Opel Vectra: Code P1405 egr

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: x16xel

Hallo allemaal,

Het mm-lampje van m'n Vectra B1 '97 x16xel blijft branden nadat de auto gestart is. Bij het uitlezen bij universele garagist kwam code P1405 tevoorschijn. Verder geen andere codes. Code gewist, maar kwam gelijk weer terug.
De auto rijdt verder goed. Geen inhouden, geen noodloop etc.

Nu heb ik de egr-klep eruit gehaald. De pen, die naar binnen trekt, zat vast. Deze klep schoongemaakt en weer gangbaar gemaakt.
Tevens bij de VOD een afdopplaatje gehaald en deze ertussen gezet. Wat een klus om de klep en 't plaatje er weer tussen te krijgen zeg!!! Bij dit blok zit de egr-klep namelijk aan de achterkant waar je slecht bij kan.

Maar nu....bij het starten ging 't mm-lampje weer branden. Ik weet nu nog niet met welke code(nog niet kunnen laten uitlezen), maar ik ga ervan uit dat 't nog dezelfde is(P1405).

Mijn vraag is: moet de code gewist worden? Ik heb wel de accu-polen een paar minuten afgekoppeld gehad.

Om even iets preciezer te zijn:

Auto op contact: standaard controlelampjes branden; olie, abs, airbag, mm etc

auto gestart: alles is uit, maar na ongeveer 5 sec gaat mm-lampje weer aan. Dit was zowel vóór als ná 't schoonmaken van de egr.


Wie o wie heeft een idee?

Alsvast bedankt voor de tips.

Grt Eduard

Eduard1972

Geplaatst door Eduard1972 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Eduard1972 (0), 11 jaar geleden

Zojuist nog even met de paperclip methode de ecu uitgelezen en inderdaad nog steeds 1405 en verder niets.

Iemand tips?

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

1405 is idd de EGR
Heb je hem volledig afgedopt? voor mijn X16 XEL was er namelijk geen plaatje in de handel maar heb ik zelf gemaakt.
Die onder de pen kan open blijven , die voor het kanaal moet dicht en de stekker moet er op blijven.
Normaal krijg je bij deze motoren dan geen foutmelding meer..
Kan zijn dat je een en ander niet goed hebt gedaan? het is idd een rotplek om even snel bij te kunnen.

Eduard1972 (0), 11 jaar geleden

Het is een orgineel opel afdopplaatje. Er zit alleen een gat onder de pen. Deze is voor de egr-kleppen die naar buiten geduwd worden. De mijne trekt naar binnen, dus had idd een volledig dichte plaat kunnen zijn, maar die hebben ze niet bij de VOD.

Maar om terug te komen op 't probleem:

Als ik je goed begrijp dan zou de storingsmelding dus automatisch opgeheven moeten worden wanneer één en ander weer goed functioneert.

Dan ga ik de boel nogmaals eruit halen en controleren. Inmiddels heb ik op een duits forum ook de functie van de overige aansluitpennen kunnen achterhalen. Op deze moet je een bepaalde weerstand meten. Heeft oa te maken met kleppositie. Op de buitenste twee staat de voeding.

Alsvast bedankt voor je reactie en meer tips zijn zeer welkom.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Ow oke, dealer kon ze mij niet leveren maar goed je hebt dus de goeie.
Pen trekt idd naar binnen toe, in rust ligt ie er niet een stukje ( halve mm ) buiten.
Het kan zijn dat ie de foutcode uit de EGR klep zelf haalt dus met simpele woorden deze is stuk en geeft een foutcode.
Dat is na ongeacht of de boel is afgedopt of niet natuurlijk.
Misschien een sloop EGR plaatsen?
Idd penpositie bepaald waarde dus als deze een afwijkende meting geeft zal mm lampje gaan branden.

Eduard1972 (0), 11 jaar geleden

Weet je misschien ook of de pen constant ingetrokken moet zijn wanneer er een spanning op staat? Of moet ie staan klepperen(wel toepasselijk) wanneer er een spanning op staat. Dat laatste doet ie van mij dus.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

nee de pen beweegt konstant onder wisselend toerental van de motor.
Kub je niet waarnemen want dan moet je er al een tweede egr aan hangen.
Dat werd wel eens gedaan als proef, gewoon stekker eraf een een losse ocassie egr er naast hangen en rijden.

Eduard1972 (0), 11 jaar geleden

Ik had er na het schoonmaken even een 12V= accuutje aangehangen en toen stond ie namelijk op en neer te gaan. Dit heb ik een paar maal achterelkaar gedaan, en hij bleef 't zelfde doen. Vandaar mijn vraag.

Ik ga 'm er morgenavond maar weeres uithalen. Bedankt alvast voor de info.

In de tussentijd...alle tips zijn welkom.

Eduard1972 (0), 9 jaar geleden

Btw de oplossing was:

Egr gekocht bij de sloop. Storingsmelding is niet meer teruggekomen.

Bedankt voor de tips.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Bedankt meneer jonker

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.