Opel tigra: airco

Bouwjaar: 1996

als ik mijn airco (bij 11 graden buiten) aanzet gebeurt er niets behalve dat het lampje gaat branden. Eerst voelde je een schok in de motor en ging er een fan draaien. Wie o wie?

roykejanssen

Geplaatst door roykejanssen (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4040 (285) PRO, 19 jaar geleden

• Waarom werkt de airco niet bij een lage buitentemperatuur?
Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken. Om te voorkomen dat dit problem zich voordoet is bij veel auto airco systemen een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat het systeem aanslaat bij een te lage buitentemperatuur.

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

maar toch niet bij 11 graden he ???

roykejanssen (0), 19 jaar geleden

in de beschrijving staat dat hij beneden 4 graden niet meer werkt.

Hans4040 (285) PRO, 19 jaar geleden

Klopt .
Dan denk ik dat de druk te laag is. ( koudemiddel verlies.)
Kijk onder de motorkap naar de airco compressor als de motor loopt en laat iemand de airco inschakelen.Als de compressor inschakeld is het goed , zoniet dan heb je te weinig druk in het systeem . (lekkage)
Of.... een andere storing zoals draadje los ofzo.
Maar een storing in de airco kan van alles zijn : van kapotte compressor tot kapotte droger , etc.
Anders even naar een airco specialist.

mvg,
Hans.

geismi (0), 19 jaar geleden

Nou Hans, je verhaal over waarom een airco niet draait als het koud is klopt niet volledig hoor. De verdamper loopt geen risico kapot te gaan, de compressor wel!! Als er geen warmte is om het koudemiddel te kunnen laten verdampen (te lage buitentemp) in de verdamper betekend dit dat er vloeibaar koudemiddel bij de compressor komt en dat heeft ie niet graag. Bekijk 't alsof je je motorblok met water vult en dan start, begrijp je wat ik bedoel?
Bij een tigra bepaalt hier uiteindelijk bij ongeveer 4 C dat de a/c niet meer inschakelt de zogenaamde trinary ofwel de drukschakelaar. Door de lage buitentemp daalt ook de druk in het systeem en indien de temp laag genoeg daalt komt de druk in het a/c systeem onder de schakeldruk van de trinary en dan wordt de stroom richting compressor onderbroken. Uiteraard hoort dit niet bij 11 C te gebeuren, bij dit type komt 't vaak voor dat de trinary te vroeg uitschakelt en is simpel na te meten maar allereerst moet je weten of er druk genoeg is in het systeem. Dit zegt niks over de vullingsgraad maar wel of er koeltechnisch een reden is om niet aan te slaan. Is er genoeg druk in het systeem, dan elektrische controle van de compressor, trinary, relais of zekeringen. Als je geen spanning aan de compressor hebt kun je heel even de trinary doorverbinden om te zien of de compressor wel inschakelt, werkje van een paar minuten.
Het lampje in de schakelaar zegt trouwens alleen dat de schakelaar ingedrukt is, verder niks.

Hans4040 (285) PRO, 19 jaar geleden

Oke, maar mijn eerste antwoord heb ik niet zelf verzonnen hoor .
Dat komt van een internetsite over airco`s.
Maar we hebben nog geen oplossing voor het probleem.
Wie wel?

mvg,
Hans.

roykejanssen (0), 19 jaar geleden

Dat van dat lampje wist ik wel hoor, maar hoort ook niet de vin op de radiator te draaien?? En waar zit die trinary ergens??

geismi (0), 19 jaar geleden

Geen oplossing? Nee natuurlijk niet, zoals ik al schreef moeten er wel enkele dingen gecontroleerd worden.

De trinary zit volgens mij op de hogedrukleiding die vanuit de compressor, onder de condensor en radiator doorloopt, dwars voor onder de auto.
Je hebt gelijk, de vin moet draaien, ook als er een probleem met de druk zou zijn. Lijkt er dus op dat er een elektrisch probleem is, zoek de trinary ff op en meet of je er spanning op hebt, zo ja dan verbind 'm ff door en kijk of de compressor inschakelt, zo niet dan heb je een elektrisch probleem vóór de trinairy. Heb je trouwens zekeringen e.d. gecontroleerd?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.