Ik heb in onze bedford een opel Rekord 2.0S motor liggen. Het type met de hydraulische kleppen die wel basis afgesteld kunnen worden.
In het luchtfilterhuis kwam ik met regelmaat olie tegen, en dan echt veel. Na een rit van een 500km zat er wel eens een 200cc. Ik heb tussen het filterhuis en de kleppendeksel een extra reservoirtje geplaats om de olie op te vangen zodat deze terug kan. Verder verbruikt de motor geen koelwater, al een 3500km niets bijvullen, oid. Hij draait ook erg goed en soepel. De bedford met opbouw met Ikea vestiging stroomlijn haalt makkelijk een 90 a 95 echte km/h in de 5 versnelling(ZF5 bak), met wat tegenwind hetzelfde maar dan in de 4e versnelling.
Vorig jaar is er voor het inzetten een compressietest bij warme en koude motor geweest, alsook een cilinderlektest. Met een prima resultaat, goed motortje.
Ik blijf even zitten met het feit van de olie eruit gooien. Carterventilatie is goed schoon. Wanneer de motor draait wordt de olievuldop er niet vanaf geblazen maar juist enigszins aangezogen. Ook komen er geen dampwolken of oliespetters uit. Ik ben vrij zeker dat de motor dus goed is, geen zuigerveren of koppaking etc.
Maar waardoor kan dit dan komen?
Is de remedie een gesloten vaatje bovenop kleppendeksel plaatsen met aansluiting van carterventilatieslangen en een olieterugloop? Of is dat signaal bestrijding en zijn er andere problemen?
Wie heeft een idee/tip?
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
er zat in sommige modellen een filter
dit kan je zelf maken van zo n grove pannen spons
stop die in de slang dan blijft de (meest) olie hier in hangen
wel regelmatig reingen en in de winter zeker ivm bevriezen van condens
Dank voor je reactie.
In mijn kleppendeksel zit aan de binnenkant een soort van houder voor een dergelijke pannenspons. Hierin zit ook een soort van ouderwetse pannenspons. Bedoel je dat dit soms onvoldoende is, en ik in de slang ook een dergelijke spons moet stoppen?
En ivm met condens zou ik dan idd de slang regelmatig schoon moeten maken lijkt me. Nu heb ik na veel korte ritten al dat zich wat "mayonaise" vormt. Die overigens na een ritje west Nederland en Noord Nederland visa versa helemaal weg is. Ik rijdt op LPG.
Johan
17 jaar
dat is een oplossing
wat je zelf oppert kan ook
een tankje met 2 aansluitingen boven op
in en out
heeft t zelfe effect
denk zelf dat dit minder onderhoud vraagt
Ik heb een tankje boven de motor geplaatst tussen kleppendeksel en luchtfilter. Via de dikkere slang kan olie eventueel teruglopen. En dit werkt uitstekend. Na een rit van een 500km geen olie bijvullen en olie dus netjes teruggelopen in het blok. En dit gebeurd al tijdens het rijden. Want na aankomst gelijk de motor uitgezet en gekeken in tankje, die wel sporen vertoonde dat er olie in had gezeten. Maar nu leeg was.
Laatste 3 km in de stad gereden, daarvoor snelweg met een gangetje tussen de 90 en de 95 echte km.
Meeste in de 4e versnelling, af en toe in de overdrive.
Johan
17 jaar
Zoals in een ander item al vermeld, het was niet over. Wel toen ik met mijn "opelmannetje" samen alles na ben gaan lopen. En bij het inbouwen van de motor was door de inbouwer(iemand anders die nu uit mijn adressen bestand is gef>>>>>>>d) gewoon een aantal vacuumslangetjes verkeerd aangesloten. Daardoor zakte olie niet terug in het carter maar werd in oliefilter gezogen(geblazen).
Probleem nu wel opgelost en motor loopt ook na uren rijden nog als een speer. Tot voor kort na een 70 a 80 km begon hij wat raar bijgeluid te maken. Maar dat is nu dus over.
Johan
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar