Beste mede-autoliefhebbers,
Ik heb al veel geprobeerd en waarom zou ik het hier niet proberen! Ik ben in het bezit van een oude Bedfordcamper uit 1975. In deze camper zit een 2.3 Diesel motor van een Opel Omega uit 1992. Het probleem is dat ik lucht in mijn brandstoftoevoer heb. Het brandstofsysteem bestaat uit de tank, een opvoerpomp, een brandstoffilter met handpomp (voor ontluchten), een diesel inspuitpomp en de verstuivers. Dat er lucht in het systeem zit duid naar mijn idee erop dat er luchtlek aan de zuigzijde van het systeem moet zitten. Er moet dan naar mijn idee een probleem zijn in het gedeelte van de tank naar de opvoerpomp of de opvoerpomp zelf..
Opmerkerlijk is dat ik eerst gewoon ongeveer 10km kon rijden, de motor dan uitviel, ik hem even ontluchtte, en dan verder kon rijden. Er zat dan een klein beetje lucht in, dat pompte ik weg en verder kon ik. Echter dit moest ik steeds herhaaldelijker doen en momenteel komt er echt heel veel lucht uit de ontluchtingsschroef..
Wat ik al gedaan heb is:
- Retourslangetjes vervangen
- Brandstoffilter met handpomp vervangen
- Flexibele gedeelten van de brandstofleiding vervangen
- Gestart vanuit een Yerrycan
Mijn gedachten gaan uit naar een defecte opvoerpomp! Die van jullie ook?
Met een hele vriendelijke groet,
Casper Reininga
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goede morgen Casper Die pomp zit toch gemonteerd bij de oliepomp? Ze maken een druk van 0,5 bar en de voet is versterkt.Let er op dat je er niet een krijgt van een benzine motor. De pompen gingen niet vaak stuk maar heb er toch wel een paar gewisseld. Let er ook op dat je hem niet te vast draait ,dan pompt hij nooit meer. Kan je een foto van die motor plaatsen? Succes.
Hallo meneer Punt,..
Bedankt voor uw snelle reactie. Ik weet niet of deze gemonteerd is bij de oliepomp. Ik ben zelf al druk aan het puzelen met de motor, maar of/hoe en waar de oliepomp zit ben ik nog niet achter.. Dit is een foto van de motor:
[img]http://home.wanadoo.nl/w.reininga/Mojito...[/img]
En dit van de opvoerpomp:
[img]http://home.wanadoo.nl/w.reininga/Mojito...[/img]
Ik vind het echt helemaal tegek dat u met mij mee wilt denken. Ik heb nog nooit op een forum gepost, maar het is echt leuk zo.. Waar sleuteld u zoal aan dan?
Met een hele vriendelijke groet,
Casper
14 jaar
Zo te zien is het het potje met die 2 slagen er op op de onderste foto, volg de slangen eens 1 naar de tank een ander naar de brandstofpomp.
Gr. Harry
Hey Harry,..
Ja dat klopt het is dat potje, dat is de opvoerpomp. Ik heb inderdaad de slangen gevolgd en de flexibele stukken zijn allemaal vervangen voor nieuwe met een nieuwe slangenklem erop. Dat lijkt mij nu helemaal proper.. De metalen brandstofleidingen heb ik met een spiegel helemaal gecontroleerd en lijken helemaal goed. Er zit veel tectyl op en ik heb nergens een roestige of beschadigde plek kunnen ontdekken..
Heb je er dan nog andere gedachten bij?
Superbedankt voor je reactie, echt leuk!
Grt Casper
14 jaar
Ik heb die motoren zien komen en zo was het weer over. Wat sneller sleet dan normaal waren nokkenassen slepers en distributiekettingen. Ook gingen bij enkele de voorkamers los zitten wat door fel rammelen te herkennen was. Maar om op je vraag/probleem terug te komen. Op de aanvoertuit in de tank zit een zeef die gecontroleerd moet worden. Wat ook wel eens los liep was de krukasbout 180NM ,dit geeft witte rookwolken omdat de inspuiting verloopt. Luchtlekkage kan je het best testen door er druk op te zetten. Mooie foto overigens, zelfs de waas van olie is autentiek. Nog iets wat mij te binnen schiet , als de pomp het niet doet is de gang er uit. Succes. Jan.
Hey beste mensen,
Ik heb het mankement gevonden. Het was uiteindelijk niet het opvoerpompje, maar er zit rotzooi in de tank. Starten vanuit een Yerrycan ging nu heel erg goed en wanneer ik nu de normale leiding aansluit op de brandstoftank trek hij de boel vacuum. Er zit dus troep in, dat kan niet anders..
Nieuwe tank kopen en dan is het klaar..
Bedankt voor alle hulp!!!
Casper
14 jaar
Casper ,Kan je die aanvoer zeef er niet even uit halen ? Het meeste zit daar gewoon omheen gezogen of is de tank al zo roestig . dat je er klaar mee bent. Groetjes en nog veel plezier met de BEDFORD.
Het kan ook bacterievorming zijn en dan is het vervangen van de tank een betere optie.
Gr. Harry
Hey Harry & Jan,
Ik heb vandaag de tank eronderuit gehaald, en ik kan hem eigenlijk niet openhalen. Wat wel lukte is de vlotter om het tankniveau te meten eraf te halen en zo toch een klein kijkje in de tank kunnen nemen. Er zit een soort filterzakje op de aanzuigleiding die helemaal groenig is. Naar mijn idee is dat bacterien of algenrotzooi. Ik kan blazen op de aanzuigleiding, maar het zit zo verstopt. Het is echt een troep.. Ik denk dat ik hem inderdaad ga vervangen..
Het is een 65 liter tank van 85x52x15, vind maar es net zoeen. Valt me niet mee..
Maar ik ga dus heftig opzoek..
Bedankt voor jullie aandacht en hulp..
Casper
14 jaar
Heb je niet iemand in de buurt met een dun armpje die dat sokje er af kan halen, dan daarna eventueel zonder of zo'n grof doorzichtig benzinefilter na de tank , kan je gelijk zien of er wat in zit. Casper Groetjes.
Die troep krijg je er echt niet uit, vervangen en dan maar op vakantie.
Neem voor de zekerheid een paar brandstoffilters mee, want het is echt rommel en gooi even wat forté brandstofsysteemreiniger in de tank.
Goede reis Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar