auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel commodore 1971: Motor start plotseling niet meer

Bouwjaar: 1971, Brandstof: Benzine

Gisteren nog gewoon gereden. Even 98 met loodvervanger getankt. Daarna weer opnieuw gereden. Plotseling geen power meer . Veel rook uit de uitlaat. Start nu bijna niet meer. Stationair. Redelijk. Bij gas gaat hij uit. Waar kan ik naar zoeken?
Alvast thanx.
Ps. Temp. En oliedruk zijn goed.i

Geplaatst door

Paul Commodore +260

al 4 maanden lid

Reacties

Nog carburateur of injectie ?

kaleido 1 +14885
badge vip badge

4 maanden

Het betreft een 2.5 liter 6 cilinder met dubbele carburateur. Kan het zijn dat het benzine filter na t tanken verstopt is geraakt?

Het is een carburateur uitvoering. Kan het zijn dat het benzinefilter verstopt zit en waar bevindt zich het filter. Zou aan de onderzijde in de tank zitten? Wist even niet waar ik mij antwoord moest plaatsen. Nu wel.

Wat is de kleur van de rook ,zwart ?

kaleido 1 +14885
badge vip badge

4 maanden

Rook is niet zwart maar wit tot lichtblauw.

Nee. Meer wit tot blauwachtig. Kan het zijn dat ba tvtanken misschien t filter verstopt is geraakt?

Lijkt me stug , maar niets is onmogelijk , controleer zou ik zeggen.
Zit er een mechanische of electrische pomp op
Wit zou bijna koelwater kunnen zijn.

kaleido 1 +14885
badge vip badge

4 maanden

Er zit een mechanische pomp in vlak naast carter. Water zou vreemd zijn. Nog nooit meegemaakt. Tot voor t tanken liep hij altijd perfect...

Niet per ongeluk diesel getankt

kaleido 1 +14885
badge vip badge

3 maanden

Nee absoluut niet. Ik heb gehoord dat eventueel bezinksel in de tank het benzine filter heeft verstopt. Alleen weinig mensen kunnen vertellen waar het filter zich bevindt. Kennelijk onder in de tank en moet onder de tank aan de onderzijde worden verwijderd? Kan het nergens vinden...

98 met loodvervanger is in Nederland niet meer verkrijgbaar maar terzijde.
Of er een filter verstopt is kunt u controleren door de benzineaanvoerslang op de carburateur los te nemen.
Om het aanslaan van de motor te voorkomen verwijder ook de bobine kabel en hang de benzineslang in een fles.
Start de motor en als er voldoende benzine in de fles komt is er geen sprake van een verstopt filter.

ron5300 +380

3 maanden

Ok. Ik ga het vanmiddag nog even proberen en laat t je nog even weten. Thanx alvast.

Zou ff losse jerrycan met benzine aansluiten op de pomp en kijken wat ie dan doet. (Als bovenstaande advies geen afwijkingen opleverd)

harry4203 +5850
badge vip badge

3 maanden

Toevallig een automaat?

Punt +185
badge

3 maanden

Mag uit nieuwsgierigheid weten waarom je dat vraagt?

harry4203 +5850
badge vip badge

3 maanden

Het komt voor dat de motor de olie uit de bak zuigt . Achterop de bak zit een vacuumpotje voor een schakel moment. Dat membraam gaat lekken en plotseling roken !!! Vandaar.
Geen automaat zoek dan verder. Succes.

Punt +185
badge

3 maanden

Thanx. Het is geen automaat. Heb benzineleiding even losgekoppeld. Er spuit genoeg benzine in het flesje. Alleen weet ik niet met welke kracht dit miet gebeuren. Bougies ook even bekeken. Goed vet zwart. Goed schoongemaakt maar heeft geen resultaat. Als ik even wat startether in het luchtfilter spuit pakt hij even op maar slaat dan weer af.:-(

Ik ben helaas niet zo'n motor specialist. Sorry.

Ok,maar heb je nu al een kan met verse brandstof aangesloten op de pomp? Het gebeurd niet dagelijks, maar t kan zijn dat er verkeerde /vervuilde brandstof in de tank bij de desbetreffende pomp zit. ben ruim 33jr monteur en heb t 4 keer meegemaakt.

harry4203 +5850
badge vip badge

3 maanden

Zit er geen vuil in je vlotterbakken en vlotternaalden dat de boel overloopt en hij gewoon verzuipt.

kaleido 1 +14885
badge vip badge

3 maanden

Benzinedruk is 0,2 bar . Sg van benz is 0,7 dus een kolom <3meter . Filter zit aan de aanzuigbuis in de tank. Volg de aanvoerslang voorkant of bovenop de tank moet deze zitten.
Succes.

Punt +185
badge

3 maanden

Ik ga t allemaal nog even nalopen. Kan even duren voordat ik je hier een antwoord op kan geven. In ieder geval thanx.

Hallo mensen. Ik zou hier nog even op terug komen. Helaas heeft get geen gewenst resultaat gehad. Benzinefilter internet de tank verwijdert en nieuwe los in de leiding geplaatst. Beide zenith 35 40 carburators geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Was niets noemenswaardigs mee. Met startpilot pakt hij het wel op maar even dan. Dus de ontsteking is er wel. Weet even niet waar ik nu kijken moet.

Neem eens contact op of wordt lid van de Historische Opel Club Nederland...
https://www.opelclub.nl/

Hans4040 +2305
badge vip badge

2 maanden

De carburateurs heb je schoon gemaakt . Waren ze vol met benzine? Even wat benzine op een schaaltje doen en aansteken . Als het niet wil branden weet je genoeg ,dat roken bij het rijden was al een indicatie. Succes.

Punt +185
badge

2 maanden

wie weet een trucje door zelf middels een geschikte trechter een soort van benzinetankje te maken.
Op het kleine uiteinde sluit u een brandstofslang aan die rechtstreeks op de toevoer van de carburateur aangesloten wordt.
Vul de trechter met verse benzine en hou of hang de trechter zo'n 30 centimeter boven de carburateur waarvan het luchtfilter uiteraard verwijderd is op.
Door de zwaarte kracht stroomt de verse benzine de vlotterkamers in, druk daarna handmatig de Chokekleppen open.
Bij handmatig gas geven zal er al te zien zijn of er benzine in de carburateur zelf gespoten wordt en als dat het geval is kunt u de motor starten.
Als de motor na wat pogingen aanslaat weet u ook dat u het probleem toch in de benzine toevoer moet gaan zoeken.

ron5300 +380

2 maanden

Vanmorgen nog even geprobeerd met een infuus direct aan de cardurators. Helaas had dit ook geen effect. 😪. Hij probeert te starten . Twee slagen en dan niets meer. Twee pompjes aan de zijkant van de carburateur even aangedrukt. Hiermee wordt door het pijpje wel brandstof ingedruppeld. Geen resultaat. Zijn er nog andere opties, die ik kan doen? Alvast bedankt.

En wat zegt de type specialist van de HOCN ervan..?

Hans4040 +2305
badge vip badge

2 maanden

Die geb ik nog niet geraadpleegd. Ik zal ze vanavond even mailen...

Nou mooie reactie van hun. Daar heb ik wat aan......

Hallo Paul,

Erg lastig om zo een diagnose te stellen, maar als het na het tanken gebeurd is dan is de brandstof zelf de eerste verdachte. Ook vanwege de rook en de bougies zwart en nat zijn. Dat zou ik eerst even nagaan.

Groet, Jan.

Ik ga ze hier niet verdedigen, maar ik denk dat zij ook bedoelen dat je misschien diesel hebt getankt...

Hans4040 +2305
badge vip badge

2 maanden

Nou ik weet wel dat dat absoluut niet het geval is. Heb immers de tank volledig moeten legen, om bij het benzinefilter te komen. Dan ruik je wel dat da je diesel hebt getankt. Alles overgepompt in een jerrycan. Gewoon 98 benzine.

Er van uitgaande dat de benzine die uit de tank kwam niet hergebruikt heeft kunt u verkeerd getankte benzine uitsluiten.
Voor zover ik me kan herinneren wordt er tijdens het gas geven een hevel met een membraan huis bedient die de benzine door dat pijpje de inlaat van de carburateur gespoten wordt.
In dit geval blijft het benzine druppels en dat hoort niet zo te zijn.
Wie weet is het membraan uitgehard of gescheurd waardoor er te weinig benzine is om de motor aan te laten slaan.

ron5300 +380

2 maanden

Moet hiet dan echt een straaltje uitspuiten? Is dan toch alleen nodig voor het starten van de motor. Hierna zouden de verstuivers in de gasklep het moeten.overnemen, toch?

Wat jij bedoeld is het systeem van de acceleratiepomp.
Als je het gaspedaal intrapt moet daar een volle straal brandstof uit komen , dit dient er voor om bij intrappen van je gaspedaal een brandstof te kort op te vangen.
Als er in de motor zelf niks mis is , zou de motor gewoon even moeten lopen als je simpel een klein beetje zo in de venturie zou gieten en de motor start .

kaleido 1 +14885
badge vip badge

2 maanden

Die bedoelde ik met membraan, ik kon even niet meer op de naam komen.
Zo langzamerhand komen we er wel uit want het staat nu wel vast dat de motor om te starten vrijwel geen benzine krijgt.

ron5300 +380

2 maanden

Ik ga het van t weekend weer even uitproberen. Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Beste mensen . Heb net mijn vakantie er op zitten. Ga zsm weer verder met het startproblemen. Wordt vervolgd

Beste mensen. Helaas t probleem niet kunnen oplossen. Nog steeds hetzelfde . Beide carburateurs geheel gereinigd en niets kunnen vinden. Nieuwe benzine pomp geplaatst, ook geen effect. Ontsteking is goed. Carburators krijgen benzine. Als wexafwissekend de luchtinlaten op de beide carburateurs even mom dessert afdekken net de hand wil de motor wel gaan lopen, echter met veel wittige rook en slaat na een paar slagen weer af. Schiet mij maar kek. Weet niet meer waar ik het zoeken moet. Ga ervan uit dat het toch aan de carburators ligt. Echter zo plotseling kan ik mij niet indenken....

Sorry voor de spelfouten.

Ligt de koppakking er niet uit
Witte rook en veel lijkt koelvloeistof.
Draai de bougies er eens uit , hou een stuk karton voor de gaten en start hem eens flink door en kijk wat er op het karton zit.

Dat wilde ik ook net zeggen idd, of eventueel ketting versprongen.

harry4203 +5850
badge vip badge

1 maand

De oorzaak moet toch te achterhalen zijn . Het enige wat elektronisch is is de ontsteking . De rest is van techniek van nog voor de oorlog. Die ontsteking hoe is het daarmee ? Meet alle bougiekabels door op weerstand en vervang om uit te sluiten condensator en contactpunten met nog de rotor onder de verdeelkap . Je moet nu vanaf de bobine kabel een vonk van 15 mm kunnen trekken . Zwarte bougies gooi je in de kliko en monteer nieuwe . Let op de lengte van de schroefdraad beide lengtes komen voor bij Opel .Kijk in de cilinderkop welke je nodig hebt . Verder is goed om te kijken of de motor hydraulische stoters heeft .en controleer of alle tuimelaars voldoende bewegen . Meet als laatste de oliedruk ! niet boven de 5 bar bij starten en koude motor. Heeft de bobine al een dubbele spanning aansluiting waarvan een vanaf de startmotor? Dan Bobine weerstand van -+ 2ohm primaire weerstand gebruiken . Succes.

Punt +185
badge

1 maand

Goed plan om de werking van de ontsteking te controleren.
Er loopt van af de ontsteking een draad naar de bobine en in die draad kan door ouderdom een draadbreuk optreden.
Zo'n draadbreuk verklaart ook dat de motor wel aan wil slaan maar door de beweging die motor maakt de draad onderbroken wordt en de bobine niet meer aangestuurd wordt.
De 6 cilinder motor is eigenlijk niet kapot te krijgen en heel vaak is het defect als die plotseling ontstaan is aan randzaken te wijten.
Als u er zelf niet uitkomt vraag dan of een kennis mee wil kijken want heel vaak heeft die een andere kijk dan u die zich blind staart op één mogelijke oorzaak.
Geef in ieder geval niet zomaar op want u zou sowieso niet willen dat na verkoop de nieuwe eigenaar de motor wel weer aan de gang krijgt.

ron5300 +380

1 maand

Beste mensen, bedankt boor jullie antwoord. Echter is het gewoon mogelijk dat het probleem plotseling ontstaat na het tanken?Immers de motor heeft al ca 57 jaar als een zonnetje gelopen. En dan bovengenoemde problemen na een tankbeurt :-(?

Mijn advies, laat iemand met enige kennis van motoren er eens naar kijken want u staart u zich blind op maar één ding en dat is een benzineprobleem.
De motor zelf is vrij simpel gebouwd met aan de ene kant het inlaatspruitstuk en aan de andere kant het uitlaatspruitstuk.
Is het wel eens bij u opgekomen dat de pakking van het inlaatspruitstuk doorgeslagen kan zijn want door de aangezogen valse lucht gaat de carburateur ook rare dingen doen.
Met zelf maar door blijven knutselen heeft u wellicht het probleem alleen maar groter gemaakt dan uw goedbedoelde pogingen zijn geweest.
Geef niet op maar zoek hulp of wordt lid van een Opel Commodore club want het mag niet zo zijn dat deze toch wel klassieke Opel op de sloop beland.

ron5300 +380

1 maand

Helemaal mee eens..

Hans4040 +2305
badge vip badge

1 maand

Bedankt voor t advies. Valt moeilijk iemand te vinden die van de oude techniek nog verstand heeft. Reeds diverse garages aangedaan, maar zijn kennelijk alleen gespecialiseerd in auto's met odb 2 uitleessystemen. Zelfs een monteur die 40 jaar bij opel had gewerkt kon mij niet helpen. Jammer. Ik ga wel verder speuren naar een oude specialist
Bedankt voor jullie ondersteuning. Ik sluit voorlopig deze topic. Mocht ik hem weer aan de praat krijgen, dan laat ik t graag even weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel commodore of stel zelf een nieuwe vraag.