Hallo,
Ik heb het volgende probleem met mijn Kadett GSI 2liter 8V c.20ne (volgens zeggen calibra ruil motor)
Wanneer mijn auto op temperatuur is en wanneer de thermostaat zich opent dus 95Graden ongeveer (aanslaan fan) en dus ook het kachel circuit zich opent dan gooit hij het koelvloeistof via het expantievat eruit.
Als je op dat moment naar het expantievat kijkt stijgt het koelvloeistof level heel snel en stroom dan over...
Het rare is dat me dit (alleen) overkomt als ik de auto uitzet als hij goed warm is.
Tijdens rijden is het me nog niet overkomen.. Wel als je hem stationair laat warmlopen (motor valt net voordat hij overstroomt ook soms uit)
Wat ik zelf al heb gecontroleerd:
*Mn eerste gedachten was dat er nog een bult lucht in het kachel circuit zat omdat het me pas gebeurde toen de auto goed warm was waarbij de fan aansloeg en de termostaat zich opent..
* Hierop heb ik dus de auto stationair laten warmlopen (dop van expantievat af) met de kachel op de max stand totdat de Fan aansloeg en de termostaat zich opent voor kachelcircuit.
*hierna deed het probleem zich nog voor..
*Geen water in olie
*koelvloeistof niet smerig
*geen mayo onder olievuldop (motor)
*Koelvloeistof gaat niet koken binnen korte tijd (auto loopt netjes op temperatuur)
*Geen extreme witte rook (condens)
*Koelvloeistog niveau is perfect totdat hij dus (bijna) de termostaat opent.
*koelsysteem meerdere malen (4x) doorgespoelt ook met een cleaner
Geen idee waar ik het nu nog moet zoeken.. Komt iemand dit bekend voor en wat is de oorzaak of zou de oorzaak kunnen zijn
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je vraagt m.i. zelf om moeilijkheden. Die dop zit er op om een overdruk te creëren in het koelsysteem. Voordeel van die overdruk is dat de constructeur van de auto het koelsysteem kleiner kan maken EN dat het kookpunt van het koelwater naar boven gaat naar ongeveer 110 gr.
Als je nu dus de dop er afhaalt, vervalt de overdruk waardoor het kookpunt wel bij 100 gr is en het water dus kan uitzetten waardoor het expansievat overloopt.
De koelvin zal bij ongeveer 100 gr. pas inslaan, zonder dop net te laat dan dus maar met dop ruim optijd.
Ook met een gemonteerde dop zal het nivo in het expansievat veranderen maar nooit overlopen als het koelsysteem verder in orde is.
Begin bij de basis en zorg dat het expansievat bij koude motor half tot 3/4 gevuld is.
Je zult zien dat bij he t opwarmen v/d motor dan het nivo iets stijgt maar nadat de koelvin is aangeslagen, het nivo weer zakt.
Wordt het koelwater alsnog onder de dop door naar buiten geperst, heb je een defecte dop, een niet goed doorstromende radiateur waardoor de hitte niet tijdig afgevoerd kan worden of kans op een lekke koppakking.
Kachel word Altijd gevoed met stromend water!!, deze gaat buiten de thermostaat om namelijk.
Warm draaien doen we met de DOP erop omdat zoasls hierboven omschreven het gaat om een Druk systeem.
Dan mag er geen probleem meer zijn.
tenzij de dop kapot is.
Of de motor echt TE WARM word (meter in het rode vlak)
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar