auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Nissan X-Trail: Welke olie(-soort ) en hoeveel ??

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 Dci

Nu rijden we een maand naar tevredenheid een Nissan X-trial ( sorry voor mijn gebruikersnaam ! ) 2.2 Dci.
Ik heb diverse berichten gelezen op deze vraagbaak / problem-baak maar kan mijn antwoord op mijn vraag (nog) niet vinden.
In de auto moet volgens het boekje 0W30 / 15W30 / 15W40 dieselolie gedaan worden.
Wat is het daadwerkelijke verschil met 0W40, kan dit ook toegepast worden, mits uiteraard aan de API-classificatie etc voldaan wordt ?
Ook heb ik gelezen dat het niveau van wezenlijk belang is voor behoud van de turbo alleen..........wat is voldoende, tegen maximum van de peilstok of juist liever in het midden van de niveau-aanwijzing ?
Tunen, wat ik voor ogen had, laat ik maar achterwege. Dit heeft ook geen zin, de auto is vlot en sterk genoeg, ook met de boot-trailer erachter.

Graag lees ik jullie antwoorden / ervaringen / kennis.

[img]http://i236.photobucket.com/albums/ff242...[/img]

Groeten

Freek123

Geplaatst door

audirijder1234 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er al een roetfilter op de auto???

[quote=Nissanwielmonteur]Zit er al een roetfilter op de auto???[/quote]
Vergeten te vermelden; Ja, verder geen aanpassingen / extra's vwb motorisering.

roetfilter, dan 5w40 longlife volsynteeth bijv., en er gaat incl filter 5,5 liter in

Mercury 0
badge

14 jaar

Thanx,

Ik had namelijk nog 2 ltr Diesel Shell Helix Ultra staan 5W40 full synthetic.
Kan ik dat in ieder geval ge(ver)bruiken....

Nog info omtrent oliepeil in combinatie met de turbo ?
Hoog / laag / geen bijzonderheden gewoon tussen de merkstrepen.

Groeten

Nissanrijder123

Hallo,

Gewoon tussen min en max. Kleine tip: Na hard gereden te hebben niet direct de motor stilzetten. Altijd even de turbo de tijd gunnen om zich weer aan het langzame toerental aan te passen. Ga maar na een turbo draait heel hard en draait op een oliefilm die dienst doet als lager. Haal nou bij hoog toerental die olie weg (motor uit=geenoliedruk) en je snapt denk ik wel wat er gebeurt.

Ton

tussen de strepen,is altijd veilig, ook op de weg;-)

Mercury 0
badge

14 jaar

Mij hebben ze altijd geleerd pas bijvullen als hij tegen het minimum aan zit en dan maximaal 1 liter erbij gooien.
(met een halve liter beginnen)
Moet wel zeggen dat ik al jaren geen olie meer bij hoef te vullen tussen de beurten in, zowel privé als op mijn werk (van beroep bezorger/chauffeur op een vaste bus)

Olie controleren als de auto vlak staan en bij voorkeur 's morgens voor je gaat rijden, dan heeft hij de hele nacht stil gestaan en is de olie goed gezakt.
Bij een warme motor de wagen minimaal 1 uur laten staan voor het peilen zodat de olie weer helemaal naar beneden zakt.

Nooit teveel olie bijvullen, te weinig olie is niet goed maar teveel is ook zeker niet fijn voor het blok.

Privé 150.000 gereden met een nieuw aangeschafte Almera (1998) en nog nooit olie bij hoeven te vullen. Idem met de Almera daarvoor (ook nieuw gekocht en daar ongeveer 30.000 km mee gereden), idem met een Sunny Coupé (2e hands en daar ook zo'n 30.000 bijgezet) daarvoor. (over de golf zal ik het maar niet hebben...grootste miskoop van mijn leven).
Zakelijk weet ik het niet eens meer hoeveel km's alleen de laatste bus nu 250.00km zonder olie bij te hoeven vullen.

btw, mooie wagen :)

AdeJong 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.