In onze bedford zit een rekord 2.0S motor met te stellen hydraulische kleppen. (1979cc blok)
Soms, en dus niet altijd, na het starten loopt de motor erg onregelmatig alsof hij op 3 poten loopt. Het lijkt alsof het ook te maken heeft met de manier waarop ik start. Gaspedaal helemaal intrappen en vervolgens rustig teruglaten komen tot de 2e trap voelbaar is gaf meestal geen probleem. Starten en gelijk lopen als een zonnetje.
Sinds een 2 weken echter is alleen intrappen tot de 2e trap voelbaar is goed en helemaal intrappen en iets lossen geeft onregelmatige loop. Dit doet de motor zowel na een koude als een warme start. Wie heeft een tip waar ik verder naar kan kijken? uiteraard heb ik bougies(kabels) negekeken en recent nog vervangen.
de motor heeft elektronische ontsteking, motor olie 10W40.
De andere vraag is dat we gisteren tijdens het rijden op de snelweg opeens een luide knal onder de motorkap hoorden. Snel stoppen en kijken, ik dacht aan backfire en kreeg enge dromen van luchtfilterhuis eraf etc.
Maar niets van dat alles. Slangen en huis waren heel en zaten nog goed op zijn plek. Na een 150 km nog een keer hetzelfde. Even voor de knallen merkte ik dat de motor iets naders ging lopen, alsof de power afnam. na de knallen loopt hij weer als een trein. En ook nu geen kapot luchtfilterhuis, slang los etc. heb wel voor de zekerheid de afstelling in de slang tussen verdamper en carburateur 1/6 slag rijker gezet. En een 100 km geen probleem.
Eerste keer was tijdens even doortrekken met de auto om een vrachtauto wat sneller in te kunnen halen, tweede keer na een tijdje wat versnellen. Beide keren een 90km/u in de 4e versnelling.
Ik begrijp het even niet meer, wie heeft een idee?
johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wanneer zijn de kleppen het laatst gesteld?
Gr.
De kleppen zijn 2 maanden geleden door de opelgarage gesteld. Zelf geen ervaring met bij draaiende motor kleppen stellen, vandaar bij de opel garage.
Johan
17 jaar
Oke.
Onregelmatig stationair lopen kan ook door de Varajet carburator komen. De voet hiervan had ( heeft) nog wel eens de neiging om krom te trekken waardoor er valse lucht aangezogen wordt. Een 2e probleem bij deze carburators zijn de lageringen van de smoorklepassen. Die lubberen allemaal uit zodat ook hier valse lucht langs komt. Met name op lpg kwam dit veel voor omdat de smerende werking van benzine er niet meer is.
Verder is het raadzaam om de bouten van de spruitstukken aan de cilinderkop eens na te trekken. Deze lopen regelmatig los. Sleutelmaat 15.
Wat betreft het ploffen op snelheid: kijk of er geen " luchtinslag" optreedt. Hiermee wordt bedoeld dat tijdens het rijden de rijwind rechtstreeks het luchtfilter inblaast zodat de zuigende werking van de inlaat verloren gaat. Het gevolg hiervan is dat er geen lpg aangezogen wordt en de motor dus veel te arm gaat draaien. Wellicht heb je dit "probleem" zelf al iets opgelost door de afstelling iets verder open te zetten.
Die " luchtinslag" kun je voorkomen door bijv. 'n slang aan het luchtfilter te maken en deze zodanig leggen dat er geen rijwind rechtstreeks in komt.
Om 'n constante luchtstroom te creeeren kun je de klep in het filter vastzetten op de zomerstand.
Vaak wordt bij het afstellen bij +/- 3000 tpm naar het co-gehalte gekeken. Beter is om naar de lambdawaarde te kijken. Nagenoeg iedere garage heeft wel 'n 4-gasmeter. Deze waarde moet dan 1 zijn. Dan heb je de goede lucht/brandstof verhouding. Zowel stationair als bij 3000 tpm.
Succes.
Gr.
Hallo Petje57 en andere lezers,
Het lijkt opgelost!!!! Onderweg na de 1e keer knallen niet goed gekeken, er zat een fikse scheur in het luchtfilterhuis, rechtsstreeks in de rijwind. Dat zou de 2e keer extra kunnen verklaren, maar ook gebeurd kunnen zijn bij de 2e keer knallen. Die waren erger dan de eerste keer.
Maar de oplossing was: Hoop en denk ik!
- niet het spruitstuk,
- niet de carburateur voet
- niet de lagertjes, (De motor draait pas een 3000km op gas, daarvoor enkel op benzine.)
- luchtinslag, zou na de 1e keer kunnen,
- Afstelling CO, wordt deze week middels een 4 gastest gedaan door een garage die oude "bakkies" altijd zo
afsteld en niet alleen op CO.
Het laatste nog even onzeker, maar de valse lucht werd aangezogen door de aansluiting voor de rembekrachtiging in het spruitstuk zelf. De motor heb ik vorig jaar laten inbouwen en de slang vanaf de rembekrachtiging was met een rubber dop op de schroefaansluiting aangesloten op het spruitstuk. In die rubber dop zat aan de achterkant een scheur. Niet zichtbaar en waarschijnlijk ontstaan doordat de slangeklem veel te vast was gedraaid en als een soort van mes was gaan werken in de rubber dop.
Iets anders was dat twee week geleden een remrevisie gebeurd is. De remvoering waren gescheurd.
Ook twee cilindertjes begonnen te lekken. Na de winterstalling is een oude camper effe checken echt geen overbodige luxe! Nadat alles gedaan was was ik nog niet helemaal tevreden over de
remkracht. Volgens mij was deze stukken beter dan voorheen maar toch wel eens nog beter geweest.
Hij remde goed, maar mijn gevoel gaf iets anders aan.
Dat begrijp ik nu ook een stuk beter!
Ik ga morgen een andere aansluiting maken, en na het afstellen laat ik het resultaat weten.
Johan
17 jaar
En ja hoor, de auto remt nu echt weer prettig zoals een tijd geleden. Voelt weer betrouwbaar.
Het wat onregelmatig lopen is ook over. kwam niet alleen maar door de lekke vacuumslang naar de rembekrachtiging. Nadat de 2.0S motor ingebouwd was vorig jaar liep hij eigenlijk iets amnders als ik verwacht had. Ik was al tevreden en dacht komt vast omdat ik me vergis en het een oude motor is. Gevoelsmatig liep het ding niet goed volgens mij. Maar de feiten van afstellingen etc wezen anders uit.
Zo nu en dan, en dus ook niet altijd blies hij wat olie via het luchtfilter naar buiten. Maar bij stationair draaien was er zeker geen sprake van carterdruk, ook geen wolkje bij peilstok oid. Eindelijk toch maar eens echt de tijd genomen en een oude opelmannetje laten kijken en luisteren. Vooral het luisteren van het "Opelmannetje" was een indrukwekkend gebeuren. Klinkt niet echt goed klonk het bij hem, maar wat. Alle afstellingen leken wel goed te staan.
Uiteindelijk bleek bij het inbouwen dat er vacuumslangen waren aangesloten die wel en niet goed aangesloten waren. Lekker vaag heh. Wat er gebeurde was dat onder het kleppendeksel er een groot vacuum opgebouwd werd, en dus de olie niet terugliep naar het carter. En dus via de carterventilatie naar het luchtfilter aangezogen werd. Hij noemde deze manier van aansluiten een rotzooitje. In eerste instantie lijkt alles goed te zitten, maar geen terugslagklep, slangetjes gewoon aan de verkeerde aansluitingen etc. Mirakels dat het blok nog zo goed draaide zei hij.
Via Vogelsautogas ( http://www.vogelsautogas.nl/ ) had ik al schema's en afstellingen van de OMVL gasinstallatie gekregen. Zijn daar gewoon te downloaden. En op het oor en oog afgesteld. Vorige week echt laten afstellen bij een gasboer, afstelling stond vrij goed. Alleen stationair te hoog.
Een heel verhaal, maar nu loopt het blok echt mooi, klinkt alsof er een 6 cilinder in ligt, zo mooi en constant draait het blok. En met tegenwind nu wel een 85 a 90 halen ipv 75 a 80. Met stevige wind mee op de afsluitdijk zelfs 105 echte kilometers. En dat voor onze bedford met IKEA stroomlijn. Kortom hiet een echt tevreden camperaar met een prettige Opel 2.0S motor. De grote lijnen en inbouw van de motor was best goed, maar de afstellingen van Varajet, LPG, aansluitingen was een rotzooitje volgens het Opelmannetje.
Wat loop dat blok nu mooi. En jullie begrijpen dat voor inbouw en afstellen er een adres voor mij afvalt. Oja, en hij loopt nog zuiniger ook nog. Kom 1 tot 1 1/2 km verder op een liter gas.
Jammer dat ik er zo lang mee gewacht heb en dacht dat het erbij hoorde.
Johan
17 jaar
Opgelost dus. Goeie vakantie straks.
Gr.
Mooi verhaal, fijne vakantie!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar