Opel Omega: automaat schokt

Bouwjaar: 1999

De laatste tijd voel ik, alleen bij schakelen naar hoogste versnelling, een schok. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Bvd,
Waterpetter

Waterpetter

Geplaatst door Waterpetter (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Waterpetter,
Bij problemen met een automatische bak altijd met de basics beginnen, dus zit er voldoende en niet te oude olie in ??
Rene

Waterpetter (0), 19 jaar geleden

De bak is 10.000 km geleden (bij 140.000 km) gereviseerd plus voorzien van nieuwe olie. Er is geen lekkage.
Waterpetter

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja ik ben eigenwijs, maar toch controleren
Rene

Waterpetter (0), 19 jaar geleden

Kan het olie pijl elektronisch worden uitgelezen?
Waterpetter

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Daar heb ik geen idee van Waterpetter, maar heb je geen peilstok voor de automaat ?? Peilen met draaiende motor nadat je gereden hebt is het beste.
Rene

Waterpetter (0), 19 jaar geleden

Nee, er is geen peilstok doch alleen een vulplug aan de zijkant van de pan. Indien je de bak met olie vult bepaalt de locatie van deze opening het juiste olie niveau (inderdaad bij draaiende motor).
Om het peil te controleren is e.e.a. dus erg onpraktisch daar je dan per definitie olie zou moeten gaan bijvullen.
Vandaar mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Waterpetter

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Is inderdaad een rot methode, maar ben het niet met je eens dat je per definitie moet bij vullen ( ik hoop voor jou van wel want dan zou dat een oplossing van het probleem kunnen zijn)
Rene

Waterpetter (0), 19 jaar geleden

Zoals ik er tegenaan kijk zij er drie mogelijkheden:
1. peil juist: geen olie door vulopening
2. peil te laag: geen olie door vulopening
3. peil te hoog: er loopt olie uit de vulopening (academisch, immers je kan niet te veel opvullen via dit vulsysteem)

Om dus onderscheidt te maken tussen 1 en 2 moet je dus gaan bijvullen. Indien olie onmiddellijk terugvloeit dan was pijl juist. Indien olie bijgevult kan worden dan was peil te laag. Dus mijns inziens zou ik om te beginnen een fles ATF olie moeten gaan kopen om dit te checken!?
Met vriendelijke groet,

Waterpetter

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Waterpetter, je redenering klopt, maar is theorie. Indien het peil goed is zal er wat olie uitlopen, en hierbij ga ik er vanuit dat de bak "koud" gevuld is. Dus bij een bak die warm gedraaid is zal er wat boven de vulopening staan. Zodra er olie begint te lopen meteen de plug er weer op. Wel eerst even je schakelhandle door alle versnellingen heen laten gaan opdat alles gevuld is en de olie zich bevindt daar waar het zich moet bevinden. Geen olie dan .....gaat jouw regel 2 op. Je kunt inderdaad op voorhand een flesje kopen, of de procedure nogmaals uitvoeren bij een tekort. Flesje met een tuitje is makkelijk, aangezien je meestal zo weinig ruimte hebt onder de auto.
Succes
Rene

Waterpetter (0), 19 jaar geleden

OK, ik ga het proberen van de week.
Je hoort van mij.
Bedankt zover.
Mvg, Waterpetter

basje (0) PRO, 19 jaar geleden

moet olie pijlen bij een olietemp van 80 graden kun je uitlezen met de computer of een sensor tegen de pan houden misschien als je geen tech hebt. basje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.