Zit met een probleem van mijn auto. Astra-G-Caravan X1.6XEL van 1998 op LPG G3.
Tijdens het rijden begint die te schokken en alleen bij een constante snelheid. Bijvoorbeeld bij 50 km in de versnelling 3. Als ik overschakel naar 4 en blijf dan in de 50 of 60 rijden doet hij het niet, maar zodra ik in de 4 naar de 80km rij dan begint het weer te schokken. Doet het trouwens ook op benzine, dus dat is al uitgesloten.
Zou het mogelijk aan de EGR-klep liggen? Of kunnen het meer oorzaken hebben? Hij geeft geen storingsmeldingen aan.
afgelopen vrijdag begon het storings lampje wel even te branden en heb ik ook niet gemerkt dat die nog schokte en voor mijn gevoel zelfs beter reed.. maar nadat ik de volgende dag weer ging rijden blijft hij weer schokken als ik probeer 50km/uur continu te rijden. heb de auto naar de garage gebracht en hij moest weer klaar zijn maar doet het dus nog steeds.. wie heeft ervaring met het zelfde probleem en weet er een oplossing voor??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als te arm mengsel dat de schokken veroorzaakt.
Heb je de storing alleen op LPG en niet op benzine? Dan gasinstallatie door een LPG-specialist laten kontroleren.
Zijn de foutcodes van de motor uitgelezen? Zo ja, welke waren dat (liefst compleet met nummer)?
Arm mengsel op LPG kan leiden tot verbrande kleppen, dat is een dure reparatie, dus pas op.
neej hij doet het op benzine en op gas allebij... stationair en verder gewoon rijden loopt de moeter als een trein.. maar als ik dus in de 3e versnelling rond de 50 rij schokt die maar als ik overschakel na de 4e versnelling en rond de 50 rijd dan doet hij het niet rijd hij normaal.
de verkooper van de garage zij dat ze de auto weg hadden gebracht naar de garage maar hij wist niet wat er mee aan de hand was ze zijden dat die nu goed moest zijn meer wist hij niet omdat hij hun verder niet had gesproken. beetje vreemd verhaal denk eerder dat ze er helemaal niet naar hebben gekeken. hij wilde er haast verder ook niets overzeggen ketste het meer af.. wilde morgen eens naar een andere garage gaan en hem eens laten uitlezen. maar hoopte dat er meer mensen zijn hier die het zelfde probleem gehad hebben. je hoort het wel vaker over opel namelijk.
wat ik verder vreemd vind is dat verder er geen storings lampje brand was maar 1 mailg en dat ook dat hij het niet meer deed toen vorige week het storingslampje wel brande toen reed hij zonder schokken in de 3e versnelling met 50 km per uur
14 jaar
Klinkt alsof je nog garatie hebt. Dan blijven aandringen op een oplossing.
Misschien de ANWB een aankoop keuring laten doen? Als er dan nog meer is, kun je dat gelijk ook melden.
Wat je zelf nog kunt doen:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Draai de bougies er eens uit en kijk of die nog redelijk nieuw zijn of versleten.
ik zal dat allemaal eens nalopen morgen wil hem toch even laten uitlezen
maar als er ergens een lek is moet hij toch normaal altijd stotteren of merken? hij doet het namelijk alleen bij een bepaald aantal toeren,km/uur
14 jaar
Groot lek, dan wel overal en bijna altijd. Klein lekje, kan een kleiner effect hebben.
Maar je moet wat, de verkoper lijkt niet echt geinteresseerd om het probleem op te lossen.
En deze controles kun je zelf doen en kosten alleen een beetje tijd.
Anders zul je moeten wachten tot het storingslampje weer gaat branden en dan zelf de auto laten uitlezen (tegen betaling).
Of iemand anders tegen betaling de storing laten oplossen.
maar hoe kan het dan eingelijks dat toen vorige week het storingslampje brande hij niet meer stotterde en ook niet meer inhoude? heb gelezen dat als er een storing is dat de boord computer in een soort backup verder gaat. dat vond ik dus ook zo vreemd dat hij toen normaal reed met die storing.
14 jaar
Bij bepaalde storingen wordt er een waarde aangenomen of een signaal gewoon genegeerd. Noemt men noodloop en voor het signaal wordt dan een vervangende waarde gebruikt. Als die vervangende waarde precies goed is voor de omstandigheden loopt de motor goed.
Of als de motor besluit om niet meer naar het lambda signaal te kijken omdat dat te grillig en buiten proporties is kan dit effect ook optreden.
Zonder een algemene controle en uitlezen en sensoren controleren blijft het verder gissen.
Als je nu die foutcode van vorige week weet, dan heb je in ieder geval een idee waar het zit.
Moet je die gaan vragen bij diegene die de auto gecontroleerd heeft.
ben net bij een andere garage geweest om te vragen als ze de auto even wilden uitlezen. helaas lukte het nu niet te druk, maar kon maandag de auto er neer zetten en gingen ze hem helemaal uitlezen.
verder zal ik ook zelf niet weten waar je de storingscode verder kunt zien. alleen brande de storingslampje op het dashbord en zag verder nergens een code staan..
hij zij al wel kunnen verschillende dingen zijn die dit probleem veroorzaakt.
we zullen nu even moeten wachten op maandag dan weten we hopelijk meer.
alvast heel erg bedankt voor de info en we houden jullie op de hoogte als we uberhoubt het probleem opgelost krijgen
14 jaar
Lees je auto zelf uit !
doe ik ook altijd bij mijn astra...
gewoon klepje onder de handrem wegtrekken en dan zie je een zwat 4 kant bblokje en daar haal je het beschermpkapje vanaf.
je krijgt dan 6 kleine gaatjes te zien waar eigenlijk een odb stekker in hoort maar wat je nodig hebt is een kleine paperclip.
buig deze paperclip tot 2 gelijke uiteinden en stop de ene kant in 2de gat en de ander in de 4de.
zet je auto in contact maar niet starten !
je zult zien dat je lichtje gaat knipperen nu moet je het aantal knipperen noteren op een papiertje.
het knipperen begint met snel achter elkaar en korte pauze tussen het knipperen is andere cijfer en lange pauze tussenin is een nieuwe foutcode.
10 x knipperen is een 0........
schrijf je code op en zoek op google de code op.
zo doe ik dat om te weten wat er met mijn auto is en resetten doe ik met accu los voor een halfuurtje en dan inrijden.
succes !
14 jaar
garage belde net..
de lambadasondes waren bijden heel erg vies en hebben ze schoon gemaakt.
verder zij hij dat er bepaalde types astra problemen hadden met gasklephuis weet 1 van jullie er hier misschien ook iets meer van af?
hij ging dat morgen nog ff opzoeken en een test rit maken
dus blijft nog even afwachten als het probleem morgen is opgelost
we houden jullie op de hoogte verder
14 jaar
Wat heeft die vervuiling van de lambdasondes veroorzaakt? Was dit olie of roet?
dat weet ik zo niet, hij had net aan het eind vande middag gebeld.
was eingelijk meer om de vraag als ze de auto nog ff een dagje mochten houden om er morgen nog een test rit mee te doen en om nog even een aantal dingen uit tezoeken.
had nu alleen verteld dat die in iedergeval heel erg smerig waren. denk dat hij morgen wel zegt wat voor vervuiling het was.
wat voor problemen kunnen smerige lambasondes eingelijk geven? heb er nog nooit over gehoord dit is nieuw voor mij namelijk
14 jaar
ff een tussen stand:
lambada sondes schoon gemaakt
gasklephuis is schoon gemaakt
D-riem gecontroleerd als die niet te slap was
maar blijft schokken
het was hun wel opgevallen dat de auto niet schokt als de motor nog koud is, dus begind pas als de moter warm word/ is.
ze wilden nu de temperatuur meters nog controleren.
verder weten zij het ook niet meer waar het aan kan liggen, ze vinden het in iedergeval heel vreemd..
hopelijk word het beter als temp.meters gecontroleerd/ vervangen zijn..
maar de auto doet het dus niet als die nog koud is.. hebben jullie dan nog enig iedee waar het probleem dan kan zitten?
14 jaar
Ik weet niet of de auto van jou uit te lezen is met een op-com.
Anders wil ik hem wel voor je uitlezen hoor.
Woon namelijk ook in emmen.
Kost niets.
14 jaar
Ik heb net even gekeken en jou auto staat wel op de lijst van opcom.
Dus ik kan hem voor je uitlezen.
14 jaar
[quote=marmul]Ik weet niet of de auto van jou uit te lezen is met een op-com.
Anders wil ik hem wel voor je uitlezen hoor.
Woon namelijk ook in emmen.
Kost niets.[/quote]
he hoi,
zit er dan verschil in uitlees apperatuur dan?
hij is maandag al uitgelzen bij een garage en daar kwam al naar voren dat er storing bij de lambadasondes waren en gasklephuis. die waren bijde heel erg smerig na geschoon gemaakt te zijn zijn de storingen ook weg nu.
heb er verder geen verstand van weet wel dat er allemaal verschillende soorten uitlees software is. hij was nu uitgelezen met de moderne Bosch diagnoseapparatuur
14 jaar
Wat ik heb is een goedkoop dingetje waar je de foutcodes mee kan lezen en resetten.
Wat de garage heeft is veel geavanceerde natuurlijk.
Maar ik lees me eigen zafira er ook mee uit en werk prima.
En zo bespaar ik het geld voor het uitlezen.
14 jaar
Update:
de oorzaak nog gevonden.
de auto staat nu al de heleweek bij de garage elke dag zijn ze er mee bezig geweest en nu waarschijnlijk de oorzaak gevonden.
het was hun op gevallen dat hij bij een koude moter niet schokt maar begind zodra hij warm werd.
wat is er nu allemaal gedaan:
lambada sondes schoon gemaakt (gaf storings melding)
Gasklep huis schoon gemaakt ( gaf storings melding)
temperatuur sensors gecontroleerd ( waren goed)
egr gekontroleerd ( was ook goed)
van mijn schoon ouders ook begrepen dat zij het zelfde probleem ook al eens hadden gehad ( dat die stotterde bij constante snelheid) en dat hun demper verstopt zat.
nu hebben ze vandaag een stuk gereden waar bij de demper was afgekoppeld. en maar probleem nog steeds daar helaas.
ben benieuwd wat het totaal nu gaat kosten hij staat al de heleweek daar maar niet telkens mee beziggeweest ze deden het telkens tussen door als ze ff tijd hadden gelukkig begreep ik net dat ze met de auto bezig waren tijdens vrije uren en dat het ook geen uren kost!
hij wil de auto er nog steeds houden en wil zelf graag weten wat de oorzaak is hij vind het een leuk leer project voor hem zelf en andere medewerkers daar!! het is ee nmechanisch probleem zegt hij maar kan het nog niet vinden alle mogelijke basis oorzaken heeft hij ne bekeken en dus nu dieper graven wat de oorzaak kan zijn
we houden jullie op de hoogte
14 jaar
update
helaas ze hebben het probleem niet kunnen vinden
alle denkbare na gekeken en gecontroleerd maar niets heeft geholpen, alhoewel het schokken wel ietsjes minder is geworden!
hij is als het laatst nog mee naar de opel dealer geweest daar nog laten uit lezen en had gezegt wat hij allemaal had gedaan maar ook zij zouden zo niet meer weten wat het probleem veroorzaakt!
hij zij wel dat er een aantal vacuum leidingen ge perforeerd waren en hij vermoed dat het expres gedaan was om het probleem enigzins te kunnen ondere drukken.
kosten voor bijna 2 weken bij de garage staan en vele man uren was maar 100 euro. meer kon hij er niet voor vragen zij die omdat hij het probleem niet heeft kunnen oplossen waar hij heel erg van baalde
dus nette garage vind ik
nu gaan we er mee terug naar de verkoper en hem eens confroteren met het probleem. hij heeft de auto als goed verkocht motorische was die 100 % vertelde hij toen we hem kochten
maar blijkt dus nu zeker een andere verhaal tezijn
we wachten af wat zijn reactie nu is en wat voor oplossing hij nu heeft voor dit probleem
14 jaar
Update
vandaag naar de verkooper geweest en het probleem helemaal verteld, wat er aan gedaan is enz
nu wil de verkoper er een anderen en jongere motorblok in gaan plaatsen op hun kosten!
hopelijk is het probleem dan ook eindelijk opgelost
weet iemand hoe het in zijn werk gaat, als de motorblok vervangen word en dus een jongere blok in komt die ook minder kilometers gemaakt heeft, hoe gaat het dan met die kilometers? op de auto teller staat meer kilometers dan of word de teller dan terug gedraaid of zo??
wie kan het ons vertellen??
14 jaar
Dat is netjes van de garage.
Een ander blok met minder kilometers betekend niet dat de teller teruggedraaid wordt. Sterker nog dat zou ik zeker niet doen, je komt dan later met de NAP (autopas) in de knoei omdat de opbouw van kilometers niet meer klopt. Het heeft ook weinig zin, de rest van de auto heeft de originele kilometers wel " gezien ".
Gewoon een ander blok laten plaatsen en lekker doorrijden.
Succes! Arjan
14 jaar
Heren,
Ik heb exact dezelfde problemen met mijn Astra G Caravan 1.6 16v Ecotec uit 11-2000.
Ben dus erg nieuwsgierig wat hieruit gaat komen, omdat ik zelf er nog geen aandacht aan besteed hebt.
Het probleem is vervelend, omdat het niet altijd voorkomt. Zal hier regelmatig kijken wat de vorderingen zijn met de auto van gerboogie.
Groet,
Jacco
14 jaar
heb iedentiek het zelfde probleem. alleen mijn lambada sondes zijn nog niet na gekeken.
ga dit even ga na vragen in de garage.
14 jaar
Dit probleem lijkt zeer sterk op wat ik heb met mijn Zafira Z16XE van 2001 op lpg (195000 km's).
In het begin was het enkel voelbaar op autosnelweg rond 120-130 km/h zowel op benzine als gas.
Nu is het zo erg geworden dat ik in iedere versnelling boven de 2300 t/min hevig begin te schokken,enkel bij volgas rijdt hij normaal.
Egr klep is al vervangen zonder resultaat.
Slecht bij één rit brande het lampje van motorstoring,maar achteraf bleek dat de foutcodes niet konden aanwijzen wat de oorzaak was,het zou P0170 (slecht mengsel)en nog een fout over cilinders die overslaan geweest zijn.
Volgens een garagist (niet opel)zou het in de aanzuiging ergens liggen hij verdenkt geen sensoren of elektronica.
Ik lees veel over opels die schokken maar ik vind weinig oorzaken of oplossingen,graag had ik dit probleem eindelijk eens opgelost gehad.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar