close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Ascona: ascona c 1.3s afstellen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3s

hoi ik heb hier een c ascona staan die zeer slecht start en loopt als hij koud is ik denk dat het met de carburateur afstelling te maken heeft kan namelijk geen kapten vacuüm slangen vinden
heeft iemand hier de afstel gegevens van als het kan de fabriek afstelling de ascona heeft een 1,3s motor met een varajet2 carburateur

mvg bjorn.p

Geplaatst door

bjorn.p (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zal met de automatische choke te maken hebben. Als de motor koud is, dient de chokeklep dicht te gaan na 1 keer gas gegeven te hebben. De bymetaalveer wilde nog wel eens stuk gaan zodat de klep niet dicht getrokken werd. Verder gaat het zwarte vacuumdoosje naast de choke nog wel eens stuk. Membraan gaat stuk. Waneer deze stuk is, loopt de motor koud en in de opwarmfase ook niet goed op de choke. Deze dient er voor dat de chokeklep na het aanslaan iets losgetrokken wordt zodat de motor niet verzuipt.
Verder hebben deze carburateurs veel last van een uitgesleten smoorklepas. Gevolg: beroerd af te stellen stationair toerental en CO-afstelling. Bij warme motor loopt deze de ene keer 800 tpm en de andere keer 1100 tpm.
Controleer ook de vacuumdoos aan de stroomverdeler. Ook die zijn vaak lek. In de verdeler zelf zijn vaak de veertjes stuk van de vlieggewichten onder de grondplaat. Hierdoor klopt je ontstekingstijdstip niet meer tijdens de verschillende toerentallen. Basisafstelling is 5 tot 10 gr. voor bdp bij 800 - 850 tpm.
De 13S is in NL nooit nieuw verkocht. Het zal dus een Duitse import zijn.

Petje57 0
badge

11 jaar

Dat klopt is inderdaad uit Duitsland geïmporteerd de onderdrukdoos op de ontsteking is vervangen deze was inderdaad kapot membraan was droog en geschuurd. Ook is de ontsteking helemaal na gekeken en kom hier toen geen andere dingen vinden die kapot of versleten zijn het vervroegen van de ontsteking doet hij perfect. Ik ga nog eens verder kijken of de tasjes van de smoorklep versleten zijn zou dit zo zijn wat kan ik hier aan doen?

mvgbjorn

bjorn.p 0

11 jaar

Eigenlijk is niet het asje dat slijt maar de carburateurvoet waar het asje doorheen gaat. Dat slijt uit.
Wil je het dan weer echt goed hebben, dan moet je het asje er uithalen en dan nieuwe busjes inmaken, bv. van brons. Dat is echt precisiewerk.
Vaak echter werd het provisorisch opgelost door het asje in te smeren met heel dik vet zodat er zo min mogelijk valse lucht langs kon gaan. Het zijn niet de meest handige en beste carburateurs van Opel.

Petje57 0
badge

11 jaar

Even terug naar de goeie oude tijd
kontr of de choke pulldown klep wel werkt, deze werkt op vavuum en gaat net zo vaak stuk als de vacuum vervroeger van de onsteking
afstelling is dat de choke klep +/- 8mm open gaat als de motor loopt met de choke erop. Gebeurt dit niet dan krijgt de motor te weinig lucht om goed te kunnen draaien
verder is belangrijk om de gasklep goed afstellen dmv een vaccuum meter,dit moet ongeveer 0.7 bar zijn

succes

prof 0
badge

11 jaar

[quote=prof]kontr of de choke pulldown klep wel werkt, deze werkt op vavuum en gaat net zo vaak stuk als de vacuum vervroeger van de onsteking[/quote]
Daar had ik 'm al op gewezen, Prof.

[quote=Petje57]Verder gaat het zwarte vacuumdoosje naast de choke nog wel eens stuk. Membraan gaat stuk. Waneer deze stuk is, loopt de motor koud en in de opwarmfase ook niet goed op de choke. Deze dient er voor dat de chokeklep na het aanslaan iets losgetrokken wordt zodat de motor niet verzuipt.[/quote]

Petje57 0
badge

11 jaar

Ik citeer een stuk van een van onze moderators..


de Varajet II carburateur is uniek in zijn soort en zat op diverse opels ( Ascona , Rekord , etc. ).
Het afstellen behelst 7 kantjes in de vraagbaak van P.H Olving.
Als het afstellen in jou werkplaatsboek staat , kan je dit gebruiken.
Zo niet , dan hoor ik het wel , dan zal ik wat kopieen maken.
Er zijn ook nog reparatie sets te koop , echter wel in Australie !



Ik ben liefhebber van oude opels en liefhebber van craburateurs maar dit zijn rotdingen, doen me denken aan VW in het verleden

C.Jonker 0
badge

11 jaar

Klopt helemaal.....er staat ook: uniek in zijn soort.
Ze zijn echter wel weer goed te krijgen; met een goede handleiding en een emmer geduld.

Hans4040 1240
badge vip badge

11 jaar

[quote=C.Jonker]Ik citeer een stuk van een van onze moderators..


Er zijn ook nog reparatie sets te koop , echter wel in Australie ![/quote]
Voor reparatiesets hoef je echt niet naar Australië. Ik heb ze gewoon in de kast liggen..........Zelfs nieuwe bovendelen.

Petje57 0
badge

11 jaar

ik heb nog eens gekeken zaterdag maar kan het probleem niet vinden
het zwarte vacuümdoosje naast de choke is heel hij houd een vacuüm
vacuümdoos ontsteking is ook heel nog geen half jaar geleden vervangen
als ik met de asjes probeer te rammelen voel ik geen speling

heeft iemand hier een goede handleiding voor het afstellen van dezen carb
als dit niet lukt toch maar eens kijken voor eens kijken voor een reparatie set

bjorn.p 0

11 jaar

In je mailbox.
Succes.

Hans4040 1240
badge vip badge

11 jaar

Bjorn; wat is het merk van de ontsteking op de motor. Als het AC delco is kan de mechanische vervroeging defect zijn .
Bosch is over het geheel wat minder storingsgevoelig..
Verdiep je eerst in de werking van de carburateur voor je dat ding uit elkaar schroeft. Loopt de brandstof niet van boven zo de inlaat in?

Benzinepompdruk mag ook iet te hoog zijn 0,2 bar. !!

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

het merk ontsteking is bosch en hier is geen probleem mee de vervroeging werkt prima
brandstof druk is ook prima volgens autodata mag dezen tusen de 0,25 en 0,37 zijn en heb een druk van 0,31 dus dezen zou goed moeten zijn
carburateur lekt niet, brandstof verbruik is ook niet echt heel hoog tussen de 1 op 10 en 1 op 12 voor een auto die kleine stukken rijd max 30km vind ik dit nog goed te doen

ik hoop dat ik met het document dat hans heeft gestuurd het goed komt. het is inderdaad niet echt een makkelijke carburateur, maar dat wist ik al heb hem al eens uit elkaar gehad om hem schoon te maken

bjorn.p 0

11 jaar

het probleem is opgelost

het was toch een fouten afstelling de choke die was er niet helemaal af bij warme draaiende motor waar door hij met de slechte afstelling net wat te rijk afgesteld. met de afstel handleiding heb ik hem weer goed afgesteld en hij rijd weer als een zonnetje

bjorn.p 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.