auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: airco werkt niet, advies gevraagd.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6-16V

Hallo,

Mijn airco heeft het begeven. Ben bij een aircobedrijf geweest die geconstateerd heeft dat de compressor defect is althans de spoel ervan. Er stond wel 12V op de stekker. Advies compressor vervangen. Vraag gesteld of je ook alleen de spoel kan worden vervangen, want dat heb ik hier op het forum ook gelezen. Antwoord: de spoel gaat niet voor niets stuk, de compressor geeft door interne slijtage veel weerstand opgebouwd waardoor nu de spoel is stuk gegaan. Een compressor laten vervangen is mij nu duidelijk geworden is een hele kostbare zaak. Mijn auto is van 1998 en ik ga ervan uit dat de compressor nog niet is vervangen en dus dan 9 jaar oud is. Zijn er mensen die ervaring hebben op dit gebied en mij een second opinie kunnen geven en dan met name over de slijtage van compressoren.
Alvast bedankt voor reactie,

John.

Geplaatst door

john k +0

al 17 jaar lid

Reacties

Hallo,

Volgens mij hoef je niet de hele pomp te laten vervangen als de spoel (magnetische koppeling) kapot is.
Mijn Astra G is van 2000. In 2003 was bij mij ook de spoel kapot, deze was overhit geraakt. Doordat mijn condensor lek was en ik de airco had aanstaan was de spoel warm gedraait. Er was toen ook een enorme brandlucht. Hierdoor wordt de spoel niet meer magnetisch en schakelt dus de airco systeem niet in. Maar goed, ik heb toen in 2003 alleen de spoel op de pomp laten vervangen. We zitten nu bijna aan het einde van 2007 dus hij zit er al 4 jaar in. Tot nu toe geen problemen gehad, dus dat verhaal van slijtage aan je pomp geloof ik niet helemaal.

Mr Splash +0

17 jaar

Hallo John,

De spoel kun je zonder meer vervangen. Is geen probleem, echter eerst zou ik het volgende controleren:
De luchtspleet tussen de koppeling. Indien deze te groot is word de koppeling niet meer "aangetrokken" door de magneetspoel. Als 2e kun je een visuele controle houden. Bij astra is het een bekent probleem dat de kabel die op de pomp zit wel eens inwendig breekt. Start de auto, schakel de airco in, en probeer voorzichtig aan de kabel te rammelen. Slaat de airco in dan weet je dat daar het probleem zit.
Indien er een kortsluitng in je spoel zou zitten was de zekering wel doorgebrand. Kan natuurlijk wel een onderbreking zijn.

Veel Succes, Pascal

Dat het advies gegeven wordt om de compressor te vervangen is niet voor niets, om juist te zijn kan inderdaad de magneet koppeling vervangen worden.
Je kunt geen bevindingen maatstaven aan andere meningen want de 1 zijn auto is de andere niet, dit is afhankelijk van hoe ernstig het probleem is dat de magneet koppeling is vast komen te zitten.

Je zal dus konkreet moeten weten wat een nieuwe koppeling kost, dan moet je er rekening mee houden dat er speciale trekkers voor nodig zijn voor demontage e.d.
Het werk blijft hetzelfde of er nu een nieuwe compressor wordt gemonteerd, of alleen de magneet koppeling? er zal gedemonteerd moeten worden en het systeem moet drukloos zijn.

Magneet koppeling en compressor is broer en zus, hetzelfde als drukgroep en druklager van de koppeling van de motor enz, dus zal het aircobedrijf geen risico willen lopen door alleen de magneet koppeling te vervangen, als nadien toch weer problemen boven komen. Niemand kan zeggen wat de ernst is van de situatie waardoor een magneet koppeling komt vast te zitten, daarom dat het aircobedrijf het voorgestelde adviseert.

Moest je nu bij mij terecht zijn gekomen, kreeg je hetzelfde advies..

TheoStek +0
badge

17 jaar

Hallo,

Bedankt voor reacties, het is voor mij duidelijk wat er eigelijk moet gebeuren, echter nu even niet. Zo'n bedrag moet ik toch eerst even voor sparen

bedankt,

John.

john k +0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.