Opel Ascona: ascona c 1.3s afstellen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3s

hoi ik heb hier een c ascona staan die zeer slecht start en loopt als hij koud is ik denk dat het met de carburateur afstelling te maken heeft kan namelijk geen kapten vacuüm slangen vinden
heeft iemand hier de afstel gegevens van als het kan de fabriek afstelling de ascona heeft een 1,3s motor met een varajet2 carburateur

mvg bjorn.p

bjorn.p

Geplaatst door bjorn.p (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Ascona? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Zal met de automatische choke te maken hebben. Als de motor koud is, dient de chokeklep dicht te gaan na 1 keer gas gegeven te hebben. De bymetaalveer wilde nog wel eens stuk gaan zodat de klep niet dicht getrokken werd. Verder gaat het zwarte vacuumdoosje naast de choke nog wel eens stuk. Membraan gaat stuk. Waneer deze stuk is, loopt de motor koud en in de opwarmfase ook niet goed op de choke. Deze dient er voor dat de chokeklep na het aanslaan iets losgetrokken wordt zodat de motor niet verzuipt.
Verder hebben deze carburateurs veel last van een uitgesleten smoorklepas. Gevolg: beroerd af te stellen stationair toerental en CO-afstelling. Bij warme motor loopt deze de ene keer 800 tpm en de andere keer 1100 tpm.
Controleer ook de vacuumdoos aan de stroomverdeler. Ook die zijn vaak lek. In de verdeler zelf zijn vaak de veertjes stuk van de vlieggewichten onder de grondplaat. Hierdoor klopt je ontstekingstijdstip niet meer tijdens de verschillende toerentallen. Basisafstelling is 5 tot 10 gr. voor bdp bij 800 - 850 tpm.
De 13S is in NL nooit nieuw verkocht. Het zal dus een Duitse import zijn.

bjorn.p (0), 10 jaar geleden

Dat klopt is inderdaad uit Duitsland geïmporteerd de onderdrukdoos op de ontsteking is vervangen deze was inderdaad kapot membraan was droog en geschuurd. Ook is de ontsteking helemaal na gekeken en kom hier toen geen andere dingen vinden die kapot of versleten zijn het vervroegen van de ontsteking doet hij perfect. Ik ga nog eens verder kijken of de tasjes van de smoorklep versleten zijn zou dit zo zijn wat kan ik hier aan doen?

mvgbjorn

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Eigenlijk is niet het asje dat slijt maar de carburateurvoet waar het asje doorheen gaat. Dat slijt uit.
Wil je het dan weer echt goed hebben, dan moet je het asje er uithalen en dan nieuwe busjes inmaken, bv. van brons. Dat is echt precisiewerk.
Vaak echter werd het provisorisch opgelost door het asje in te smeren met heel dik vet zodat er zo min mogelijk valse lucht langs kon gaan. Het zijn niet de meest handige en beste carburateurs van Opel.

prof (0) PRO, 10 jaar geleden

Even terug naar de goeie oude tijd
kontr of de choke pulldown klep wel werkt, deze werkt op vavuum en gaat net zo vaak stuk als de vacuum vervroeger van de onsteking
afstelling is dat de choke klep +/- 8mm open gaat als de motor loopt met de choke erop. Gebeurt dit niet dan krijgt de motor te weinig lucht om goed te kunnen draaien
verder is belangrijk om de gasklep goed afstellen dmv een vaccuum meter,dit moet ongeveer 0.7 bar zijn

succes

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=prof]kontr of de choke pulldown klep wel werkt, deze werkt op vavuum en gaat net zo vaak stuk als de vacuum vervroeger van de onsteking[/quote]
Daar had ik 'm al op gewezen, Prof.

[quote=Petje57]Verder gaat het zwarte vacuumdoosje naast de choke nog wel eens stuk. Membraan gaat stuk. Waneer deze stuk is, loopt de motor koud en in de opwarmfase ook niet goed op de choke. Deze dient er voor dat de chokeklep na het aanslaan iets losgetrokken wordt zodat de motor niet verzuipt.[/quote]

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik citeer een stuk van een van onze moderators..


de Varajet II carburateur is uniek in zijn soort en zat op diverse opels ( Ascona , Rekord , etc. ).
Het afstellen behelst 7 kantjes in de vraagbaak van P.H Olving.
Als het afstellen in jou werkplaatsboek staat , kan je dit gebruiken.
Zo niet , dan hoor ik het wel , dan zal ik wat kopieen maken.
Er zijn ook nog reparatie sets te koop , echter wel in Australie !



Ik ben liefhebber van oude opels en liefhebber van craburateurs maar dit zijn rotdingen, doen me denken aan VW in het verleden

Hans4040 (310) PRO, 10 jaar geleden

Klopt helemaal.....er staat ook: uniek in zijn soort.
Ze zijn echter wel weer goed te krijgen; met een goede handleiding en een emmer geduld.

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Ik citeer een stuk van een van onze moderators..


Er zijn ook nog reparatie sets te koop , echter wel in Australie ![/quote]
Voor reparatiesets hoef je echt niet naar Australië. Ik heb ze gewoon in de kast liggen..........Zelfs nieuwe bovendelen.

bjorn.p (0), 10 jaar geleden

ik heb nog eens gekeken zaterdag maar kan het probleem niet vinden
het zwarte vacuümdoosje naast de choke is heel hij houd een vacuüm
vacuümdoos ontsteking is ook heel nog geen half jaar geleden vervangen
als ik met de asjes probeer te rammelen voel ik geen speling

heeft iemand hier een goede handleiding voor het afstellen van dezen carb
als dit niet lukt toch maar eens kijken voor eens kijken voor een reparatie set

Hans4040 (310) PRO, 10 jaar geleden

In je mailbox.
Succes.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Bjorn; wat is het merk van de ontsteking op de motor. Als het AC delco is kan de mechanische vervroeging defect zijn .
Bosch is over het geheel wat minder storingsgevoelig..
Verdiep je eerst in de werking van de carburateur voor je dat ding uit elkaar schroeft. Loopt de brandstof niet van boven zo de inlaat in?

Benzinepompdruk mag ook iet te hoog zijn 0,2 bar. !!

Succes.

bjorn.p (0), 10 jaar geleden

het merk ontsteking is bosch en hier is geen probleem mee de vervroeging werkt prima
brandstof druk is ook prima volgens autodata mag dezen tusen de 0,25 en 0,37 zijn en heb een druk van 0,31 dus dezen zou goed moeten zijn
carburateur lekt niet, brandstof verbruik is ook niet echt heel hoog tussen de 1 op 10 en 1 op 12 voor een auto die kleine stukken rijd max 30km vind ik dit nog goed te doen

ik hoop dat ik met het document dat hans heeft gestuurd het goed komt. het is inderdaad niet echt een makkelijke carburateur, maar dat wist ik al heb hem al eens uit elkaar gehad om hem schoon te maken

check

Beste antwoord, geplaatst door bjorn.p (0), 10 jaar geleden

het probleem is opgelost

het was toch een fouten afstelling de choke die was er niet helemaal af bij warme draaiende motor waar door hij met de slechte afstelling net wat te rijk afgesteld. met de afstel handleiding heb ik hem weer goed afgesteld en hij rijd weer als een zonnetje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.