auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa: Airco, word ik om de tuin geleid?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 tdi

Hallo,
Vorige week vrijdag, met het warme weer, een aardig eind gereden, naar Nederland, met de automatische airco aan, geen probleem.

Volgende dag bij de Kwikfit, vind ik prettiger ivm problemen met de taal waar ik woon, een kleine beurt laten doen aan de auto + aircotest. Resultaat: airco doet het niet, men gaat niet vullen, omdat men niet weet waarom de compressor het niet doet, kan een electronisch probleem zijn of een lekkage. Advies is om naar de autoverkoper te gaan, waar ik deze een paar maanden geleden heb gekocht (tweedehands).

Raar, airco deed het de avond tevoor wel, maar kan gebeuren. Ik dus naar de autoverkoper, die mij doorstuurt naar een garage. Daar uitgelegd, maar monteur zegt, geen probleem, is alleen maar een kwestie van vullen. Maar, ik zei, Kwikfit wilde dat niet doen, omdat zij een ander probleem vermoeden. Welnee, toch vullen. En ja, airco doet het weer, ik betaal.

Uur later, airco weer stuk. Vandaag naar aircospecialist gegaan, gevonden via gouden gids, want de garagist vertrouw ik niet meer. Uitgelegd, en er werd vulling eruit gehaald, was 130 cc, maar moest volgens hem 600 cc in. Voor de zekerheid doet hij maar de helft weer terug, 300 cc (al weer moeten betalen) en ik moet vrijdag terugkomen, zodat er weer vulling uit de airco kan worden gehaald, om te kijken of die 300 cc er nog inzit of minder, daarna een analyse, wat nog ruim E 100 gaat kosten, en als er dan wat kapot is, moet ik van hem naar een bevriende garagist voor een reparatie.

Na een uur, raar geluid uit de airco in de auto, lijkt op langdurig ontsnappen van gas, geluid van openen van colafles, maar dan heel lang, nooit gehoord. De lucht uit de filters in het midden van de dashboard, is niet meer koud, aan de linkerkant bij bestuurder ook niet. Alleen maar aan rechterkant, komt nog wat koude lucht uit.

Probleem, ik heb geen kennis hiervan, en heb nu al twee keer airco laten vullen, zonder resultaat. Heeft iemand nog goede adviezen, want ik heb het gevoel dat er van mijn onkunde aardig misbruik wordt gemaakt. Want, ik ben al meer dan E 100 kwijt, zonder dat er eigenlijk een analyse van het probleem is, laat staan een reparatie.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Onder (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zoek een erkende airco specialist
bijv auto temp
laat het systeem af persen op lekkage en eventueel repareren en dan afvullen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Bedankt, maar ik woon in het buitenland en volgens de gouden gids, was die laatste een airco specialist. Moet ik anders beter wachten, tot ik pakweg over een week of 3 weer in Nederland ben? En zal ik de airco gewoon uitlaten, of is het niet erg als ik geen koude aircolucht krijg, maar wel gewoon lucht van buiten de auto?

Onder 0

17 jaar

het systeem funtioneerd toch niet en wat heb je airco of climaat controle

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Volgens mij klimaatcontrole, want het is automatisch en je kan zelf de gewenste temperatuur instellen.

Onder 0

17 jaar

ok dan zit er een knop op met en ijs cristal met een gelijk symbool
zet dit uit en er gebeurd niets dan is de airco echt uit en zal de pomp zeker niet werken
let wel dat als je start deze automatisch KAN inschaklen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hebben ze in dat buitenland waar je woont , geen airco specialisten?
Ik vind het trouwens vreemd dat men gewoon gaat vullen, zonder lektest.
Maar wacht effe...................kwikfit zei je?

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Hmm, die knop heb ik niet. Wel een knop met AUTO en ECO

Onder 0

17 jaar

ECO is "UIT"

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

[quote=Hans4040]Hebben ze in dat buitenland waar je woont , geen airco specialisten?
Ik vind het trouwens vreemd dat men gewoon gaat vullen, zonder lektest.
Maar wacht effe...................kwikfit zei je?

mvg,
Hans.[/quote]
wie zij je
dit is een nette site
dus geen smerige taal
en er lezen dames mee

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

sorry

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

gewoon naar een AIRCO specialist
geen banden service
zie je maar weer
zijn die jongens in de war
die denken dat een airco (eco) band is
en die vullen ze met stikstof
das ook koud

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ja Hans, ik heb juist express in de gouden gids van hier, gezocht naar airco specialist, en daar ben ik naartoe gegaan. Nu blijkt wel, dat deze zich expert noemende dat niet is, want nu is er door die garagist en de airco specialist gevuld, zonder dat men dus een lektest heeft gedaan.

Kwikfit heeft alleen, volgens hun, een test gedaan met een temperatuurmeter en geconstateerd, dat er praktisch geen verschil zat tussen de binnen en buitentemperatuur, de motorkap geopend en gezien dat de compressor het niet deed en daarom besloten er verder niets mee te doen, omdat men niet wist of het om een lek ging of iets anders.

En Jerry, bedankt voor je advies. Zal ik hier jullie op de hoogte houden?

Onder 0

17 jaar

Graag op de hoogte houden.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

graag
en liever een paar km extra rijden
is uiteindelijk goedkoper
en dan weten ze wat ze doen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Dat sissende geluid ( colafles ) betekent dus overduidelijk een (grote) lekkage. Niet voor niets ben je in 'n heel korte tijd veel gas kwijt. Vullen heeft dus geen zin meer voordat de lekkage gevonden is. Eigenlijk had men dat bij de 1e controle gelijk moeten afpersen en/of vullen met fluor. Dan was direct bekend geweest waar het lek zit.
Inderdaad functioneert het systeem niet doordat het gas er af is.
Wachten totdat je terug bent en naar 'n goede airco-specialist gaan die het liefst ook 'n Stek erkenning heeft.

Gr

Petje57 0
badge

17 jaar

Ja, maar ik heb mijn best echt gedaan, door vandaag een airco specialist te hebben opgezocht, via de gouden gids. Ik weet niet wat ik vandaag meer had moeten doen.

Onder 0

17 jaar

Je hebt je best gedaan Suus.
Maar zoek dan een andere , het liefst met STEK erkenning.
In welk buitenland zit je trouwens?
Misschien dat wij wat voor je kunnen vinden.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Bij 'n Opeldealer zouden ze het ook moeten kunnen.................Of zie ik dat verkeerd?

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Klopt Petje, maar ik had vandaag twee dealers gebeld, eerste plaats voor een afspraak was pas half mei, airco specialist kon vandaag.

Onder 0

17 jaar

" Stek " zullen ze in het buitenlaand niet kennen, denk ik. Dit is typisch iets Nederlands......

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

dat heb je ok wel
niet huilen
maar kwik flush is een banden man
de aico specialiteit is de compressor voor de banden lucht
als die draaid is er een koelfan en die blaast lucht
en stroming van lucht geeft een koelgevoel
van daar air co(ol) specialist
volgende keer eerst hier helproepen
altijd succes

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

OK, Franstalig België, daar woon ik. En mijn frans is niet best.

Onder 0

17 jaar

Ik denk dat in het "buitenland" ook regels gelden voor de airco, of zie ik dat verkeerd?
Ik weet nog niet welk buitenland?

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

is europesche regelgeving
hier is nederlandse handhaving(pressie)

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

gewoon al naar verschillende plaatsen gaan is verkeerd. Ze moeten allemaal opnieuw weer beginnen met diagnose stellen. Je kan al met zekerheid zeggen dat er een lek in zit (uit wat ik lees). Dus het lek laten opsporen is de boodschap!

STEK, milieu en het Reductieplan Overige Broeikasgassen (ROB)

Europese verordening

Sinds 1 oktober 2000 is er een Europese verordening betreffende de ozonlaag- afbrekende stoffen ingegaan. Deze verordening geldt in alle lidstaten.

Wat houden de regels in?

Per 1 oktober 2000 geldt een handelsverbod. CFK's mogen sinds die tijd niet meer worden verkocht. Per 1 januari 2001 mochten CFK's niet meer worden gebruikt voor service- en onderhoudswerkzaamheden (niet meer bijvullen met CFK's).

Per 1 januari 1996 mogen HCFK's niet meer worden toegepast in koelkasten, vrieskasten en combinaties en in klimaatregelingapparatuur in personenwagens en openbaar vervoer over de weg.

Per 1 januari 1998 mogen HCFK's niet meer worden toegepast in klimaatregelingapparatuur in openbaar vervoer over het spoor.

Per 1 januari 2000 mogen HCFK's niet meer worden toegepast in openbare gebouwen of voor distributie gebruikte koel- en vrieshuizen en in installaties met een totaal aandrijf(as)vermogen van 150 kW en meer.

Per 1 januari 2001 mogen HCFK's niet meer worden toegepast in alle andere koel-, vries- en klimaatregelingapparatuur met uitzondering van: vaste klimaatregelingapparatuur met een koelvermogen van minder dan 100 kW, daarvoor geldt 1 juli 2002. Voor omkeerbare klimaatregeling/warmtepompsystemen geldt 1 januari 2004.

Per 1 januari 2010 zullen nieuw geproduceerde HCFK's niet meer mogen worden gebruikt voor service- en onderhoudswerkzaamheden (niet meer bijvullen met nieuw geproduceerde HCFK's).

Per 1 januari 2015 zullen geregenereerde HCFK's niet meer worden mogen gebruikt voor service- en onderhoudswerkzaamheden (niet meer bijvullen met geregenereerde HCFK's).

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

of wel
spring maar in een zwembad als t warm wordt
en in de auto koop een cabrio

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ja, daar ben ik weer. Deze week ga ik eindelijk naar Nederland. Ik was nog langsgeweest bij garage nummer 1, die gewoon had bijgevuld, terwijl ik gezegd had dat het mogelijk een lek was. Garage nummer 2, die weer gewoon bijvulde, ging ik een paar dagen later terug, volgens afspraak, om te kijken hoeveel vulling er nog was.

Zoals jullie weten, had ik zelf gehoord, dat die vulling er binnen het uur al uit was. Geen verwondering, dat de airco tijdens die check inderdaad leeg was. Ik ben nog naar garage nummer 1 teruggeweest, om verhaal te halen, waarom bijvullen, terwijl ik had gewaarschuwd voor een mogelijk lek? Antwoord: de vulling was niet alleen het gas, maar ook een middel om lekken op te sporen. ....Ja, waarom dat niet eerder gezegd, en waar zit het lek dan? Waarschijnlijk bij twee buizen, die wilde hij wel vervangen.

Ik heb daar geen vertrouwen meer in, dus ik ben nu op zoek naar een stek bedrijf, zoals door jullie aangeraden. Maar, ik zie dat daar ook bepaalde Kwikfit bedrijven onder vallen, terwijl ik weet, dat die niet repareren. Hoe moet ik in Haarlem en omgeving, nu komen aan een betrouwbaar bedrijf, stek, die ook die automatische klimaatregeling weet te repareren? Want het gaat dus niet alleen om vullen.

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor eventuele reacties!

Onder 0

17 jaar

auto temp opzoeken
dat zijn specialisten
bel anders de anw b of de consumenten bond
of zoek op google naar auto airco en zoek er een paar uit en bel die voor info
je kan ook even zoeken naar strespoint in haarlem en vragen naar rickie

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Strespoint Haarlem bestaat niet. Maar, via Google, vermoed ik dat Ricky werkt bij Brinkmann garage, een volkswagen dealer. De dichtsbijzijnde autotemp is in Amsterdam, maar heb via een andere website, wat adressen gevonden.
http://www.stek.nl/zoek.aspx

Bedankt.

Onder 0

17 jaar

hopen dat ze daarmee geholpen is ent opgelost wordt
ik weet dat ricki dit ook doet
heb m al mailtje gestuurd
zal ie wel reageren

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Nee,werk bij lexpoint (vw-audi),noemde het ff stresspoint ivm in de war rakende mensen door verhuizing lol (is nu weer allemaal op een rijtje hoor),daar doen we natuurlijk ook airco's,alleen dit is een corsa,word dan wat lastiger ivm delen opzoeken/schema's enz.
Je kunt toch gewoon naar een opel dealer of een goed airco station gaan? een lek is in principe zo op te sporen,zeker als het na een uurtje er al uit is,moet naar mijn idee geen probleem zijn dan om op te sporen.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Bedankt Ricky, ik ga proberen anders de Opel te Haarlem te raadplegen, want hier in de buurt wordt ik gek van die gasten. Omdat mijn frans lastig is, gooien ze al gauw de hoorn op de haak. Een goed aircostation verders in Haarlem, ken ik niet. Hopelijk heeft Opel te Haarlem tijd voor mij.

Onder 0

17 jaar

Allors Suus, tu est invitee ici. Mits je de extra kilometers voor lief neemt. Wil best even lektest uitvoeren op het systeem zonder dat het meteen geld kost. Maar de afstand kan ik niet kleiner maken. Delen zijn binnen 24 uur leverbaar, maar het is eerst wel handig te weten welke kosten erbij komen.
Enne....de franse taal? C'est pas difficiel pour nous dans cette garage.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=Onder]OK, Franstalig België, daar woon ik. En mijn frans is niet best.[/quote]
Ho Franstalig Belgie (walenkoppen) stop maar en wacht tot je in Nederland bent, walenkoppen hebben een gruwelijke hekel aan alles wat Nederlands is of vermoeden dat je zelf geen waal bent, ik ben ooit een keer op vakantie geweest in wallonie, dat was eens maar nooit meer, op het moment dat ze een Nederlands kenteken zien wordt je aan alle kanten benadeeld(zelfs als je prima frans spreekt), extra wachttijden bij toeristische atracties, lokale bevolking die vanaf een afstand in het Frans roept dat het museum dicht is enz enz, het was zelfs zo erg dat wij de grens overgingen naar Frankrijk om boodschappen te gaan doen.

pe3hmp 0
badge

17 jaar

[quote=sytze]Allors Suus, tu est invitee ici. Mits je de extra kilometers voor lief neemt. Wil best even lektest uitvoeren op het systeem zonder dat het meteen geld kost. Maar de afstand kan ik niet kleiner maken. Delen zijn binnen 24 uur leverbaar, maar het is eerst wel handig te weten welke kosten erbij komen.
Enne....de franse taal? C'est pas difficiel pour nous dans cette garage.

Sytze[/quote]
Dat vind ik heel aardig Sytze, en je spreekt ook nog beter frans dan ik. Maar, heb net via de routeplanner gezien, dat het nog ruim 150 kilometer vanuit Haarlem naar jou toe is, dat is inderdaad wat ver voor mij. De rit uit België vind ik al vermoeiend genoeg. Ik ga het gewoon as. vrijdag proberen, heb een lijst met garages in Haarlem nu uitgeprint. Ben benieuwd, want moet as. zondag al weer naar huis.
Ik hou jullie op de hoogte!

Onder 0

17 jaar

Ca c'est bon...si tu veux.

sytze 0
badge

17 jaar

wat een knobbel heb je toch
dat k bij je was dacht ik al
wat een knobbel
nu weet ik t
is talen knobbel

trouwens
leeft mn muis nog of is ie verhongerd of door de kat opgevroten[quote=sytze]Ca c'est bon...si tu veux.[/quote]

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Heb je muis ingeruild op een nieuwe pc.......

sytze 0
badge

17 jaar

is in ieder geval goed doel
zit r wel een vertaal knop op
ik lees en spreek geen wwoord franz
daarom werk ik nie bij ren of citoen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Bijna een jaar verder, maar even een update. Naast de airco, kwamen er nog andere mankementen naar boven. Naar de Opel garage gegaan, waar werd ontdekt, dat de cremaillere kapot was (in het nederlands schijnt dat de stuurbehuizing of kolom te zijn, er zat ook speling in het stuur) en moest vervangen worden, zou E 806 kosten. Daarnaast natuurlijk de airco en nog een automatisch portierslot wat dienst weigert, motortje zou daar van moeten vervangen worden.
Ik vertel de garagist, deze auto is nog geen jaar geleden gekocht, tweedehands, met garantie. Dus, met de offertes naar de showroom van de autoverkoper. Uiteindelijk heeft hij een garage iets aan de stuurbehuizing laten doen, ik dacht dus, compleet vervangen. Voor de verdere problemen, heb ik mijn verzekering ingeschakeld, die mij weer naar een autoexpert stuurde. Waarna ik weer met de expert bij de Opelgarage, alweer, een test met de airco moest laten doen, weer eens E 130 gelapt, maar dat zou ik volgens de expert wel terugkrijgen bij de autoverkoper, eventueel na een rechtszaak. De autoverkoper zelf, weigerde voor de rest van de problemen een minnelijke schikking. Dus, voor de airco al ruim E 250 kwijt in totaal, zonder dat er maar iets gerepareerd is.

We zijn nu enkele maanden verder, en het probleem met het stuur is er weer, het beweegt en wat ik ook merk, zoals toen, de motor hapert, je wilt wegrijden en dan valt de motor uit, en de pit van de injectiemotor is weg, ik merk minder vermogen, vooral bij hellingen.

Ondertussen heeft de verzekering een advocaat gevraagd om advies. Ondanks de 1 jaar garantie meldt deze, dat ik geen schijn van kans heb, want ik had de gebreken bij aankoop! moeten opmerken. Ja zeg, ik ben geen monteur en bovendien, wat heb je aan garantie, waar ik E 400 extra voor heb betaald, als dat dus geen garantie is?

En gisteren terug geweest bij de Opelgarage, want ik wilde nu toch wel eens weten, hoe het met de stuurbehuizing of kolom of cremaillere zat. Vertelde de garagist mij doodleuk, dat de autoverkoper deze nooit heeft vervangen, alleen een reparatie had uitgevoerd, zodat de auto door de autokeuring, die hier 1 keer per jaar plaats vindt, kon gaan. Want een echte reparatie en vervanging was toch te duur.Maar, nu was volgens hem de speling opeens geen probleem, dat zouden alle corsa's hebben. En wat ik verder heb met de motor, dat zou een hersenspinsel van mij zijn. Maar als ik de auto daar zou laten, dan ging hij wel er naar kijken, tegen betaling uiteraard. Wat is dit? Eerst mij zeggen dat reparatie noodzakelijk was, en hij wilde daar E 806 voor hebben, terwijl hij later wist, en dat heeft hij niet eens tegen mij en de expert verteld, dat het dus niet vervangen was.

Ik heb bij de expert maar eens een kopie van de rapportage gevraagd, zojuist ontvangen. Wat is hun conclusie?
De autoverkoper heeft het kogelgewricht links van de besturing vervangen onder waarborg en weigert elke tussenkomst voor de overige problemen.

Mijn vraag is, wat is nu opeens het kogelgewricht? Is dat weer een synoniem voor de cremaillere of stuurkolom, of stuurbehuizing?

Verder, uit de test met de airco blijkt dat de condensor licht poreus is waardoor gas uit het circuit kan ontsnappen. De condensor is dus de oorzaak van de storing.

Sorry voor het lange verhaal, maar ondertussen snap ik er niets meer van, de verzekeringsagent trouwens ook niet. Die wilde op papier, wat er nu precies aan de hand is, maar de opelgaragist weigerde dit keer, om op te schrijven, wat er nu aan de hand is.

Onder 0

16 jaar

Hallo,

Een condensorlek komt inderdaad regelmatig voor.
Indien er fluor aan u systeem is toegevoegd zou ik eerst
even de pomp laten checken.
Opel staat erom bekend dat de keerring van de aircopomp
vrij snel begint te lekken.
Deze lekt echter alleen als de pomp ook daadwerkelijk
draait. Doordat de lekkage minimaal kan zijn kan het echter
een aantal maanden duren voordat het systeem weer leeg is.
Het controleren van de pomp duurt nog geen 2 minuten en
er zijn veel bedrijven die deze controle als service (lees gratis)
uitvoeren.
Door dit eerst te laten checken kunt u in de toekomst een hoop
ellende besparen.
Op www.stek.nl kunt u een erkend bedrijf bij u in de buurt vinden.
Zelf woon ik ook aan de belgische grens en gelukkig begint Belgie
nu ook met milieueisen.

Succes, Pascal

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.