Geachte lezer,
ik zit met een problem met het monteren van de nieuwe waterpomp in een 1.4nz motor
Deze pomp is namelijk rond, en ik kan hem dus 360 graden draaien.
Nu komt het probleem, de as van de poelie zit a-centrisch, en dus verplaatst de poelie (van links naar rechts naar boven en naar beneden) als ik de pomp verdraai.
DIt heeft natuurlijk invloed op de voorspanning van de distributieriem.
Hoe weet ik op welke stand de pomp gemonteerd moet worden
Ik heb geen boven of onder markeer kunten.
graag hoor ik van julllie,
vr gr
Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
daar is al een topic geheel over het afstellen van DIE waterpomp, ik zal proberen het te kunnen vinden
pomp moet je rechtsom spannen
heb het zelf niet kunnen vinden.
weet je of dat topic bij proffesionals of bij particulieren staat?
Spannen tot hoever? omdat er een zelfspannende rol wordt gebruikt bij deze motoren, had ih het idee dat je hiermee de spanning bepaald,
(dus dan snap ik het nut van het spannen met de pomp niet)
In dat geval zal het niet zoveel uitmaken hoe de pomp staat (de rol spant de riem toch wel)
Maar het schoepenwiel van de pomp zit ook a-centrisch, mijn gevoel zegt dat deze het best recht voor de wateraanvoer geplaatst moet worden.
graag hoor ik van u
17 jaar
er zit geen zelfspannende rol op, de looprol is voorzien van een zogenaamde POINTER, dit is een naaldje, die je metbehulp van de waterpomp op de uitsparing in de grondplaat moet zetten. Dit is dan de juiste spanning van de riem. De waterpomp moet je RECHTSOM spannen. Zorg dat de o-ring die in de pomp zit vooraf een beetje ingevet is, om te voorkomen dat je hem tijdens het spannen kapottrekt.
Ik zal alsnog proberen het betreffende topic boven water te halen.
Groeten Marcel
you've got e-meeuw
P.S. Topic waar ik op doelde ging niet over een c14nz maar over een 1600 16v, hierbij moet je de spanner draaien, en ligt net even anders.
Groeten Marcel
thxs a-lot
17 jaar
volgende probleem.
de buitenste diameter van de waterpomp, heeft aan een kant een uitsparing.
Bij mij kreeg ik alleen de bovenste 2 inbussen en de gaatjes als ik de uitsparing van de pomp naar boven had staan.
Kijk ik naar de oude pomp, zie ik aan de afdrukken van de ringen (van de inbussen) dat deze met de uitsparing naar beneden toe heeft gezeten.
Heeft de vorige pomp nou op zijn kop gezeten? of heb ik hem fout gemonteerd?
ps. het stel mechanisme (naar rechts draaien van de pomp, om de riem te spannen) werkte bij mij (dus met uitsparing naar boven) gewoon goed.
vr gr Rogier
17 jaar
niemand?
vr gr Rogier
17 jaar
Op de waterpomp zit een aangietsel (soort nok) welke in lijn moet liggen met het aangietsel op het motorblok.
Het aangietsel moet schuin omhoog wijzen, dus.
mvg,
Hans.
Dit is de pomp, over welke nok hebben we het precies?
[url=http://imageshack.us][img]http://img241.imageshack.us/img241/9683/...[/img][/url]
vr gr Rogier
17 jaar
Ik had er een plaatje van, maar dat was van een 2 liter DOHC motor.
dat is vast een andere pomp
17 jaar
Volgens mij zat de pomp op z'n kop in de oude situatie, en had je hem in eerste instantie dus goed gemonteerd.(de nieuwe)
Als ik het goed heb kan de kap er ook niet goed op als je hem op z'n kop monteerd, maar dat zat allemaal in elkaar voor dat je het loshaalde, dus dat hebben ze of al verbouwd of het kan toch andersom (je staat soms versteld van wat klanten zelf voor elkaar krijgen als ze aan het sleutelen slaan). Ik zou de boel weer in elkaar zetten zoals je al gedaan hebt en de pomp afstellen zodat de spanner goed staat, dan zou alles volgens mij goed moeten werken.
Succes, Nico.
Dank je wel Nico,
Alles zit weer op zijn plek, en de auto rijdt weer.
Dus dat lijkt allemaal oke. (op een zwabberende temperatuur meting na)
Nu ga ik kijken of ik ergens kan vinden hoe ik de ontsteking het best kan afstellen.
Mijn vermoeden is dat deze niet helemaal lekker staat.
De motor wil vaak nog even inhouden als je ineens gas geeft, en overall lijkt hij wel wat trekkracht te missen.
vr gr Rogier
17 jaar
Om de ontsteking af te stellen moet je eerst het ontstekingstijdstip vast zetten, de ECU regelt dit namelijk bij voor toerental stabilisatie. Ik doe dat altijd met de tech, maar die zal jij niet hebben. Ik zal eens kijken of dat ook op een andere manier kan en je dat even laten weten.
Nico.
Als het goed is moet je de motor op bedrijfstemperatuur brengen, dan pootje A en B van de diagnosestekker doorverbinden. Als de motor loopt zet het motormanagement dan de onsteking vast en kun je hem afstellen door de klembout los te draaien en de ontsteking te verdraaien. Als de kerf in de poelie en het streepje op de distributiekap tegenover elkaar staan staat hij op tijd.
Succes Nico.
bedankt voor de info Ernst.
Ik ga binnenkort kijken of er wijs uit te worden is.
vr gr Rogier
17 jaar
Net nog even op de ten hage cd gekeken.
Daar hebben ze het over een diagnose stekker die op stand F gezet moet worden
Dan zou de motor naar 1000rpm gaan.
Is dat hetzelfde wat er gebeurd als poortje A en B worden doorverbonden?
Op hoeveel graden is ideaal, ik lees 10graden, kan ik bv ook naar 10.5 of 11 graden of is dat af te raden.
(er vanuit gaand dat de motor niet gaat pingelen)
vr gr Rogier
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar