Opel Astra: Astra trekt soms niet. Vacuum probleem?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0DTL

Hallo,

Ik heb een Astra 2.0DTL uit 2000 die soms inhoud, de turbo doet dat niks. Het is vooral in z'n 1e en 2e versnelling, eenmaal op gang vanaf z'n 3 gaat ie weer goed en trekt ie perfect.
Als ie goed loopt, loopt ie ook uitstekend en trekt ie goed door!
Het is vooral bij lage snelheden, op de snelweg gaat het prima en trekt ie zo door naar 160kmh.
Heb het ook meegemaakt dat ie niet trekt in z'n 3, en ineens vanaf 2700tpm voel je de turbo weer inkomen en trekt ie weer mooi door...

Er zijn geen storingen geconstateerd met een universele diagnose apparaat, kan me niet voorstellen dat er geen storingen zijn, want de auto gaat echt in noodloop (niet meer dan 3600tpm)
De egr is afgedicht en schoon.

Ik heb de vacuuumpomp nagekeken, er zit aan de onderkant een aansluiting voor de vacuum regeling, hier staat maar heel weinig vacuum op heb ik gevoeld. Met m'n vinger op de uitgang voel je heel langzaam een klein beetje vacuum opbouwen, maar het is maar heel weinig.
De uitgang naar de rembekrachtiger trekt veel meer vacuum, weet niet of dit hetzelfde hoort te zijn?

Ook tijdens stationair de vacuumslang van de wastegate getrokken en weer terug gemonteerd, je ziet dan het stangetje 2mm bewegen. Moet het stangetje dan niet een hele in en uitgaande slag maken??

Wie weet waar ik het moet zoeken, ik verdenk de vacuumpomp?


Ik hoor het graag!

W11081

Geplaatst door W11081 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

W11081 (0), 11 jaar geleden

Weet iemand wanneer de wastegate dicht staat eigenlijk, als het asje aangetrokken staat (dus met onderdruk) of in rust stand?

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de vacuum waarschijnlijk toch in orde is alles werkt gewoon en geen lekkage. Morgen krijg in een diagnose apparaat voor Opel te leen dus kan ik duidelijkheid krijgen hoop ik.

Het zal de luchtmassameter dan wel zijn, maar ivm de prijs wacht ik toch even op het diagnose apparaat...

Waarschijnlijk is het motorstoringslampje verwijderd want dat brand gewoon nooit, zelfs niet op contact! Wel raar want dit zijn ledjes volgens mij??

W11081 (0), 11 jaar geleden

Auto is uitgelezen:

P0400 Aanwezig
( 5 ) Ernstige systeemstoring 2

Dit zou duiden op een EGR probleem?

Heb ondertussen de luchtmassameter vernieuwd, de vacuum is in orde, de solenoide van de egr is ook pas vernieuwd...

Hij doet het al wel veel beter, dat ie in noodloop gaat is nu nog maar soms, maar altijd vanaf stilstand (stationair) wegrijden, anders niet, eenmaal op gang (volgas) voel je de turbo ineens weer inkomen en rijdt ie weer perfect.

Ik weet het zo niet meer, ga vanavond de vacuumonderdruk opmeten, maar als ik de egr klep rechtstreeks op de vacuumpomp aansluit trekt ie 'm gewoon dicht, klep is ook niet vervuild en werkt perfect.

olmez_mevlut (0), 11 jaar geleden

hallo,,

ik had de juiste probleem als jou met mijn zafira A met 60kw,,eens vertellen.
bij stationaire draaien brand de mmlamp,en de turbo wordt buiten gebruikt zal zeggen,
begin te rijden na een paar seconde was terug als normaal.

ik heb laten uitlezen weet niet meer wat dat de foutcode was maar
het is aan mij gezegd dat de egrklep was,,
die was ondertussen vernieuwd maar geen verbetering,,blijft als zelfde.
op de tweede controle was via de garagist den lmm..maar dat was ook niet.

op een dag ben zelf begonnen te zoeken over de oorzaak van het probleem,,
en dan heb ik opgemerkt dat de vacuumpomp niet goed lucht trekt.
gewoon de rubbere buis der afgetrokken en voelen als hij goed lucht trekt of niet,
bij mij was zeer weinig voelbaar,
ik heb een occasie pomp gekocht en zelf veranderd en de probleem was opgelost.
bij jou kan dat ook de vacuumpomp zijn via mijn gedacht,,,

laat ook iets weten als hij beter wordt.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Ernstige systeemstoring 2 duid op een vacuumprobleem, de vacuumpot op de turbo wordt die wel goed aangetrokken met andere worden kun je hem met de hand terug duwen als de motor loopt.
Zoja dan heb je een vacuumprobleem.

Gr Ron

W11081 (0), 11 jaar geleden

Als eerst, bedankt voor de antwoorden.

Het stangetje wordt wel helemaal aangetrokken tijdens stationair draaien, maar je kunt m met de hand wel terug duwen idd, mag dit niet mogelijk zijn dan?

Als de motor koud is doet dit probleem zich nooit voort, alleen als de motor goed warm is (snelweg rijden) dan is de kans groot dat je bij een stoplicht geen vermogen hebt tijdens het wegrijden, in z'n 2 of 3 komt het dan ineens weer terug.

Als ik de rembekrachtiger slang van de pomp af haal merk ik dat deze veel meer vacuum trekt dan dat kleine rubberen slangetje.

Denk dat ik toch een andere pomp ga proberen.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Je moet hem met de hand bijna niet terug kunnen duwen, dus vacuum tekort lekkage of slechte pomp.

Gr Ron

W11081 (0), 11 jaar geleden

Ik ben er bijna uit!

Heb als proef, de rembekrachtiger afgedopt vanaf de pomp, en dan wordt het vacuum onderdruk veel groter, zo groot dat je het stangetje van de turbo inderdaad bijna niet terug kunt duwen.

Dus te weinig opbrengst van de pomp neem ik aan? Een nieuwe kost dik 200euro! Twijfel nog tussen nieuw of gebruikt...

W11081 (0), 11 jaar geleden

grrr... gebruikte pomp gekocht bij een opeldemontagebedrijf met de vraag of ie echt goed is... leverd ie zelfs nog minder onderdruk dan de oude!! Rommel...

Weet iemand wat de onderdruk hoort te zijn, rechtstreeks aan de pomp gemeten met de rembekrachtiger slang er aan, trekt ie 0,5bar. Met de rembekrachtiger afgedopt 1bar.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Heeft je vacuum rembekrachtiger toch niet gewoon intern lekkage? Aangezien de druk met je rembekrachter afgedopt 1 bar onderdruk is welke juist is....0,5 bar onderdruk is te weinig.Minimaal moet je zo rond de 0,7 onderdruk zitten....

Heb je de vacuumcircuit 1 voor 1 getest zo zou je namelijk kunnen zien of deze uberhaupt lekkage hebben, en waar je lekkage vandaan komt.

Vacuumpompen gaan weleens stuk maar niet vaak, meestal is de pakking dan stuk en lekt hij olie dan wil hij stuk gaan door een gebrek aan smering.

Succes

W11081 (0), 11 jaar geleden

Ik heb alles getest met de vacuumtester, alle slangen e.d zijn lekvrij.

Rembekrachtiger zelf doet het wel goed, hij remt goed en je voelt 'm ook in werking komen als je de motor start met voet op pedaal.

Het is maar een klein handpompje, maar als ik deze rechtstreeks op de rembekrachtiger aansluit kan ik geen vacuum creëren, weet niet of dat komt omdat het pompje te weinig opbrengst heeft?

Er zit wel een verschil van 0,1bar tussen beide pompen...

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je zeker weet dat alles voor de rest lekvrij en goed werkt blijft er weinig over als de vacuumbekrachtiger lijkt mij.

Zeker als je alles afsluit na je vacuumpomp (onderzijde van je vacuumpomp afgedopt) en met de vacuumbekrachtiger maar 0,5 bar onderdruk hebt en zonder 1 bar onderdruk.Het enige wat er tussen zit is een terugslagklepje en de vacuumbekrachtiger dan namelijk...
Je zou de vacuumbekrachtiger kunnen afdoppen en dan overal je vacuum gaan meten als dit rond de 0,7- 1 bar onderdruk zit is dat goed.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Het is idd de rembekrachtiger, als ik er druk op zet (zonder het terugslagklepje) dan voel ik lucht weglekken tussen de afdichting van de hoofdremcilinder en de bekrachtiger.
Heb het met kit dichtgesmeerd en vacuum is nu al 0,66bar gemeten aan de onderste leiding van de pomp, dat lijkt er al meer op.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Opgelost!

Er was een lekkage tussen hoofdremcilinder en de rembekrachtiger, dit met kit afgedicht en het is opgelost! Auto gaat niet meer in noodloop en rijdt perfect.

Bedankt voor de antwoorden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.