Opel Rekord: Afstelling LPG instalatie.

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0S

In onze Bedford(1976) is een rekord 2.0S motor(1986?) ingebouwd. De motor draait op LPG.
Nu heb ik een vraag over de LPG instalatie.
Op de verdamper zitten twee afstelschroeven, stationair en hoeveelheid LPG tijdens het rijden, naar ik begreep.
Nu loopt daar ook nog een luchtslang (15 a 20mm) met een stelschroef erin. Deze slang loopt van de verdamper naar de carburateur, en zorgt voor toevoor gas in de carburateur.Wat is de functie van deze stelschroef.
Ik heb de LPG instalatie recent weer laten afstellen. En gevraagd aan de gasboer waarvoor deze schroef was. verder dan afblijven hoorde ik niks.
Wie kan me vertellen wat de functie van deze stelschroef is.
Johan

JHV

Geplaatst door JHV (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Rekord? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

matthijs26 (0) PRO, 16 jaar geleden

Op de verdamper zitten 2 schroeven,die allebei voor de stationairafstelling zijn.N.l. een grof afstelling en een fjin afstelling.In de slang zit de afstelling,die bepaalt hoeveel er door kan tijdens het rijden.Vroeger stelde we die als volgt af:motor ongeveer 3000 toeren laten draaien en schroef in slang dichtdraaien totdat het toerental ging zakken,en dan ruim een halve slag weer opendraaien.Tegenwoordig doen we het met een co-meter.Succes,Matthijs.

JHV (0), 16 jaar geleden

Met een zaklamp en een spiegeltje heb ik het merk van de verdamper kunnen vinden. Het merk is OMVL.
Met wat googlen kwam ik op de site van Vogels autogas. En zie daar, een volledig overzicht en schema's, en werktekeningen van de OMVL instalatie. Ook de afstelling van de verdamper.
Ben wat gaan expirimenteren deze middag, de motor loopt stationair mooier en rustiger rond. Het op toeren komen gaat als voorheen, maar de motor klinkt stiller. Dit laatste kan natuurlijk een soort van wishfull thinking zijn. Ook is de motor bij het door trekken in de 3e versnelling wel sneller, stiller en heeft meer power voor mijn gevoel.
De stelschroef in de slang komt idd overeen met jouw genoemde manier van afstellen, mathijs.
Ze gaven er wel bij aan dat de motor telkens even moet wennen aan de veranderde afstelling, dus na 1/6 slag even de motor rustig laten draaien voor de volgende slag te maken.
Ben nu ook nog benieuwd of het verbruik zal verminderen. Was 1 op 5.5km. Maar onze Bedford met mercator opbouw, en de stroomlijn van een rijdende Ikea vestiging, zal dat niet veel wijzigen denk ik.
Morgen een wat langere rit en zal dus een en ander wel zien.
Johan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.