Opel Corsa 2001: Blok swap/ verwisselen op zelfde versnellingsbak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z12XE, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Hallo forum bezoekers,

Ik ben Stijn 18 jaar en heb een Opel Corsa c 1.2 uit 2001.

Heb er zelf al veel gedaan, alleen ben ik er laatst achter gekomen dat mijn Corsa lekke koppakking heeft.

Aangezien de kosten zo uit een lopen, zat ik er overna te denken om een blok swap te doen.

Ik heb gehoord van bronnen dat een 1.8 op de versnellingsbak past van de 1.2. Ik vroeg me af of iemand mij hier meer over kan vertellen. En of er meerdere type/blokken zijn die op de 1.2 Corsa versnellingsbak passen.

De specs van het blok:
Eco TEC blok
16 Klepper met 5 versnelling


Ik hoor graag van jullie,

Gr Stijn

Stijnbuildprogress

Geplaatst door Stijnbuildprogress (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Heb je al eens geïnformeerd op het Opel corsa forum , waarschijnlijk heb je dan meer en eerder de juiste info .
Ik weet dat bij verschillende types onderdelen uitwisselbaar zijn of simpel aan te passen , maar een 1.8 op een 1.2 bak lijkt me een uitdaging , overbrenging voor 1.2 is anders dan voor 1.8 bv.

    Hoi, bedankt voor je reactie, ik wou een een vraag stellen op de Opel website alleen kan geen forum openen met mijn vraag misschien weet jij waar ik er eentje kan aan maken op de website - Stijnbuildprogress (0), 2 jaar geleden
    Edit, is al gelukt bedankt! - Stijnbuildprogress (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Los van of de motor past op de bestaande versnellingsbak, heb je ook nog wat electronica nodig.
In ieder geval de motorcomputer en mogelijk ook de anti-diefstal eenheid. Dan ook nog de sleutels, de deursloten en het contactslot. Of de computer van de door jou bedoelde 1.8 wel past op de kabelboom van de Z12XE is ook maar raden, dus misschien moet je ook nog een complete motor-kabelboom erbij hebben.
En als alles werkend is, moet je naar de RDW voor een keuring, omdat de motorinhoud is veranderd.
En dat kan ook flink duur worden, als b.v. het motor-vermogen met meer dan 20% toeneemt, wat wel waarschijnlijk is bij een wisseling van 1.2L naar 1.8L.
Vraagtekens zijn ook b.v. de uitlaat (is die wel groot genoeg voor de 1.8) en de remmen en de opbrengst van de brandstofpomp.
Ik zou zeggen: bezint eer gij begint.

    Ik denk niet dat ik het laat controleren, ik rijd de auto tot die op is, uitlaat is aangepast en Custom Made gemaakt door mik zelf dus kan hem altijd nog aan passen remmerij is voor veranderd. Maar bedankt voor je reactie had nog niet nagedacht over de kabel boom. Zal het eens verder uitpluizen. - Stijnbuildprogress (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Totdat je een ongeluk krijgt en de verzekering niet wil uitbetalen of tegen de lamp loopt bij een verkeerscontrole. Dan was dat niet keuren opeens niet meer zo'n goed idee.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.