close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: achterste draagarmrbbers vervangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 v6

Wie kan mij vertellen of de achterste draagarmrubbers zelf zijn te vervangen en of je daar speciaal gereedschap voor nodig heb

Geplaatst door

doedi (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je speciaal gereedschap voor

gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

Kun je mij mischien vertellen wat ik dan precies nodig heb
Groeten Theo

doedi 0

15 jaar

je hebt meerdere bussen nodig een twee om eruit te halen en twee om erin te krijgen wij hebben op het werk een soort pers waarmee je ze eruit perst

gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

bedankt
Het komt er dus op neer dat dit niet makkelijk zelf te doen is
Groeten Theo

doedi 0

15 jaar

alles is mogelijk maar ik weet niet hoe handig je bent

gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

Ik kan wel zeggen dat ik behoorlijk handig ben dus dat is het probleem niet.
Het enige probleem is dat ik een pers moet zien te regelen of iemand die de rubbers er in kan persen het verdere sleutelen is dan ook geen probleem.
gr Theo

doedi 0

15 jaar

ok wij laten de draagarmen onder de auto zitten met de en monteren maar ik werk bij de opel dealer dus dan heb je het gereedschap wel

gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

Kan jij mij mischien een tekening of foto sturen van de soort pers die jullie gebruiken en is ddeze mischien ook ergens te koop voor een redelijke prijs.
Ik hoop dat mogelijk is.
BVD Theo

doedi 0

15 jaar

die pers is wel te koop maar voor een keer gebruiken is het wel duur die bussen hebben ze bij de dealer en ik mag geen foto's maken helaas


gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

De bussen heb ik al gehaald bij de dealer.
Ik vind het niet zo erg om wat geld uit te geven want ik neem aan dat dit gereedschap voor meerdere soorten bussen en lagers is te gebruiken.
Heb je mischien een indicatie wat betreft de prijs van een pers.
gr Theo

doedi 0

15 jaar

dat zou ik niet durven zeggen

bassie138 0

15 jaar

In ieder geval bedankt voor de antwoorden die ik van jou heb gekregen.
Ik ga anders maandag eens bij een gereedschapspeciaalzaak kijken .
als ik wat heb gevonden laat ik dat aan je weten.
gr Theo

doedi 0

15 jaar

ok is goed

bassie138 0

15 jaar

de bussen in de vriezer leggen voor een paar dagen voordat je er aan begint. De arm warmstoken en de nieuwe bussen ploppen er zo in. geen speciaal gereedschap voor nodig. alleen even nadenken. de oude bussen verwijderen vereist wel wat kracht. maar is zeker te doen ...

adam76 0

15 jaar

branden en weg zijn ze

kleijn 0

15 jaar

ja het moge voor zich spreken dat de arm warmstoken ongeveer 50 graden betreft en niet zoals heetstoken. dus dat ze wegbranden. het is het verschil -20 en plus 50 wat genoeg ruimte maakt om deze bussen makkelijk te kunnen plaatsen. natuurkunde, hebben we allemaal gehad op school

adam76 0

15 jaar

ieder zin idee oude worden er gewoon met brander uitgebrand
daar is geen natuurkunde bij.
nieuwe inzepen en persen klaar
mvg willem 2

kleijn 0

15 jaar

ik zelf heb het zo gedaan:

HOW-TO: VECTRA-B: Dwarsarm kogelbussen vervangen met minimale middelen, aan de auto:

Benodigd:

- Goede brander om de boel lekker heet te stoken
- vriezer / vrieskist om de nieuwe bussen in te leggen zodat ze krimpen
- Doppenset om te sleutelen
- Blok hout oid om de dwarsarm weg te drukken kan je er lekker bij
- Stalen bus of dop 46 past de bus geheel in. (dop kan overlijden bij klus)
- dop 27 om de bus eruit te drukken (deze is heel gebleven)
- Gehard stalen draadeinden / bouten en moeren M8 of M10 10cm lang
- vul materiaal om schroefdraad lengten te vullen. om
- Sterke dikke ringen anders buigen ze zo de dop in
- Dop 37 of 38 om de bus erin te tikken
- zware hamer voor de slagen op het fusee om te laten schrikken
- 2e man (wel makkelijk iig)


Ik ben van het weekend bezig geweest met deze bussen vervangen bij een vectra-B.

deel voor deel gedaan.

> leg zodra je de bussen binnen heb, deze in de vriezer

begonnen rechtsachter de onderste:

- haal de schokbreker aan het fusee los
- haal de onderste Dwarsarm aan de wielzijde los
- plaats een blok hout tussen de 2 dwarsarmen zodat je de dwarsarm naar beneden drukt
- doe een lange bout door de dop 46 heen.
- doe deze door de oude kogel bus heen
- draai een moer met dikke ring op het schroefdraad van de bout.
- draai deze aan tot je het binnen werk uit de bus heb getrokken.
- sla de ring die blijft zitten in de bus eruit met een dop en verlengstuk
- nu past de dop 27 achterstevoren een stukkie in de stalen ring die nog in het fusee zit
- doe de bout met de kop in de dop 27.
- doe aan de andere zijde dop 46 met de open kant naar de bus toe tegen het fusee, zodat het schroefdraad door de dop heen komt.
- doe daarachter een stalen bus en een ring, en dan de moer erop.
- nu doe boel strak draaien.
- fusee verwarmen (niet te lang, dan warm de stalen bus te veel op en zit ie weer te vast.
- nu aan paar rake klappen op het fusee
- en dan weer een stuk aandraaien tot ie weer TE ZWAAR gaat.
- en dan weer verwarmen en klappen erop.
- doe dit tot de buitenbus eruit is.

als je zo de bus weer hebt terug geplaatst, de dwarsarm weer vast zetten voordat je aan de andere arm begint, werkt het makkelijkst


in feite heb je nu een mechanische trekker gemaakt, bij ons ging het lekker zo.

dit kan je met alle 4 de bussen de bussen zo doen.


Plaatsen nieuwe bus:

- maak de passing schoon met schuurpapier of staalborstel op boormachine
- verhit de fusee op de plaats waar de bus moet komen (flink stoken)
- haal de nieuwe bus uit de vriezer.
- houd een draadeind door het gat in de fusee waar de bus in moet komen.
- schuif de nieuwe bus over dit schroefdraad op zijn plek, als je het fusee goed heet hebt gestookt schuift deze er zonder weerstand in.
- als ie er niet vanzelf in gaat kan je een dop 37 of 38 op de bus zetten met verleng stuk, en hiermee de bus er voorzichtig in tikken.

zo kan je dat met alle bussen doen.

dan de boel weer in elkaar fietsen...

foto's:

zelfbouw trekker: oude bus zit er nog in

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

trekker op fusee:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

oude bus:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

binnenwerk van de bus (kogel):

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

nieuwe bus in fusee:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Bedankt allemaal voor het meedenken over mijn draagarmrubbers om deze te vervangen.
Ik heb afgelopen weekend samen met mijn zoon de bussen vervangen met een geleende pers en wat inprovisatie.
Het was wel een aaardig klussje maar mijn auto is nu weer helemaal stil aan de achterkant wat dus veel aangenamer rijd en dus ook voldoening geeft dat alles weer is zoals het moet zijn.
Willem ook bedankt voor de fotos die je heb meegestuurd.
PS ik heb nu allen weer een oude klacht terug omdat mijn achterwielen er zijn afgeweest namelijk storing c0241

doedi 0

15 jaar

ABS??

tja dan eens de sensoren na kijken.

zitten de stekkers achter goed??

geen draadbreuken

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Ik heb inmiddels in ieder geval een hoop massa punten nagezien en eventueel schoongemaakt en ook heb ik de zekering vervangen omdat deze volgens mijn boekje zowel de abs/traction control en de info van de automaat beveiligd.
Dit heb ik uit voorzorg gedaan omdat je veel storingen schijnt te krijgen van bevuilde contacten en om dit dan in ieder geval uit te sluiten.
Het probleem deed zich in ieder geval pas voor als ik al een 20 minuten aan het rijden was dus niet gelijk.
Het is mij wel opgevallen dat nu het storingslampje van de moter wel gelijk als de auto gestart is gelijk uit is en niet na een paar seconden.
Mischien dat het nu beter gaat want ik heb nu nog geen storing gezien en als dit wel gaat gebeuren zal ik ook inderdaad de sensors na moeten kijken.
Ik heb wel begrepen dat je met de abs ringen weinig kan doen omdat deze een geheel met de lagers schijnen te vormen.
Dus ik hoop dat het nu beter gaat en anders?

Groeten Theo

doedi 0

15 jaar

even de stekkers los maken onder de wagen
inspuiten met wd 40 is slecht contakt

kleijn 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.