Hallo,
M'n airco deed het niet meer, effe naar de garage en laten nakijken.
Na controle bleek dat er geen gas meer op het systeem zat, hebben ze dus bijgevuld in de garage.
Nu 1 week later blaast hij terug warm...
Terug naar de garage en die vertelden mij dat het systeem nog op druk stond maar dat de pomp kapot was,
kostprijs voor herstelling 900 euro + btw
Ik thuis dus de airco opgezet en steeds draait de motor iets trager wanneer ik hem inschakel....
Ik veronderstel dat de aircopomp dan toch werkt omdat deze belasting geeft....?
Iemand een idee welke dingen ik kan checken of hoe ik de juiste diagnose maak ?
Greetz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Drukken laten meten door een aircobedrijf.
Meten is weten.
Pompen gaan bij opel wel vaker stuk, maar 900 euro
is wel erg veel geld voor reparatie.
Hoeft niet per definitie de pomp te zijn die het probleem
veroorzaakt.
Hebben ze geen fluor toegevoegd?
Succes, Pascal
Nee,, ik denk niet dat ze fluor toegevoegd hebben.... trouwens het is een officieele opel garage maar heb er
niet zo'n goed oog in...
Anyway, heb op deze site redelijk wat info gehaald van soortgelijke problemen dus zal hem nog eens binnendoen bij iemand anders, heb er absoluut geen aparatuur voor....
Thx
16 jaar
Als de auto terug valt ion toeren bij aanschakelen lijkt me de pomp te gaan werken. Je kunt het ook zien als je onder de auto kijkt. De onderste pomp is de compressor pomp en die moet bij inschakelen een schijf mee gaan draaien. Als de airo uit is dan moet die weer sztil staan. Je ziet vanzelf wat ik bedoel. Anders moet je ff gaan kijken bij een werkende pomp dan zie je het zeker. Een compressorpomp kost trouwens weel die 900 euro (inclusief opniew vullen etc). Maar nogmaals. de pomp lijkt aan te slaan. Als er nog voldoende druk opstaat lijkt me ook niet nodig om fluor er bij in te doen. Lekkage kan het niet zijn aangezien de druk goed is en de pomp aanslaat. Bij onvoldoende druk zou de pomp ook niet inschakelen. Er lijkt me dus iets anders aan de hand.
16 jaar
Zoals mijn colega Pascal al vermelde meten is weten, het probleem hoeft niet meteen aan de pomp te liggen.
Ook al is het een Opel dealer, zij kunnen niet meteen beaamen dat de compressor stuk is, in belgie komt dat veel voor, kijken voor de rest nergens naar., Hangen het service station eraan vullen, afrekenen en buiten.
Nu merk je dat de airco weer niet werkt, waarschijnlijk ergens toch een lek.
sretlow,
Fluor kan altijd toegevoegd worden ook al is de druk genoeg, fluor maakt het gemakkelijker een lek op te sporen.
Een lekkage kan zeker het geval zijn, de druk in het systeem wordt bepaald door de hoeveelheid koudemiddel en de temperatuur die heerst.
Als er te weinig koudemiddel aanwezig is, merk je dus ook dat de koeling minder wordt, idem zakt de druk.
Toch kan de compressor aangestuurd worden als er nog een rest druk aanwezig is, merkbaar door onvoldoende koeling.
Zonder de druk te hebben gemeten van een airco systeem kan niet gezegd worden of de druk goed is.
Topic starter gaf aan dat de garage vertelde dat het systeem nog op druk stond (en dat ze het dus gemeten hebben) en dan kun je, lijkt mij, er vanuit gaan dat er geen erge lekkage is. Vandaar de opmerking dat het toevoegen van fluor volgens mij niet zoveel zin heeft. Anders wordt het als de druk weg was. Dan zouden ze met fluor het lek kunnen opsporen. Vandaar mijn opmerking. Ik ben geen kenner maar heb door ervaring helaas kennis opgedaan.
16 jaar
Even mijn standtijd benutten hihihi,
Met fluor wordt géén lek opgespoord als een lek aanwezig is, daar moeten andere middelen voor gebruikt worden.
Fluor mag alleen toegepast worden als het systeem na afpersen, vacumeren volledig dicht is.
Het is dan een extra hulp wanneer nadien op het systeem een lek optreedt.
Hoe wil fluor zijn werking kunnen doen als de druk weg is?
Ja ik heb het gelezen dat de garage vermelde dat er genoeg druk op stond, kom ik terug op mijn vorig schrijven!! druk en temperatuur zijn aan elkaar verbonden.
Topic starter vermeld even ééns dat hij bij thuiskomst de airco aanzet de motor in toerendaalt..maar geen koude lucht meer heeft.
Voorheen was het systeem leeg, bijgevuld en 1 week later weer probblemen.
Dan zeg ik heeft de garage geen drukproef en achteraf geen elektronische lekdetektie uitgevoerd, laat staan een standtijd van 30 min gehandhaafd.
Hoe hebben ze druk gemeten, bij stilstaande airco? of in werking zijnde airco?
Een fatsoenlijke diagnose moet uitgevoerd worden, druk meten en dan bepalen dat de compressor defect is, nou moe..
Tja...hier kan ik niet tegen op, en is ook niet de bedoeling. Zoals ik ook zei. Ik ben geen prof maar heb door ervaring en logisch denken een "verklaring" gegeven. Maar inderdaad zou HET advies moeten zijn om een erkende airco reparatuur op te zoeken en daar te laten onderzoeken wat er aan de hand is. Bij mij hebben ze fluor toegevoegd tijdens het vullen omdat het systeem in een paar maanden leeg liep. Toen erachter gekomen dat de kondensor lek was. Kon je hierdoor goed zien. Ik heb nu een ander probleem maar hiervoor heb ik een topic geopend. Dat is dat de airco alleen aan gaat bij starten van de motor. Na een paar minuten gaat ie uit en kan ik ook niet meer aanzetten anders dan de auto uit en aan. Inmiddels (zonder er iets aan gedaan te hebben) heb ik er geen last meer van maar wat het geweest kan zijn weet ik niet. Las wel iets over een aircokoppeling dioe mogelijk afgesled moest worden?
16 jaar
Het terugvallen in toerental hoeft niet van de
compressor te zijn, maar kan ook veroorzaakt worden
door het inschakelen van de fan.
Grtz, Pascal
mijn ervaring, ga NIET in de merkgarage maar doe navraag bij "normale" gespecialiseerde mensen. Ik heb condensor laten vervangen: bij opel geschat op 700 euro, ik heb 321 euro betaald bij een specialist ... die beter weet waar hij mee bezig is
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar