Even in het kort:
Klant moeten gaan depanneren, distributieriem geknapt.
Kop eraf gehaald, 8 uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen krom.
10 nieuwe kleppen gestoken + deze 10 klepgeleiders laten vervangen + kop laten vlakken + nieuwe dichtingen en niewe klepsteelafdichtingen gemonteerd.
Kop terug gemonteerd op motorblok. Start onmiddelijk en draaide perfect, toch voor 10 min.
Begon te stotteren en véél rook!
Bougies uitgehaald, alle4 pekzwart en als je op de zuigers keek, hingen ze allemaal redelijk goed vol met olie.
Bougies gekuist en teruggestoken, motor draait 10min perfect totdat er teveel olie op de bougies komt waardoor de wagen begint te stotteren.
Ons gedacht, cilinderkop inwendig gescheurd.
Dus kop er terug af, andere occasie cilinderkop gemonteerd (deze was in goede staat) maar weer juist hetzelfde probleem...
Oliedruk perfect
Compressie perfect
Darmen van carterverluchting poederdroog
Inlaatcollector droog
Iemand een idee vanwaar deze olie komt??
Zou er iets in de onderblok gebeurt zijn waardoor er olie in de verbrandingsruimtes komt??
Groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja daar ga je dan wel aan denken maar het verveelende is dat je er pas achter komt na demontage.
het zou bijv een olie schrap veer kunnen zijn maar alle vier dat is toch vreemd.
dus als je voor de rest niks van hier hoort zou je nog bij de dealer kunnen vragen weet die ook niks dan zul je toch de boel moeten demonteren.
groetjes jan.
zuigers tik op kop gehad zuigerveren klem in zuiger is volgens mij een bekend probleem bij opel 16 v motoren
Zuigers uit de motor gehaald. Aan de zuigerveren, zuigers, cilinders, motorblok is niks te zien...
Allevier de olieschraapveren zaten wel een beetje vast, maar of dit kan zorgen voor 0.25l olieverbuik op 10min draaien... en de bougies gaan verzuipen in de olie... Geen idee...
Beetje met de handen in het haar op dit moment
als de bougies verzuipen is de klepdeksel pakking lek en het ligt wel aan de zuigerveren
gr sebastiaan
15 jaar
Neenee, de bougies verzuipen IN de verbrandingskamer.
Zijn 2 aparte kleppendeksels, is dus geen afdichting nodig voor de bougies.
Hij krijgt gewoon abnormaal veel olie in de verbrandingsruimte.
Dus jullie denken zuigerveren? Ook al is de compressietest goed (allevier de cilinders +/- 14bar) en er is geen druk in het carter.
Groeten
met olie boven de zuiger heb je altijd een goeie compressie ik denk toch echt zuigerveren
15 jaar
ik heb dit probleem ook meegemaakt er was niets te zien aan de zuigers en veeren
maar ik heb de onderblok laten reviseren en daar na was het probleem op gelost
Bij een wagen van 98 al die kosten nog doen ? Ik zou er een complete okkasiemotor inleggen als de wagen dit nog toelaat .
Het is wel een raar verschijnsel , maar denk ook de zuigerveren
en dan maar hopen dat die geen olie verbruikt
15 jaar
Elke motor verbruikt olie
das niet helemaal waar mijn nissan almera toen verbruikte helemaal niks
15 jaar
verbruikt altijd olie, wordt weer gecompeseert door brandstof wat achterblijft, hier door lijkt het dat hij niks verbruikt ;)
[quote=erik41]zuigers tik op kop gehad zuigerveren klem in zuiger is volgens mij een bekend probleem bij opel 16 v motoren[/quote]
Ben ik met je eens, heb bij Opel dealer gewerkt in de rampjaren 95/96 toen tig x16xe blokken kapot liepen door defecte tandriemomkeerrollen van inferieure kwaliteit. Ook toen vaak olieverbruik na vernieuwen cyllinderkop, zuigers hadden dan zón optater gehad van kleppen dat olieverbruik ontstondt.
Gr Jan
Hier lag het precies ook aan de zuigerveren. Toch maar gekozen voor een okkazie motorblok
Topic is van mei 2009.....maar toch bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar