Opel Astra: Cilinder/Bobine

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb al meerdere problemen gehad met mijn auto maar gisteren liept hij niet meer, hierbij is de ANWB monteur langs geweest en vertelde mij dat cilinder 2 en 3 kapot was en waarschijnlijk ook de bobine. Hij heeft hierbij eerst testjes gedaan waaronder de bougiekabels een voor een losgetrokken tijdens stationair draaien van de auto.

Bij het lostrekken van de bougiekabel van cilinder 1 en 4 sloeg de motor af en bij cilinder 2 en 3 sloeg de motor niet af en bleef stationair draaien. Vandaar dat de monteur deze conclusie heeft getrokken. Ik vraag me af hoe verre dit klopt.

Ik heb ook hiervoor de Opel dealer gebeld deze vertelde mij om eerst de auto te bekijken en vroeg € 60,- per uur voor, de andere particuliere garage adviseerde mij om een ander motor in te bouwen, motor zou kosten
€ 450,- en € 200,- voor het inbouwen, totaal plaatje zou dan € 650,- kosten, ik vraag me af of dit wel verstandig is om een ander motor in te laten bouwen want als ik dit laat doen hoe lang zal de motor dan goed gaan want je weet niet wat je koopt.

Tevens loopt de auto ook niet harder dan 40 km/uur, en er kwam ook witte rook vanuit de eerste pot vanaf de motor en ik zou niet weten wat dit was?

Wie o wie kan mij hierbij helpen, graag uw mening en advies en wat ik het beste kan doen.

M.vr.gr,

Jef

shadowtricker

Geplaatst door shadowtricker (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de motor niet reageert op het lostrekken van de bougiekabel op cylinder 2+3 dan is de conclusie dat deze 2 cylinders niet meedoen (geen verbranding hebben).
Daarna moet je onderzoeken waarom. Meestal is dat een defecte bobine/bedrading van de bobine.
Het zou kunnen dat er geen brandstof wordt ingespoten en een injector kan kapot, maar 2 tegelijk?
Hetzelfde geld voor inwendige motor-problemen zoals het wegvallen van compressie.
Het gebeurt wel eens, maar wederom op 2 cylinders tegelijk?

Als je nu eens een test-bougie aansluit op de bougiekabel van cylinder 2 en/of 3 en de motor start.
Zie je dan een vonk op die test-bougie?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Om een lekke koppakking uit te sluiten kan je eerst een compressietest doen.
Verder schrijf je er niet bij om welke 1600 het gaat . Dit maakt het makkelijker om het een en ander uit te sluiten.

Groeten.

shadowtricker (0), 10 jaar geleden

Even een terugkoppeling op de reactie van Old Ford; bij de test door de ANWB monteur van cilinder 1 en 4 hoor je vonkjes maken en bij cilinder 2 en 3 helemaal niets (dus geen vonkjes).

Iedergeval bedankt voor uw meedenken, ik zal hiermee aan de slag gaan en ik laat dan nog terugkoppelen.


Terugkoppeling op de reactie van PUNT; Het gaat om Opel Astra hatchback (5 deurs) 1.6, heeft 238.000 km gelopen.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als er geen vonk is op cylinder 2+3 dan zou ik vooralsnog geen ruilmotor gaan monteren.
Grote kans dat de bobine stuk is, maar het kan een bedradingsprobleem zijn naar de bobine of in uitzonderlijke gevallen een defect in de motor-computer.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Jef ;ik heb een van de vele 1600 schema's er bij gepakt.
Aan de bobine zitten 3 aansluitingen ,t.w zwart -spanning en twee andere die pulserend kort aan massa worden verbonden door de ECU.
Om makkelijk te kunen meten steek je een schuin geknipte paperclip bij de aansluiting in de stekker naar binnen.
Gebruik om het knipperen te zien een spanningzoeker met led lampje !
Als beide aansluitingen knipperen zijn de verbindingen goed . Zo niet, is er een onderbreking met de ECU of deze is defect.... Hoogspanning kan inwendig naar massa overslaan..
Test ook de verbinding tussen bougiedop van 2 en 3 .

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.