close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Commodore 1968: commodore a 2.5 gs op tijd zetten

Bouwjaar: 1968, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5 gs

Hebben een mooie commodore a gekocht. Vorige eigenaar is bezig geweest met de kleppen. Hebben kleppen gesteld maar bleef piepend en klepperend geluid hoorbaar. Wij dachten laten we dan maar alles loshalen om de motor op slijtage te checken. De cilinders, kleppen, nokkenas e.d. ziet er allemaal prima uit. bougiekabels, oliefilter, bougies, etc vervangen. Nu moet alles weer in elkaar gezet worden, ook nieuwe pakkingset aanwezig. Maar heeft iemand voor ons een schema hoe deze 6 cilinder weer op tijd te zetten? of kan ons iemand vertellen hoe te doen en waaraan overal te denken?

Geplaatst door

opelmania (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krukasteken vindt je op het vliegwiel. Aan de passagierskant vindt je een gat in het blok, achter de uitlaat, bij de oliedrukzender tegen het vliegwiel aan. De krukas zodanig draaien totdat je een kogeltje ziet in het vliegwiel. Kogeltje tegenover metalen pijltje zetten.
Nokkenas: In de cilinderkop zit een blikken plaatje onder het nokkenastandwiel met een inkeping.( ongeveer op 7 uur ) Teken van het nokkenastandwiel bij de inkeping zetten van het plaatje. De paspen van het nokkenastandwiel op de nokkenas zelf moet dan op 12 uur staan. Nadien de plastic afstandsplug monteren als het nokkenastandwiel vast is gezet. Dan het dekseltje er voor met de 3 boutjes.

Controleer goed de klepstoters of deze wel helemaal 100% vlak zijn. Vaak zijn ze hol uitgesleten alwaar ze over de nokken v/d nokkenas gaan.
Heeft deze hidrolische stoters? Zo ja, deze moeten met lopende motor ingesteld worden.

Heb je de klepkeeringen nog vervangen? Kleppen op dichtheid gecontroleerd? Nokhoogte van de nokken op de nokkenas nagemetyen of deze allemaal even hoog zijn?

Zet alles schoon in elkaar en olie de lagerschalen v/d nokkenas goed in alvorens deze weer te monteren. Ook de klepstoters inolieën.

moderator 0
badge

11 jaar

Alvast bedankt voor je duidelijke uitleg, zullen morgen proberen de zaak op tijd te zetten. Hij heeft trouwens vaste stoters. Hebben de stoters eruit gehad, zien er op oog goed uit. in olie gedipt en er weer in gedaan gaan sommige niet vanzelf naar beneden, moeten ze met beetje druk geholpen worden, is dit verder oke?
laat nog horen of het gelukt is met op tijd zetten

opelmania 0

11 jaar

Is er ook een bepaalde werkvolgorde, kun je ons omschrijven hoe we het beste te werk kunnen gaan?

opelmania 0

11 jaar

Nou ja, werkvolgorde? Als je het goed doet, kan het maar op 1 manier.
Er zitten uitsparingen in de nokkenas op diverse plaatsen. Die zijn er voor om te zorgen dat je de kopbouten kunt plaatsen. Als je de nokkenas goed monteert, dan moeten die uitsparingen naar de linker zijde wijzen. De as staat dan ook nagenoeg goed voor de timing zoals hierboven omschreven.
Gebruik nieuwe kopbouten. Tegenwoordig zijn dat rekbouten. Die moet je aanhalen middels hoekverdraaiing.
Blaas vóór montage v/d kop de boutgaten goed uit met perslucht anders heb je kans dat het blok scheurt/barst. Vergeet de rubberring niet te monteren op het oliekanaal tussen distributiedeksel en cilinderkop.
Kleppen stellen: speling 0,3 mm zowel in- als uitlaat. Stelvolgorde: staat cil. 1 op tuimelen, kun je cil. 6 stellen( zowel in-als uitlaat). 2 op tuimelen: 5 stellen, 3 tuimelen: 4 stellen, 4 tuimelen: 3 stellen, 5 tuimelen: 2 stellen en 6 tuimelen: 1 stellen.
Motor warm laten lopen en daarna kleppen nogmaals stellen.

moderator 0
badge

11 jaar

Opelmania ; Stoters die met moeiteop hun plaats vallen hebben ZEER waarschijnlijk een braam aan de onderkant!
De onderkant van die stoter is dan wat hol gesleten en bezig de nok af te slijten. Als het in het beginstadium is de stoter vlak slijpen of vernieuwen.
De hydraulische stoter is indrukbaar . Als dat zo is dan is de manier om te stellen ; De twee stoters op het eind van de comprssieslag zetten (in de niet bediende stand) ,vervolgens de tuimelaarmoer aandraaien tot er geen speling in de bediening zit maar het stelmechanisme niet wordt ingedrukt . Daarna de moer minstends EEN volle omwenteling aandraaien.
Als de stoter van het massieve type is ; Met lopende motor stellen in WARME toestand !!!
Om een oliebad te voorkomen even een blikje maken die je over de ketting monteert . De speling is je bekend .
Nu je de kop er af had ,was er de gelegenheid om nieuwe zittingen te plaatsen die tegen loodvrije benzine kunnen .
Latere types hadden in het achterste olieterugvoergat een pijpje zitten die er voor zorgde dat er bij de nokkenas een oliebad bleef staan . Dit gaf de nokkenas een veel langere levensduur !!! Dat pijpje maakte ik van een stukje blik en wel zo hoog dat de nokkenas voor 3/4 onder de olie draaide.

Doe er je voordeel mee. Succes.
Succes

Punt 50
badge

11 jaar

Beste moderator en punt alvast veel bedankjes voor jullie advies. Ze zijn vandaag gaan sleutelen en zijn nog bezig, hou jullie zeker op de hoogte van de afloop

Vriendelijke groeten

opelmania 0

11 jaar

Het op tijd zetten is prima gelukt (hiervoor nogmaals dank), maar we blijven geklepper horen. Oorzaak is de oliedruk, geeft bij vol gas nog geen 1,5 bar. Als je de dop waar je de olie bijvult bij een lopende auto afhaalt moet er toch aardig wat gespetter zijn bij de kleppen. Blijft allemaal te droog denk ik vandaar het klepperende geluid denken we. We hebben ook al schoonmaakgoedje en nieuwe olie op blok gedaan, voor reinigen, omdat blok jaar of 4 heeft stil gestaan. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? We hebben de oliepomp los gehad, deksel weer netjes helemaal glad geslepen, tandwielen waren nog goed. Daarna alles goed schoongemaakt en nieuwe pakking tussen gezet. Maar helaas heeft dit het probleem niet verholpen. Misschien weet iemand wat hier anders nog een oorzaak voor zou kunnen zijn? Oliekanalen verstopt? Indien schoonmaak goedje dit niet heeft opgelost zijn er nog andere manieren dit op te lossen?

opelmania 0

11 jaar

Of is de oorzaak van geen oliedruk de oliepomp?

opelmania 0

11 jaar

In de cilinderkop zitten een aantal pluggen voor de boringen van de nokkenas lagers, deze wilden ook wel eens los laten, waardoor je geen goede oliedruk boven in de kop krijgt. Normaal zijn het aluminium achtige pluggen met een diameter van ongeveer 5 mm. Kun je nog even naar kijken.
Succes, Nico.

ernst2884 0
badge

11 jaar

Dat van die matige oliedruk kan kloppen. Dat is een bekend euvel bij de 2500. Je moet niet verwachten dat je 3 of 4 bar oliedruk krijgt. Oorzaak is een combinatie van oliepomp met een matige opbrengst voor zo'n groot blok en vaak relatief veel speling op de hoofd- en drijfstanglagers.

Het "klepperen" waar je over spreekt, doet mij vermoeden dat je toch ergens een foutje hebt gemaakt: OF je hebt mechanische stoters en heb je de klepspeling nog veel te ruim staan OF je hebt toch hidrolische stoters en zijn deze niet goed ingeregeld.

Dat "gespetter" bij de kleppen valt meestal wel mee. BIj normaal stationair toerental lopen de tuimelaars amper vol olie.
Zaak is dus om zeker te weten welk type stoter je hebt. Welk soort motorolie heb je gebruikt?

moderator 0
badge

11 jaar

Wij hebben advies gekregen er 20w50 op te doen, dat hebben we dus gedaan. wij hebben vaste stoters en hebben deze op 0.3 afgesteld.
Heb wel eens gelezen dat je als je de oliepomp weer monteert je er eerst olie in moet doen? klopt dat? en hoe?
Of zou door 4 jaar stil staan ergens iets verstopt kunnen zitten.
Je zegt dat de oliepomp eigenlijk te weinig capaciteit levert voor blokken van dit kaliber. Las vanmiddag op internet iets over versterkte oliepompen, is dat misschien een juiste optie.
Wat betreft de stoters, wat zit er origineel eigenlijk in deze auto hydr of vast? Toen wij deze auto kochten lag er ook een kop achter in de auto met maar 7 hydr. stoters en in de auto zelf waren ze aan stellen geweest met de kleppen, daar zaten allen vaste in, dus vaste waren compleet, denk dus dat er vaste stoters origineel in zitten?
Kunnen er ook hydr stoters in en is dat beter?
Stationair laat meter helemaal geen oliedruk zien, pas bij zeer hoog toerental laat hij een druk van 1,5 bar zien.

opelmania 0

11 jaar

De oliedruk -regel-kogel zit achter een veer waar je zo bij kunt.

Bij de oliepomp zit een zeskante plug 19 of 21. Daar zit die veer achter met daarna een dikke kogel .

Kogel zal wel beschadigd zijn .

Deze vervangen en de veer wat langer trekken.

Wat een van de schrijvers ook al schreef .Zorg dat er geen fontijnen spuiten bij de nokkenaslagers ! De 6mm plugjes willen er wel eens uit gaan met klepperen van de kleppen en lage oliedruk als gevolg.

Succes.

'

Punt 50
badge

11 jaar

Die 20w50 is wel oké. Veel dikker moet je het ook niet maken.
Ik heb vaker gehoord over "versterkte" oliepompen maar heb er geen ervaring mee. Kan daar dus ook niet over oordelen.
Oliepomp vullen na montage: aan de zijkant in de distributiedeksel zit een plug. Meestal 'n imbus, soms met een vierkant. Ongeveer 5 -10 cm van de onderkant oliepompdeksel. Die er uit en dan met olie vullen.
Er is een tijd geweest dat blokken met hidrolische stoters kenbaar waren aan de motorcode: bijv. 2.0S was met vaste stoters en 2.0SH met hidrolische. Later waren ze standaard met hidrolische maar waar de grens nu precies lag, zou ik moeten nakijken.
En zoals Punt al aangaf: controleer de kogel en zitting van het overdrukventiel. Zit in het huis waar je het oliefilter aandraait.

moderator 0
badge

11 jaar

Zoals ik al eerder aangaf hebben wij de veer uitgerekt en er een moer m6 achter gestopt zodat deze weer meer weerstand zou bieden.
Het deksel oliepomp eraf gehad en rillen uitgehaald, dus gladgeschuurd en tandwiel bovenkant ook glad gemaakt, hierdoor is er natuurlijk ook minimaal meer ruimte ontstaan. Niet bij stil gestaan dat dit beetje materiaal weghalen blijkbaar toch zoveel ruimte geeft tussen deksel en tandwiel dat er te weinig oliedruk ontstaat. Hebben de pakking vervangen voor vloeibare pakking. En eureka de oliedruk bij hogere toeren nu 3 en stationair nog niet geweldig, tussen 0,50 en 1 Maar is beter dan niets. Genokker is ook afgelopen. Heb adres gevonden, kun je oude oliepomp inleveren en gereviseerde of versterkte weer meenemen. Dus mocht de pomp na verloop van tijd niet meer werken, toch maar andere opzetten.
Wij willen jullie allemaal hartelijk danken voor jullie meedenken en tips. Wij hebben er veel van geleerd.

Groetjes

opelmania 0

11 jaar

Tip: Leuke site waar veel af te halen is voor oude opel liefhebbers. www.graf-vlad.de

opelmania 0

11 jaar

Na het op tijd zetten ploft de auto nu nog in de uitlaat. Weet iemand wat de ontstekingsvolgorde van een commodore 2.5 GS is en hoe de ontsteking op gas juist in te stellen is.

opelmania 0

11 jaar

1-5-3-6-2-4

5gr. voor bdp bij 800 tpm.

moderator 0
badge

11 jaar

Opelrijder ;dat kogeltje op het vliegwiel is dus het ontstekingspunt. Wat veel voorkwam is ruimte op de as van de ontsteking waardoor een zuivere timing ver te zoeken was/is !
Verder zou ik toch werk maken om de oliedruk wat hoger te krijgen . Wachten tot de zaak begint te rammelen dan ben je te laat.
Verder heb ik je niet gehoord over de afstand die de kleppen worden ingedrukt . Dit is te zien door de motor te laten draaien zonder kleppendeksel en een spatplaat over het kettingwiel .
De nokkenas is van gietijzer en bij smering gebrek slijten deze snel . De kleppen worden steeds minder diep ingedrukt.

Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

[quote=Punt]Verder heb ik je niet gehoord over de afstand die de kleppen worden ingedrukt . Dit is te zien door de motor te laten draaien zonder kleppendeksel en een spatplaat over het kettingwiel .
De nokkenas is van gietijzer en bij smering gebrek slijten deze snel . De kleppen worden steeds minder diep ingedrukt.[/quote]
Daar had ik 'm dus ook al op gewezen. Inderdaad niets over terug gehoord.

[quote=moderator]Nokhoogte van de nokken op de nokkenas nagemeten of deze allemaal even hoog zijn?[/quote]

moderator 0
badge

11 jaar

Zijn al aantal weken aan sleutelen, bijna alles los gehad en gecheckt, gisteren als laatste optie andere oliepomp ondergezet. Ook dit bracht de
oliedruk echter niet omhoog. Hebben gisteren besloten er een ander blok in te zetten. Vanochtend begonnen, oude blok eruit en weggezet en ander nog voorhanden blok (deze lopend gehoord en perfect) erin gezet, blijkt echter de carterpan niet in de auto te passen, dus morgen carterpan en oliedouchekop van oude blok overzetten op nieuwe blok. We gaan er van uit dat de commodore morgen weer loopt. Vind het wel jammer dat originele blok er niet in kon blijven. Maar ja zoals jullie al zeiden, zonder goede oliedruk zal ik er geen lang plezier van hebben. Ben nog wel van plan blok verder te laten nakijken. Bij al onze onderzoeken kwam uit de bus dat er overmaat zuigers inzat, alles zag er super schoon en netjes uit, autokenners zeggen dat blok wel goed is, deels gereviseerd. Zal fout in oude blok dan toch zitten in deel waaraan onstekingshuis, oliepomp, waterpomp en benzinepomp aan zit? Bedankt voor jullie tips, interesse. Zal jullie laten weten of die morgen loopt

opelmania 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Commodore of stel zelf een nieuwe vraag.