Even een extra vraagje, hoeveel speling (of helemaal niet) mogen de aandrijfassen hebben. Dan bedoel ik de as vastpakken en naar het wiel toetrekken en naar de bak toe duwen. Tevens wat moet je tijdens het rijden merken als dit niet goed is.
Groeten Bernd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien het feit dat die dingen tijdens het in- en uit veren korter en langer moeten kunnen worden, zal hier flink speling op MOETEN zitten.
Ze worden opgesloten tussen het wiel en de bak dus te veel is eigenlijk niet mogelijk. De homokineet op zich kan wel los op de spievertanding van de as zitten, maar dat blijkt pas als je de hoezen demonteerd. Al met al lijkt me hier niets aan de hand. Niet te veel zorgen maken!!!
Bedankt voor je reactie. Deze vraag is na aanleiding van een andere post van mij. "Ratelend geluid bij optrekken in z'n 1 tussen de 1000 en 2000 toeren". Ik ben druk aan het zoeken geweest en het een en ander vastgezet maar het geluid blijft terug komen. Ik heb nauwelijks speling op mijn aandrijfassen (ik denk gewoon wat het moet wezen), verder geen knarsende geluiden op de homokineten en geen kapotte wiellagers of iets dergelijks. Leidingen gecontroleerd, zit voor zover ik kan vinden niks los. Dit geluid blijft een raadsel.
Ik ga verder zoeken en nlaat het weten als ik wat vind, nogmaals dank.
Groet Bernd
15 jaar
is er niets aan de hitteschilden rond de uitlaat ,dat kan een zeer vervelend geluid maken als ze los zittenof gedeeltelijk gescheurd zijn
15 jaar
als je vermoed dat het je aandrijfas is
uit stilstand langzaam weg rijden
met je stuur helemaal uitgedraaid naar links of rechts
als het dan knarst is het waar schijnlijk een homokineet
mvg willem2
15 jaar
De hitte schilden voor ik zover kan zien, is niks mis mee. (maar ja sta op de camping en kan er niet helemaal onder komen). Deze optie hou ik dus nog even in de gaten. De homokineten zijn het in iedergeval niet, dit heb ik gecontroleerd. De auto heeft 1 1/2 week terug nog een grote beurt gehad + nieuwe remschijven en blokken voor en APK en tevens is de airco bijgevuld. Dit alles heb ik voor zover ik er bij kan gecontroleerd en kan hier niks vinden. Ik heb wel het idee dat het linksvoor (in iedergeval aan die kant) vandaan komt. Heb met de deur opengereden (iedere keer optrekken in z'n 1 en dan stapvoets rijden) Het is dan ook puur met het optrekken. Laat ik hem daarna gewoon op stationair (gaspedaal los) verder rijden is het weg. Bij normaal optrekken en doorschakelen hoor je niks. Is het trouwens normaal dat de radiator vrij veel speling heeft in zijn ophangstuenen (of horen er nog extra rubbers in de bovenste bevestigings haken te zitten). Ik ben zolangzamerhand wel aardig zuur, omdat ik de rammel wil verhelpen. Heb er eigenlijk geen zin in om hem bij de garage neer te zetten en zoek het maar op, bij informeren konden ze het ook niet plaatsen wat het zal kunnen zijn. Heb tevens de bumper al gedemonteerd om te kijken of hier wat zat wat los kon zitten, heb wel de kleine radiator (rechts voor vastgezet, deze maakte ook een blikkekerig geluid als je er tegen aan klopte), hij had wat speling in de onderste ophanging.
Het is in iedergeval moeilijk te plaatsen wat het kan zijn, vooral als je moet schrijven hoe het klinkt. Iemand misschien enig idee welk garagebedrijf (hoeft dus geen merkdealer te zijn) goed is in geluidjes op te sporen en te verhelpen in de buurt van Apeldoorn of in de buurt van Hardenberg (ben hier nog 14 dagen).
Jongens in iedergeval bedankt voor het meedenken en suggesties blijven welkom, ik houd jullie op de hoogte!!!
Groeten Bernd
15 jaar
Nou toch maar hier weer naar de plaatselijke dealer geweest en tot nu toe goed geholpen, monteur is naast de auto meegelopen en heeft hem gelijk op de brug gezet. In z'n 1 gezet gestart en laten lopen, brug omhoog (tweede monteur erbij) en het komt uit de versnellingsbak. Woensdag gaan ze de versnellingsbak olie vervangen, misschien dat het dan over is. Ik vroeg hem of dat niet standaard gedaan wordt met een grote beurt, niet dus. Normaliter wordt dit niet vervangen totdat er rare geluiden uit voort komen (zoals nu), het is dan ook weer een extra kosten post met de grote beurt en dan loopt de prijs natuurlijk wel erg op. Ik hoop dat het woensdag over is, ik laat het even weten als ik er geweest ben. Moet wel zeggen bij deze dealer in hardenberg tot nu toe goed geholpen en niet van kom maar terug als u een afspraak heeft gemaakt en laat hem dan maar staan dan kijken we wel ff als we tijd hebben. Kan er nu op wachten en zien wat er gebeurd.
Jullie horen van mij!!
Groet Bernd
15 jaar
Nou er zit nieuwe olie in de versnellingsbak, geluid is nu zeker voor 80% minder. Ze hebben me in iedergeval verzekerd dat het verder geen kwaad kan. Er kwam ook geen slijpsel mee of andere rotzooi mee vanuit de bak. Ander bijkomend feit is dat ze me er gelijk op wezen toen de issolatie aan de onderkant verwijderd was, dat het sub frame al aardig aangetast was en of ik hierover al bericht had gehad van Opel. Als ik terug ben van vakantie ga hier hier gelijk achter aan, het blijkt dus dat Opel alle Zafira's van 1998-2005 terug roept naar de garage voor inspectie hiervan, vocht en zout blijft onder de issolatie zitten en tast het sub frame hierdoor aan. Ze vertelden mij dat deze onder mijn auto gratis vervangen gaat worden, omdat mijn frame al wat gaatjes heeft door het aantasten van vocht. Echt een dikke pluim voor deze dealer in Hardenberg, toppertje.
Jongens bedankt allemaal voor het meedenken, ik ben weer een stuk gelukkiger (Ha,Ha)
Groet Bernd
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar