Opel Astra: Astra G X16SZR slaat moeilijk aan of gelijk weer af met koude st

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16SZR

Goedemiddag,

Al een tijdje doet mijn Astra raar met de koude start ( overigens niet altijd);

Als de auto een paar uur tot een nacht heeft stilgestaan, slaat hij heel vaak niet aan of valt gelijk weer uit.
Op ongeveer 8/10 keer starten is dit,het komt ook voor dat het in 1 keer starten en lopen is..

Als de auto niet aanslaat krijg ik hem alleen aan de praat door met het gas te spelen.

Als de auto eenmaal loopt, rijdt hij gewoon goed: Niet afslaan tijdens rijden,alles werkt dan ook naar behoren.
Geen witte/zwarte rook uit de uitlaat.

Met warme motor, of als de motor eenmaal gelopen heeft, geen enkele moeite met starten.

Een paar weken terug startte de Astra helemaal niet meer, is toen voor de deur uitgelezen; De enige foutcode die hier uit kwam was dat er een fout was met de injector. Deze vervangen, astra startte weer..

Ging een paar dagen goed helaas, het probleem met het niet aanslaan was er weer. Via Google kwam ik erachter dat het dan misschien de temperatuursensor(achterop het blok)vervangen voor een nieuwe. Probleem was even weg.

Ook heb ik de accu vervangen voor een nieuwe, omdat de oude inmiddels minimaal 6 jaar oud was.
Het vervangen van de accu gaf wel duidelijk meer kracht met starten, bij de oude was het snel over met starten.

Maar het probleem blijft, wat kan het nu nog meer zijn?


Alvast bedankt voor het meedenken!


OPGELOST!

norwin0180

Geplaatst door norwin0180 , lid sinds 7 jaar geleden

12 Reacties

kaleido 1 PRO, 7 jaar geleden

Onderhoud ?
Vervuild benzinefilter bv. bougies versleten .

norwin0180, 7 jaar geleden

Auto heeft vorig jaar Augustus zeer grote beurt gehad, daarna max 10000km gereden ermee. Hierbij zijn neem ik aan ook de bougies en brandstofilter vervangen. Of gaan deze onderdelen maar 10000km mee?

Maar dan zou hij met warme motor toch ook moeilijker moeten starten?

Zoiezo bedankt voor je reactie!

C.Jonker PRO, 7 jaar geleden

Ik verdenk het DIS blok ( bobine ) of een massastoring in de kabel vanaf de ECU naar je injector of een massastoring van de ecu zelf

ronny530, 7 jaar geleden

Met mijn Asta gebeurt dat ook wel eens vooral als die lang stil heeft gestaan. Waarschijnlijk houdt de benzinepomp in de tank de brandstof toevoerleiding niet op druk. Ik heb daar het volgende op gevonden, op contact zetten, drie seconden wachten en dan starten.

C.Jonker PRO, 7 jaar geleden

De auto hierboven Ronald start helemaal niet dus dan zou de pomp het helemaal niet moeten doen.
drie seconden is niet nodig.. de pomp en leiding is net zo snel op druk als jij de sleutel kan omdraaien.
Maar een haperende pomp kan natuurlijk...alleen verklaard dat dan niet meteen het probleem van bovengenoemde auto

norwin0180, 7 jaar geleden

Allebei bedankt voor de reactie!

Ik denk dat Ronny best gelijk kan hebben, vanochtend geprobeerd na 1,5 dag stilstand en in 1 keer aanslaan zonder uitval.
Alleen zou het dan betekenen dat de brandstofpomp niet goed functioneerd en vervangen moet worden?

Voor de zekerheid heb ik wel een andere (goede) DIS-bobine opgehaald, alleen nog niet gemonteerd.
Als het probleem zich weer voordoet is dat stap 1.

C.Jonker PRO, 7 jaar geleden

Onder de zitting van de achterbank zit je pomp...je hoort hem daar goed.
Mocht ie dienst weigeren dan merk je dat meteen dus...
Kwestie van dingen uitsluiten..je bent er even mee bezig maar is goed te doen.
Begin bij DIS want die heb je liggen..dan luisteren naar de pomp ( eventueel branstofleiding loshalen bij de injektor om te kijken of er wel druk op staat )
Dan massa en draadbreukproblemen en als laatste de ECU...

norwin0180, 7 jaar geleden

Zojuist de Dis vervangen, eerste start was het gelijk afslaan, 2e start bokken en gelijk 2000 toeren,maar de 3e start was zoals het hoort.

Kan het afslaan veroorzaakt zijn doordat ik een mislukte startpagina gedaan heb met de oude dis? (Verzopen of iets dergelijks?

Moet trouwens een Dis nog ingelezen worden of gebeurd dat automatisch door de Ecu?

Als het probleem hierdoor verholpen is, laat ik het weten.

Bedankt voor je reacties Christiaan!

popey, 7 jaar geleden

relais brandstofpomp stuk of hapert.
veel goedkoper te vervangen dan pomp zelf, minder werk ook.

oud zeer van Opel(lang geleden)


popeye

C.Jonker PRO, 7 jaar geleden

Als er een of twee cilinders nog nat zijn van binnen kan dat best gepaard gaan met bokken en zelfs knallen als dat eenmaal ontsteekt.
Vanaf nu moet het wel goed zijn dan anders idd verder zoeken..naar bv pomp en zijn relais enz.

check

Beste antwoord, geplaatst door norwin0180, 7 jaar geleden

Probleem is opgelost! De oorzaak was denk ik inderdaad de bobine.

Heeft de afgelopen dagen nog 1 of 2 keer moeilijk gedaan met de eerste start, maar start nu een paar dagen op rij in 1 keer.

Ieder bedankt voor de reacties!

Fijn weekend alvast!

C.Jonker PRO, 7 jaar geleden

Moet nu eigenlijk niet moeilijk meer doen.. hou het wel in de gaten.

Succes !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.