Opel Kadett: 1.6i draait, vonkt, slaat heel even aan: verzuipt?

Bouwjaar: 1988

Hallo beste mensen,

Jullie hebben me zo goed geholpen met mijn 1.6i, waarvan de distriutieriem bleek te zijn versleten! Ook de stroomverdeler die ik uit elkaar gesloopt had en half met een ander model had gecombineerd is weer heel en doet het: de bougies vonken. Het is nu zo dat hij alweer 1,5 maand stilstaat en het lijkt erop dat hij daarom heel even lijkt aan te slaan (spuit ook benzine). Als ik onder de luchtfilter kijk dan is de gasklep (ik neem dit aan omdat hij kantelt als er gas wordt gegeven) dicht. De benzine spuit gewoon in die bijna dichte ruimte. Het is waarschijnlijk normaal? Ik weet eigenlijk niet waar ik het zoeken moet als hij draait en vonkt en spuit. Wie van jullie deskundige sleutelaars kan mij helpen deze zo benodigde auto weer rijdend te krijgen???
Patrick, Caddy, Martin, Willem O, Hans W ...help...!

Groetjes,

Maarten

maarten6774

Geplaatst door maarten6774 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Maarten,

Het zit je niet erg mee,maar worden de bougie's ook nat? als dat zo is haal ze er uit en stook ze even warm.
Je kunt ook proberen te starten met een verwijderd benzinepomprelais.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hallo Hans! Gelukkig zijn jullie me niet vergeten.

Hij start net even heel kort (wel minimaal) als hij stil heeft gestaan, dus droog. Als je dan even probeert door te starten, dan spuit hij al die tijd benzine en verzuipt dus volgens mij. Het kan heel goed dat de bougies dan nat zijn.
Heeft het verwijderen van dat relais (waar zit dat eigenlijk?) te maken met evt. natte bougies? Ik heb hier wel meer gelezen over dat relais. Wat doet het?

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat relais stuurt de benzinepomp aan dus als je hem verwijderd dan word er geen benzine ingespoten.
Je vind hem op de linker voorpoot of tegen de parafan het is een klein zwart kastje met een stekker aan de onderkant.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Ik eh, ben misschien niet helemaal op de hoogte, maar als hij geen benzine krijgt, hoe kan hij dan aanslaan?

Groetjes,

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee hoor je denkt goed,maar dit is er voor om de overtollige benzine weg te krijgen,omdat ik vermoed dat de motor flink verzopen is.

Hans.

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Ook na twee dagen? En pompt hij ook als de distributieriem stuk is?

Groetjes,
Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Probeer anders of de motor met aanslepen wel aanslaat.
Wel met het pomprelais er in.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Er zou dan wel eens benzine in kunnen zitten, Hans...
Is er met slepen, dus zonder startmotor, geen inspuit?

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dan is er wel inspuiting maar de motor gaat sneller rond met aanslepen dat is beter als de motor verzopen is.
Weet je zeker dat de distributie op tijd staat.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Ja, dat heb ik goed gecheckd, maar ik controleer het nog een keer. Ik ga vannacht de accu nog even vol laden. Het is nu niet meer mogelijk voor me om ernaar te kijken (hij staat om de hoek).
Bedankt Hans, ik laat je morgen weten wat mijn bevindingen zijn.

Groetjes,

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik hoor het wel Maarten morgen heb ik vroege dienst en ben na half 4 weer thuis.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hoi Hans (en iedere andere geïnteresseerde),

Ik was even niet in de gelegenheid, maar nu, na nogmaals twee dagen, heb ik de bougies eruit gedraaid en ze blijken nat! Dus heb ik ze eruit gelaten om te wachten tot de cylinders ook droog (genoeg) zijn. Ik denk dat ik tot dan moet te wachten omdat ik de vorige keer met nieuwe bougies na even (1 cyclus) aanslaan alweer een stop kreeg en ik dat wijd aan een verzopen motor.. Denk ik goed?
De rest werkt en slechts de ditr.b.riem was stuk dus als het nog zo simpel is om deze auto weer rijdend te krijgen vind ik het wel erg lastig om dat te bereiken.

Groetjes,

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

heb je een vonk op de bougies. zo ja, alles weer monteren want dan zou ie het moeten doen. hij krijgt benzine want je bougies zijn nat. wat bij een verzopen motor werkt (althans, zo staat het in de handleiding van opel die je destijds bij je auto kreeg) is de auto doorstarten met ingedrukt gaspedaal. dit zal moeten werken. distrubutie staat op tijd?

krijgt de bougie geen vonk dan zit het probleem in de ontsteking. hierbij kan je deken aan bougiekabels, rotor, verdeelkap, ontsteekmoduul of een compleet andere ontsteking van de sloop (van een werkende motor) maar ik denk niet dat het in het laatste ligt. suc6.
gr.
martin.

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hallo Martin,

Ja hoor, en dit is, omdat het alweer een week ofzo geleden is, een nieuw bericht dat gaat over de 1.6i waarvan ik er pas laat achterkwam dat de distributieriem stuk was! Nu vonken de bougies, en hij staat (net weer gecheckt) op tijd. Hij startte heeel even (1 cyclusje, aarzelend), maar daarna gebeurde er niets meer. Maar omdat hij dan wel benzine spoot, waren - zo blijkt nu - de bougies na dagen nog nat. Misschien wel logisch als het nergens heen kan verdampen. Ik heb nu de bougies eruit en ik hoop morgenochtend te kunnen starten (na bijna twee maanden).
Denken jullie dat hij morgen zou moeten starten?

Groetjes,

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Maarten,

Stuur je vrouw even weg met de hond en brand de bougie's droog in de vlam van het gasfornuis.
Op deze manier worden ze lekker droog.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hoi Hans, en bedankt voor je huishoudelijke mededeling! Ik had ze onder de motorkap gelegd, maar ik zal ze even heet stoken. Ik vind het alleen vreemd dat de motor - toen ik ze er nieuw in deed - ook maar heel kort aansloeg om daarna te zwijgen. Zat er door al die startpogingen dan zoveel benzine in dat ze na 1 cyclus meteen nat werden? Ik zal het morgenochtend hopelijk weten!

Groetjes en bedankt,

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

maarten, als ik zo jouw verhaal lees en je hebt de bougies schoon en droog dan zou je auto, misschien na een seconde of 20 starten zonder gaspedaal in te trappen wel weer moeten starten, immers je hebt vonken en benzine en de riem staat op tijd.

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hoi Martin,
Ik hoop dat je gelijk hebt, over een dik kwartiertje hoop ik de auto te horen aanslaan!

Groetjes

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik luister ook mee!!!

Hans

mvdkant (0), 19 jaar geleden

en............ doet ie het ?

martin

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Beste Hans en Martin,

HIJ SLAAT NIET AAN! Geen enkel plofje. Hij staat op tijd (weer gecontroleerd) de bougies vonken en hij ruikt na de poging (20 sec.) tot starten naar benzine. Nu heb ik al last van het precies vinden van de juiste uitleg over o.a. de stroomverdeler in de vraagbaak, het lijkt net of die hetzelfde is als de 1.3 en niet als de 1.6i die een los ontstekingsmoduul heeft onder de bobine. Ik dacht dat ik het goed deed als ik bij vervanging/verwijdering van de str.verd. hem alleen los hoefde te halen en bij terugplaatsing gewoon de ribbel van de rotoras in de gleuf van de nokkenas moest laten vallen om hem weer op tijd te laten vonken. Als dat klopt, dan MOET hij op tijd vonken. Dan kan ik alleen maar denken dat -OF de benzine bereikt de cylindes niet, -OF het mengsel is zo rijk, met zo weing zuurstof, dat het niet ontbrandt. Wat kan er stuk zijn, zijn blijven hangen of verstopt zijn? Wie heeft er een idee?

Groetjes,

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

heb je de ontsteking veranderd of vervanegen of zit de oude ontsteking met alle oude onderdelen op de motor. ik zou eerst alle oude ontstekingsonderdelen terugplaatsen, immers hij deed het namelijk hiermee. als je de ontsteking gaat verdraaien dan kan je ook startproblemen krijgen.

heb je de juiste bougiekabel op de juiste bougie geplaatst, ik bedoel of je niet de kabel die bedoeld is voor de 1e cilinder op de 3e hebt gezet want dan krijg je ook dezelfde grappen. dit zou ik als eerste checken.

het moet een detail zijn die we over het hoofd zien maar wat?

gr.
martin.

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Martin, ik heb inderdaad de stroomverdeler eerst vervangen, toen de twee gecombineerd teruggeplaatst en op het laatst weer helemaal de oude met de betere snoertjes van de vervanger erop gezet (met alle oorspr. onderdelen). Hij vonkte, ook omdat de distributieriem weer werkte, prima. Of hij krachtig genoeg vonkt, weet ik niet. De kabels, daar twijfelde ik wel aan, ook omdat de vraagbaak dit via schema'tjes laat zien die veronderstellen dat ik weet welke kant de rotor op draait. Als hij voorover draait, m.a.w. dat de bovenzijde naar voren draait, dan heb ik ze goed zitten. Maar er zitten er altijd wel twee bougies goed (door het lengteverschil) dacht ik en dan verwacht ik wel een (paar) plofje(s). Maar hij geeft nu geen kick.

Groetjes,

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Kan het ook zijn dat ('t zal toch niet waar zijn!) de snoertjes net niet helemaal hetzelfde zijn? Want dan kan er een bepaald signaal misschien niet gegeven worden. Ze lijken (dat is nu juist het probleem met deze stroomverdelers) zo op elkaar, maar de kerf op het huis die voor het op tijd zetten dient zat ergens anders.

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

even bij het begin beginnen, heb je de complete ontsteking eraf gehad van de nokkenas of heb je deze t.o.v. het motorblok verdraaid of heb je dit deel vastgeschroefd laten zitten en alleen de verdeelkap erafgehaald?

als je alleen de verdeelkap erafgehad hebt en een nieuwe hebt gemonteerd (kan er op 1 manier op) en je hebt de bougiekabels precies overgezet van de oude verdeelkap/bougie naar de nieuwe verdeelkap/bougie dan moet hij het doen. ik denk persoonlijk dat je die bougiekabels erafgehaald hebt en deze later op de bougies hebt geplaatst zonder er bij stil te staan dat elke kabel een eigen cilinder bedient.

iets anders, deze stommiteit heb ik zelf eens gehad, heb je de bougiedop goed op de bougie gedrukt. wil wel eens gebeuren dat de stekker niet vast zit aan de bougie. van de buitenkant kun je dit niet zien.

martin

mvdkant (0), 19 jaar geleden

hier heb ik voo jou een complete uitdraai van de kluwer handboek op cd aangaande de ontsteking

Opel Kadett E 1984-1991 7. Ontsteking 7.4.2 Diagnoseschema van de elektronische ontsteking

De controles moeten worden uitgevoerd met een goed opgeladen accu en bij een omgevingstemperatuur tussen de 0 en 40 °C.

Figuur 7.7: Stroomverdeler van de 1,6 dm3-motor



1 Verdelerkap
2 Rotor
3 Beschermkap
4 Steunplaat
5 Veerring
6,7 Veerringen
8 Hall-element
9,10 Veertjes van centrifugaalvervroeging
11 Klem van de verdelerkap
12 Verende klemplaat voor stekker-aansluiting
13 Aansluitpunt voor stekker
14 Verdelerhuis
15 Onderdrukdoos voor onderdrukvervroeging


Startmotor draait, motor slaat niet aan.
Ja: Primairspanning controleren of wanneer geen oscilloscoop beschikbaar is, ontstekingsvonk m.b.v. ontstekingsvonktester controleren.
Primairspanning m.b.v. oscilloscoop.
Oscilloscoop volgens bedieningsaanwijzing aansluiten.
Motor starten. Oscilloscoop moet primairspanning aanwijzen (waarde niet van belang).
Ontstekingsvonk.
Leiding van bobineklem 4 lostrekken. Ontstekingsvonktester aan onstekingskabel aansluiten. Motor starten.

Aan de ontstekingsvonktester moeten vonken overspringen.
Primairspanning op oscilloscoop of ontstekingsvonken op vonktrekker aanwezig?

Nee. Bobine controleren. Visuele controle: Afschermkap van bobine nemen en controleren dat plus aanwezig c.q. schakeltoestel en geen compound uitgelopen is.
Nee: 1. Wanneer plug ontbreekt of compound uitgelopen is, bobine vervangen.
Ja: Spanningstoevoer voor module controleren.
Stekker van module lostrekken. Voltmeter op stekkermodule aansluiten tussen klem 4 en klem 2. Contact inschakelen.

De voltmeter moet de accuspanning aanwijzen.
Let op polariteit.
Spanningswaarde correct?
Nee: Leidingen en aansluitingen van contactschakelaar naar klem 4 van stekkermodule inclusief massaleiding klem 2 op onderbreking controleren.
Onderbreking verhelpen.
Ja: Primaircircuit controleren. Voltmeter op losse stekker schakeltoestel tussen klem 1 en klem 2 aansluiten.
Contact inschakelen.
Voltmeter moet accuspanning aanwijzen. Let op polariteit.

Spanningswaarde correct?
Nee: Leiding van contactschakelaar naar bobineklem 15, primairwikkeling van bobine alsmede leiding van bobineklem 1 naar klem 1 stekker module inclusief massaleiding klem 2 op onderbreking controleren. Onderbreking verhelpen.
Ja: Contact uitschakelen.
Stekker van verdeler (Hall-element lostrekken.
Stekker module blijft los.
Leidingen van stekker module 3, 5 en 6 met ohmmeter op doorgang controleren.

Leidingen in orde?
Nee: Defecte leiding(en) vervangen.
Ja: Voor testdoeleinden nieuwe module installeren. Gebruik uitsluitend module met ingegoten nr. 1 227 022 008.
Ontstekingsvonken aanwezig?
Nee: Stroomverdeler vervangen.
Ja: Motor moet aanslaan.
Zo niet, zal fout liggen in mechanisch gedeelte van motor of zal de brandstoftoevoer niet in orde zijn.

Motor draait, slaat echter af of geeft niet voldoende vermogen.

Ja: Verdelerlap, rotor, bougiekabels en bougies controleren.
Hoogspanningsgedeelte in orde, vonk aan bougie? (reservebougie)
Nee: Hoogspanningsgedeelte herstellen.
Ja: Bobine controleren.
Visuele controle: afschermkap van bobine nemen en controleren dat plug aanwezig c.q. geen compound uitgelopen is.
Elektrische controle: bobine primair (klem 1 en 15) 0,6 tot 0,9 ohm. (Weerstand van testleiding met aansluitklemmen meerekenen.) Bobine secundair (klem 1 en 4) 6,3 tot 9,3 kilo-ohm.

Plug aanwezig c.q. geen compound uitgelopen?
Weerstandswaarden correct?
Nee: Wanneer plug ontbreekt of compound is uitgelopen, module en bobine vervangen.
Weerstanden niet correct, dan bobine vervangen.
Uitsluitend bobine met in bodem ingeslagen nummer 1227020009 gebruiken.
Ja: Ontsteking controleren (ontstekingstijdstip en vervroeging).
Ontsteking goed afgesteld.
Nee: Ontsteking afstellen. Wanneer regelbereik afwijkt van specificatie, stroomverdeler vervangen.

Ja: Spanningstoevoer voor module controleren.
Rubbertule van stekkermodule terugschuiven. Voltmeter aansluiten op klem 4 en 2 van stekkermodule. Motor stationair laten draaien. Gemeten spanning moet 12 tot 14 V en max. 1 V lager dan accuspanning zijn.
Spanningswaarden correct?
Nee: Minus- en plusleiding van accu losnemen. Stekker van schakeltoestel lostrekken. Contact inschakelen.
Leidingen van accu-plusklem naar klem 4 van stekkermodule inclusief leidingen van accu-minusklem tot klem 2 van stekkermodule op overgangsweerstand controleren. Totale overgangsweerstand max. 0,2 ohm (rekening houden met testleidingsweerstand).

Overgangsweerstand verhelpen.
Ja: Spanningstoevoer voor bobine controleren.
Voltmeter aansluiten op bobineklem 15 en accuminusklem.
Motor stationair laten draaien.
De gemeten spanning moet tenminste 10 V bedragen.
Spanningswaarde correct?
Nee: Plusleiding van accu losnemen.
Contact inschakelen.
Leidingen van accuplusklem (+) tot bobineklem 15 op overgangsweerstand controleren. Overgangsweerstand max. 0,2 ohm (houd rekening met meetleidings- en testpuntweerstand).

Overgangsweerstand elimineren.
Ja: Ruststroomuitschakeling controleren.
Voltmeter aansluiten op bobineklem 1 en 15.
Verdelerkap, rotor en stofkap verwijderen. Motor met de hand in zijn normale draairichting tornen totdat het diafragma geheel in de luchtspleet van de magneetpoort staat. Contact inschakelen.
De voltmeter zal ca. één seconden lang kort uitslaan tot ca. 5 V. De voltmeterwijzer moet teruggaan naar 0 V.

Spanningsafval tot 0 in orde?

Nee: Module en bobine vervangen.
Ja: Primairspanning controleren.
Oscilloscoop aansluiten vlgs. bedieningsaanwijzing.
Motor stationair laten draaien. Er moet primairspanning aanwezig zijn.
Spanningswaarde aanwezig?
Nee: Module vervangen. Uitsluitend module nr. 1227022008 gebruiken.
Ja: Ontstekingssysteem in orde.

ik hoop dat dit eventuele extra vragen overbodig voor je maakt en dat je het hiermee kan redden. meten zal denk ik niet zo goed lukken maar hier staan wel dingen in waaraan je kunt denken.

suc6
martin

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Nou, bedankt hoor Martin! Als je nou die hele CD even online maakt, dan kunnen alle Kadett E-liefhebbers hun kennis bijspijkeren!
Nee, fijn hoor, ik ga kijken wat het verschil is met wat ik ervan begrepen had. Reuze bedankt. Ik heb een vraagbak van P.H.Olving en ik vind hem wel een beetje chaotisch.
Je hoort ervan!

Groetjes,

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

ik zou eerst even met de bougiekabels aan de slag gaan zodat je zeker weet dat dit goed zit.

heb je interesse in deze cd en heb je msn met een breedband internetverbinding dan kan ik je de cd via msn sturen. duurt wel even want het is iets van 600mb

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Martin, heel erg bedankt voor het aanbod; ik heb wel Chello, maar deze tekst staat ook in de vraagbaak van P.H.Olving. Is waarschijnlijk verder ook identiek, en misschien is dit voor veel meer mensen interessant!
Deze tekst gaat over de stroomverdeler waarvan ik ook dacht dat hij in mijn 1.6i zou zitten, maar hier zit niet de ontstekingsmoduul in maar een Hall-element, wat het ook wezen mag. Hij is gewoon niet hetzelfde als degene die er bij mij in zit. Dat is er een zoals in de 1.3 zit. Heb jij niet juist een 1.3? Wat ik heb lijkt wel een kruisbestuiving.

Groetjes,

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

ik heb zelf een 1.3I. wel vaag dat het niet wil werken.

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Volgens mij klopt de volgorde van de bougies, vonken ze (evt. niet sterk genoeg) en spuit hij benzine in de schacht onder de luchtfilter. Ik neem aan dat als de benzine daar is, dat het dan ook bij de cycinders komt. Of kan er nog iets anders haperen?

Maarten

mvdkant (0), 19 jaar geleden

hoe staat het er nu mee, doet ie het??

gr.
martin.

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hallo Martin,

En jij? Met je APK? Ik kom er vandaag, na een telefoontje met een (goede!) monteur achter dat ik me heb laten misleiden door de overeenkomst in diameter tussen de krukaspoelie en het nokkenastandwiel. Het tandwiel van de krukas is volgens hem de helft in omtrek van het nokkenastandwiel, m.a.g. dat het krukastandwiel 2x rond gaat als het nokkenastandwiel 1x rond gaat. Dat betekent dat ik grote (50%) kans maak om precies UIT fase te zitten met mijn kleppen, zuigers of bougies. Ik begrijp nog niet helemaal wat er precies juist verkeerd staat, maar het lijkt er sterk op dat dat de reden is van het niet kunnen starten en dat de distributieriem er nogmaals af en op moet om de twee tandwielen precies goed te kunnen zetten. Ik begrijp nu wel waarom men in de vraagbaak schrijft dat de 1e zuiger boven moet worden gedraaid voor het verwisselen van de distributieriem.
Morgen is het moment daar om de fout te herstellen.
Ben jij en zijn ook de anderen het ermee eens?

Groetjes,

Maarten

Jullie horen ervan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.