Opel Astra: Astra 1.7cdti 2008 langslepend probleem/foutcodes

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Beste,

Wellicht kan iemand me verder helpen met een probleem wat al enkele weken speelt.

Alles begon met het plots inhouden in de 6e versnelling. Ik kon gas geven wat ik wilde maar versnellen deed hij niet. Ik kon wel mijn snelheid blijven handhaven al was dit gestaag. Na enige kilometers was dit over. Enige tijd daarna geen last meer van gehad.

Plots was deze storing er weer maar deze keer bij het optrekken. schokkend en gestaag kwam ik op snelheid. plots ging er een lampje branden (auto met sleutel). Ik heb m aan de kant gezet waarbij de motor zwaar liep. uitgezet en even gewacht. weer gestart en de motor liep nog steeds zwaar maar heb even aangehouden en paar keer gas gegeven. Hij reed weer naar behoren.

Daarna heb ik ook een paar keer gehad dat dit lampje tijdens het rijden aanging met gevolg dat de auto nauwelijk doortrok. Aan de kant, uitzetten en weer starten. lampje uit en weer normaal rijden.

ANWB erbij gehaald. uitgelezen en gaf aan dat er een storing was met de massameter cq circuit.

Naar de garage... Verteld werd door het zien van het fluctueren van waardes dat mijn luchtmassameter vervangen moest worden.

Hierna maar eigelijk ook al daarvoor heeft hij nooit lekker kunnen doortrekken en ben teruggegaan. Verder gezocht en hebben egr klep gecontrolleerd. Deze was intact maar is schoongemaakt.

Nu een week verder heb ik nog het probleem.

Ik dacht ook maar even accu vervangen. Wat bleek, de weerstand van de plus pool was veels te hoog geworden met gevolg dat deze in een mum van tijd tot boven de 100 graden opliep. Niet handig om mee door te rijden. ANWB weer gebeld. Nu nieuwe pool op gezet en temperatuur blijft mooi.
Ook maar meteen gevraagd de computer te resetten. Nu gaat opeens het motorstorings lampje branden met egr melding.

Ik naar huis. Rijden dat hij doet. Weer gaan als de brandweer. Kom thuis, pik mijn vriendin op. Wil weer gaan rijden en heel langzaam komt hij op gang. Schiet dus weer niet op. Iig aangkomen op bestemming. Terugweg enige uren later. Rijdt enigszins normaal.

Vanochtend wil ik wegrijden. Niet vooruit te branden. Motor uitgezet. stekker egr losgehaald en weer teruggeplaatst, en rijden maar. Dit ging goed to enkele kilometers hij langzaamaan weer een beetje haperingen begint te krijgen. Bij aankomst weer even stekker eraf en erop en weer terug naar huis. Hij reed redelijk goed terug. Misschien de warmte van de motor ofzo dacht ik.

Kortom. Nu8 ben ik op zelf even op onderzoek uit.

Ik heb rempedaal en gaspedaal diep ingetrapt en contact aan gezet.
De ECN codes die ik verkrijg zijn: 10052 / 40061 / 40952

Wie heeft enig idee welk probleem dit kan zijn alsmede de betekenis van deze codes?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen want het kost zo klauwen met geld op deze manier.

Mvg, Peter

Perisma

Geplaatst door Perisma (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

9 jaar geleden - kaleido 1

Ook al uit laten lezen met opel specifiek uitleesapparatuur ?
En dan uitlezen als de storing er in zit , dus de auto NIET uit zetten als de storing er in zit.

9 jaar geleden - P.Rutser

Dit betekent;
Po100 mass or volume air flow circuit low input of high.
P0400 exhaust gas recirculation flow excessive detectedexhaust gas recir
P0409 exhaust gas recirculation (erg) valve feedback voltage high of low

Dus toch iets met de erg klep????

9 jaar geleden - Perisma

Ik vergeet helemaal te bevestigen waar het probleem lag.

Natuurlijk bedankt voor de reakties!

Ik ben met mijn auto naar de opeldealer gegaan om iig zo diep mogelijk in de auto te komen met uitlezen.

Gelijk maar een grote beurt laten doen. Er kwam inderdaad uit dat de EGR klep vervangen moest worden.

Na vooraf een nieuwe luchtmassameter, nieuwe accu en EGR klep en ook nog eens een grote beurt....pfff

Rijdt daarom naar behoren.

Tenminste dat leek in het begin.

Toen ik eenmaal even flink het gas erop moest gooien bij het invoegen bemerkte ik dat hij enigszins inhoudt naarmate ik de versnellingen opschroefde.

Vervolgens ging het lampje branden met het auto/steeksleutel. Gevolg is dat je wel kan blijven rijden maar accelereren is er niet meer bij.

Aan de kant gezet, motor uit, en weer starten. Lampje is uit en kan weer normaal rijden.

Bij iets te agressief accelereren schiet het lampje weer aan, doe ik dat niet rijdt hij redelijk tot normaal.

Kortom voor uitlezen als het lampje brand moet ik dus een dealer zien te bereiken, wat haast niet te doen is want hij rijdt nauwelijks goed op dat moment.

Inmiddels loopt de auto bij stationair erg onregelmatig en sterker nog bij het gaspedaal ligt indrukken tijdens optrekken lijkt het wel alsof hij afentoe iets gas geeft en dan weer inhoudt.
Eenmaal wat kilometers afgelegd te hebben gaat het beter en loopt hij de ene keer normaal maar de andere keer toch weer onregelmatig als ik bij een stoplicht sta.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

9 jaar geleden - P.Rutser

Welke foutcodes krijg je nu dan???

9 jaar geleden - Perisma

Dat is het rare, er zit geen melding in. Het lampje met de auto en steeksleutel gaat alleen branden zoals omschreven. Als ik het contact uit heb gezet is de melding weg.

Ik zou niet weten hoe ik aan de foutcode moet komen tijdens een draaiende motor behalve dat ik een dealer zou moeten zien te bereiken.

9 jaar geleden - P.Rutser

Als het lampje brand of gebrand heeft word er volgens mij altijd een foutcode opgeslagen.

9 jaar geleden - Perisma

Lijkt mij ook. Daarom heb ik het ook aan de opeldealer gevraagd maar die zeiden dat er verder geen meldingen in stonden. Ik ga er daarom vanuit dat de melding alleen verkregen kan worden als het lampje brand.

Ik ga zo even kijken of ik m kan uitlezen zonder brandend lampje. even kijken of er wat uitkomt.

Ik laat het later vandaag even weten.

9 jaar geleden - oldford

Je weet nu hoe je het lampje aan moet krijgen, dus zo moeilijk is het nu niet meer om uit te lezen.
Maak een afspraak met de dealer om de uitleesapparatuur aan te sluiten en ga een proefrit maken om de fout op te wekken.
Dan kun je ter plekke de foutcode(s) uit laten lezen.

9 jaar geleden - Perisma

Heb even uitgelezen via vriend.

P0234

Laadluchtdruk
Te hoge druk
intermitterend

hebben mapsensor eraf gehaald en die was erg smerig, deze is nu schoongemaakt en motor draait nu iig beter. Vanavond even warmrijden en testen. De boel intern is ook erg smerig, vervolg van niet goed werkende egrklep lijkt me.

ik hoop dat dit het is want na 2 ruggen verder vind ik het nu wel mooi geweest.

9 jaar geleden - Perisma

Oorzaak gevonden.

Na gisteren warmgereden te hebben en vervolgens even flink de turbo op standje afterburner gezet te hebben kan ik zeggen, hij rijdt weer als vanouds. *springspring*

Het was dus de vervuilde mapsensor.

Vandaag nog even met egr reiniger aan de gang.

9 jaar geleden - Perisma

Toch nog even vraagje.

Kan het zijn dat als je mapsensor ernstig vervuild is, dat hierdoor de diagnose gesteld zou kunnen worden dat de EGR klep stuk is?

Dat deze dus eigenlijk nog werkende was maar door de vervuilde mapsensor de storing aanwezig was.

Vraag het me even af of de EGR klep onnodig vervangen is. Overigens vind ik het wel vreemd dat als je EGR klep vervangen wordt dat er ook niet even naar de mapsensor gekeken wordt, immers treed er meer vervuiling op of zie ik dat verkeerd?

9 jaar geleden - antoonio

even een vraagje doe jij soms mee aan het moderne?zuinig rijden

9 jaar geleden - Perisma

Nee niet echt, komt omdat ik teveel op de expertise vertrouw van de specialist waardoor soms eigenlijk maar half werk gedaan wordt. Daarbij heb je ook handige nieuwe software die er ook weer voor zorgen dat je 100km minder op een volle tank rijdt.
Door veel rondvragen beland ik bij de hobbyist die doortastend en ruimdenkend genoeg is om via creatieve doch doeltreffende wijze een probleem een oplossing te geven.

ik wil hierbij dus niet zeggen dat de specialist onder doet maar bemerk dat er soms door tijd en geld niet meer met hart en ziel tussen de regels van de richtlijnen en maatstaven naar de auto gekeken wordt. Het stukje ambacht... Maar misschien komt dat dan ook wel door alle technologie die er tegenwoordig in zit.

9 jaar geleden - antoonio

dat bedoel ik niet. ik bedoel lage toeren of hoge versnelling rijden en daarmee proberen brandstof te besparen
of korte afstanden rijden.

9 jaar geleden - Perisma

Oh zo, ik trap er iig niet mee. Geef m afentoe wel op zijn staart natuurlijk maar niet veel. Eigenlijk rij ik er te voorzichtig mee. Schakelijk vaak tussen 2500 tot 3000 toeren. Rij dagelijks 2x 35 km. Maar rij toch ook regelmatig lange afstanden boven de 150km.
Maar heb inmiddels wel begrepen dat ik wel wat vaker boven de 3000 toeren uit mag komen om m wat schoner te houden.

9 jaar geleden - antoonio

ik heb een zelfde auto en ik ga altijd met de caravan op vakantie en na ong. 1ookm gaat de auto gewoon beter lopen maar ik lees dat men je dat onder tussen al verteld heeft succes

9 jaar geleden - Perisma

Dank je voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.