Opel Astra: Astra C14NZ valt uit en start soms slecht

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: C14NZ

De astra van onze zoon heeft de kuren om zo nu en dan spontaan uit te vallen en daarop slecht te starten. meestal doet ie het dan na even wachten wel weer. Ik heb even gekeken of de bobine vonkt bij het ronddraaien van de startmotor en dat is wel degelijk zo.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

rr

Geplaatst door rr (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jethro (0), 16 jaar geleden

Spontaan uitvallen en daarop slecht te starten.

Je bedoeld natuurlijk aanslaan van de motor.
Ik denk dat je de boosdoener al beet had,namelijk de bobine.
Check ook de vonk nadat hij afgeslagen is.
De vonk moet blauw zijn.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bobine zou inderdaad kunnen maar de vonkversterker onder de bobine gaat eerder en vaker stuk.
Indien er een verdeler met halgever gemonteerd is: ook de halgever gaat nog wel eens stuk.

Gr.

rr (0), 16 jaar geleden

Nou, de bobine is vervangen en jawel, Hij valt niet meer uit. Nu is alleen de warme start nog lastig. Als je hem uitzet en meteen start is het een wonder als ie aanslaat. Er hangt dan tevens een zoete lucht onder de motorkap. CO te hoog?

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

een zoete lucht dat duit meestal aan dat er een koelvloeistof lekkage ergens aanwezig is.
controleer het koelvloeistof bakje eens na een rit en kijk dan of het koelvloeistof peil na beneden gaat.

rr (0), 16 jaar geleden

En hij valt nu gewoon weer spontaan uit. Heeft de C 14NZ een vliegwielsensor? De een zegt van wel en de ander zegt van niet

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

kun je toch zien, die zit tegen het vliegwiel aan

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee, heeft deze niet.

Gr.

rr (0), 16 jaar geleden

Ik heb de complete stroomverdeler al eens gewisseld en de bobine. Geen resultaat dus. Morgen maar eens verder speuren.

Bedankt voor de tips en reacties. Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik dat graag.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

je moet eens proberen met een plantenspuit selectief de electronica onder de motorkap nat te spuiten als hij reageert op een bepaalde plek zou ik daar maar eens even extra aandacht aan schenken(met draaiende motor)

rr (0), 16 jaar geleden

Na uitvoerig proberen en speuren kunnen we wel stellen dat het alleen gebeurt als ie warm is. Ik heb de papercliptruc gehanteerd op de diagnosestekker en het resultaat is 2 x kort knipperen van het motorlampje. Dit zou foutcode 12 zijn (lambdasensor, open circuit). Is dan de lamba eraan? maar dan mag ie toch niet uitvallen.


Ik heb hem weer een poosje laten draaien tot ie weer uitviel. Meteen gekeken of de bobine vonkte bij opnieuw starten..nee dus..na een aantal keer proberen vonkte ie weer zo ver ik kon zien was het een oranje vonk.

Weet iemand wat het platte grijze kastje is onder de bobine? is dat de vonkversterker?

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Petje57]Bobine zou inderdaad kunnen maar de vonkversterker onder de bobine gaat eerder en vaker stuk.
Indien er een verdeler met halgever gemonteerd is: ook de halgever gaat nog wel eens stuk.

Gr.[/quote]
Dat zei ik dus toen al..........

Gr.

rr (0), 16 jaar geleden

Petje57. Bedankt man. Je had gelijk blijkbaar. Na het vervangen van de vonkversterker loopt ie weer top. Ik heb zo'n 35 minuten rondgereden zonder uitvallen. Daarna heb ik hem ook nog eens 10 minuten laten nadraaien en weer gestart. probleemloos.

Enige puntje is nu nog dat het displaylicht uitvalt als ik de verlichting inschakel. Deze spingt onder het rijden ook zomaar weer aan. Zekeringen zijn nog goed en de massapunten heb ik allemaal schoongemaakt tijdens het andere probleem.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Mooi. Dat is dan dat.

Wat dat licht betreft: als dat nu weer eens gebeurt, draai dan eens aan het wieltje van de dashborddimmer onder de lichtschakelaar. Gaat het weer branden: dimmer dus niet goed. Helpt dit niet: lampjes vervangen achter de display.

Gr.

Vinnie981 (0), 16 jaar geleden

Motorcode uitlezen: 2 keer kort knipperen is een code die ik niet ken. Je moet eerst de paperclip aansluiten en dan de auto op contact zetten (niet starten). Dan zou hij eerst een keer lang moeten oplichten en dan 2 keer kort en dat nogmaals. Als die dan nog andere codes geeft is dat een storingscode. Gaat die direct weer 1 keer lang branden en dan 2 keer kort, dan heb je geen storingscodes. Kijk even op de website van Opeltje hoe het precies moet. Code 12 is gewoon "start diagnose". Code 13 zou iets betekenen omtrent je lambda sonde (slecht contact).

Is het slecht starten als die warm is ook over? Is verder het probleem met de zoete lucht al opgelost (lekkage van het koelwater)?

ernst2884 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat de display uitvalt ligt aan de display zelf, waarschijnlijk zijn de solderingen achter bij de aansluiting niet meer in orde. Ik heb ze zelf al regelmatig opnieuw gesoldeerd, en meestal werkt alles dan weer zoals het hoort. Soms is ook de chip op de printplaat stuk, dan moet je helaas een andere halen. Even de display loschroeven, stekker eraf en dan uitelkaar schroeven. Aansluitpunten opnieuw solderen en dan moet alles weer werken.

Succes, Nico

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.