close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Abnormaal olieverbruik na breken distributieriem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v ECOTEC

Even in het kort:

Klant moeten gaan depanneren, distributieriem geknapt.
Kop eraf gehaald, 8 uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen krom.
10 nieuwe kleppen gestoken + deze 10 klepgeleiders laten vervangen + kop laten vlakken + nieuwe dichtingen en niewe klepsteelafdichtingen gemonteerd.
Kop terug gemonteerd op motorblok. Start onmiddelijk en draaide perfect, toch voor 10 min.
Begon te stotteren en véél rook!
Bougies uitgehaald, alle4 pekzwart en als je op de zuigers keek, hingen ze allemaal redelijk goed vol met olie.
Bougies gekuist en teruggestoken, motor draait 10min perfect totdat er teveel olie op de bougies komt waardoor de wagen begint te stotteren.

Ons gedacht, cilinderkop inwendig gescheurd.
Dus kop er terug af, andere occasie cilinderkop gemonteerd (deze was in goede staat) maar weer juist hetzelfde probleem...

Oliedruk perfect

Compressie perfect

Darmen van carterverluchting poederdroog

Inlaatcollector droog

Iemand een idee vanwaar deze olie komt??

Zou er iets in de onderblok gebeurt zijn waardoor er olie in de verbrandingsruimtes komt??

Groeten

Geplaatst door

Saxofreak (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja daar ga je dan wel aan denken maar het verveelende is dat je er pas achter komt na demontage.
het zou bijv een olie schrap veer kunnen zijn maar alle vier dat is toch vreemd.
dus als je voor de rest niks van hier hoort zou je nog bij de dealer kunnen vragen weet die ook niks dan zul je toch de boel moeten demonteren.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

zuigers tik op kop gehad zuigerveren klem in zuiger is volgens mij een bekend probleem bij opel 16 v motoren

erik41 0
badge

15 jaar

Zuigers uit de motor gehaald. Aan de zuigerveren, zuigers, cilinders, motorblok is niks te zien...
Allevier de olieschraapveren zaten wel een beetje vast, maar of dit kan zorgen voor 0.25l olieverbuik op 10min draaien... en de bougies gaan verzuipen in de olie... Geen idee...
Beetje met de handen in het haar op dit moment

Saxofreak 0
badge

15 jaar

als de bougies verzuipen is de klepdeksel pakking lek en het ligt wel aan de zuigerveren


gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

Neenee, de bougies verzuipen IN de verbrandingskamer.
Zijn 2 aparte kleppendeksels, is dus geen afdichting nodig voor de bougies.
Hij krijgt gewoon abnormaal veel olie in de verbrandingsruimte.
Dus jullie denken zuigerveren? Ook al is de compressietest goed (allevier de cilinders +/- 14bar) en er is geen druk in het carter.
Groeten

Saxofreak 0
badge

15 jaar

met olie boven de zuiger heb je altijd een goeie compressie ik denk toch echt zuigerveren

bassie138 0

15 jaar

ik heb dit probleem ook meegemaakt er was niets te zien aan de zuigers en veeren
maar ik heb de onderblok laten reviseren en daar na was het probleem op gelost

stien m 0
badge

15 jaar

Bij een wagen van 98 al die kosten nog doen ? Ik zou er een complete okkasiemotor inleggen als de wagen dit nog toelaat .

Het is wel een raar verschijnsel , maar denk ook de zuigerveren

opc8275 0
badge

15 jaar

en dan maar hopen dat die geen olie verbruikt

bassie138 0

15 jaar

Elke motor verbruikt olie

opc8275 0
badge

15 jaar

das niet helemaal waar mijn nissan almera toen verbruikte helemaal niks

bassie138 0

15 jaar

verbruikt altijd olie, wordt weer gecompeseert door brandstof wat achterblijft, hier door lijkt het dat hij niks verbruikt ;)

[quote=erik41]zuigers tik op kop gehad zuigerveren klem in zuiger is volgens mij een bekend probleem bij opel 16 v motoren[/quote]
Ben ik met je eens, heb bij Opel dealer gewerkt in de rampjaren 95/96 toen tig x16xe blokken kapot liepen door defecte tandriemomkeerrollen van inferieure kwaliteit. Ook toen vaak olieverbruik na vernieuwen cyllinderkop, zuigers hadden dan zón optater gehad van kleppen dat olieverbruik ontstondt.

Gr Jan

J. VAN DIJK 0
badge

15 jaar

Hier lag het precies ook aan de zuigerveren. Toch maar gekozen voor een okkazie motorblok

Saxofreak 0
badge

13 jaar

Topic is van mei 2009.....maar toch bedankt voor de feedback

Hans4040 1320
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.