👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Gisteren nog gewoon gereden. Even 98 met loodvervanger getankt. Daarna weer opnieuw gereden. Plotseling geen power meer . Veel rook uit de uitlaat. Start nu bijna niet meer. Stationair. Redelijk. Bij gas gaat hij uit. Waar kan ik naar zoeken?
Alvast thanx.
Ps. Temp. En oliedruk zijn goed.i
Het betreft een 2.5 liter 6 cilinder met dubbele carburateur. Kan het zijn dat het benzine filter na t tanken verstopt is geraakt?
1 maand
Het is een carburateur uitvoering. Kan het zijn dat het benzinefilter verstopt zit en waar bevindt zich het filter. Zou aan de onderzijde in de tank zitten? Wist even niet waar ik mij antwoord moest plaatsen. Nu wel.
3 weken
Wat is de kleur van de rook ,zwart ?
Rook is niet zwart maar wit tot lichtblauw.
3 weken
Nee. Meer wit tot blauwachtig. Kan het zijn dat ba tvtanken misschien t filter verstopt is geraakt?
1 maand
Lijkt me stug , maar niets is onmogelijk , controleer zou ik zeggen.
Zit er een mechanische of electrische pomp op
Wit zou bijna koelwater kunnen zijn.
Er zit een mechanische pomp in vlak naast carter. Water zou vreemd zijn. Nog nooit meegemaakt. Tot voor t tanken liep hij altijd perfect...
3 weken
Niet per ongeluk diesel getankt
Nee absoluut niet. Ik heb gehoord dat eventueel bezinksel in de tank het benzine filter heeft verstopt. Alleen weinig mensen kunnen vertellen waar het filter zich bevindt. Kennelijk onder in de tank en moet onder de tank aan de onderzijde worden verwijderd? Kan het nergens vinden...
3 weken
98 met loodvervanger is in Nederland niet meer verkrijgbaar maar terzijde.
Of er een filter verstopt is kunt u controleren door de benzineaanvoerslang op de carburateur los te nemen.
Om het aanslaan van de motor te voorkomen verwijder ook de bobine kabel en hang de benzineslang in een fles.
Start de motor en als er voldoende benzine in de fles komt is er geen sprake van een verstopt filter.
3 weken
Ok. Ik ga het vanmiddag nog even proberen en laat t je nog even weten. Thanx alvast.
3 weken
Zou ff losse jerrycan met benzine aansluiten op de pomp en kijken wat ie dan doet. (Als bovenstaande advies geen afwijkingen opleverd)
Toevallig een automaat?
Mag uit nieuwsgierigheid weten waarom je dat vraagt?
Het komt voor dat de motor de olie uit de bak zuigt . Achterop de bak zit een vacuumpotje voor een schakel moment. Dat membraam gaat lekken en plotseling roken !!! Vandaar.
Geen automaat zoek dan verder. Succes.
Thanx. Het is geen automaat. Heb benzineleiding even losgekoppeld. Er spuit genoeg benzine in het flesje. Alleen weet ik niet met welke kracht dit miet gebeuren. Bougies ook even bekeken. Goed vet zwart. Goed schoongemaakt maar heeft geen resultaat. Als ik even wat startether in het luchtfilter spuit pakt hij even op maar slaat dan weer af.:-(
3 weken
Ik ben helaas niet zo'n motor specialist. Sorry.
3 weken
Ok,maar heb je nu al een kan met verse brandstof aangesloten op de pomp? Het gebeurd niet dagelijks, maar t kan zijn dat er verkeerde /vervuilde brandstof in de tank bij de desbetreffende pomp zit. ben ruim 33jr monteur en heb t 4 keer meegemaakt.
Zit er geen vuil in je vlotterbakken en vlotternaalden dat de boel overloopt en hij gewoon verzuipt.
Benzinedruk is 0,2 bar . Sg van benz is 0,7 dus een kolom <3meter . Filter zit aan de aanzuigbuis in de tank. Volg de aanvoerslang voorkant of bovenop de tank moet deze zitten.
Succes.
Ik ga t allemaal nog even nalopen. Kan even duren voordat ik je hier een antwoord op kan geven. In ieder geval thanx.
2 weken
Hallo mensen. Ik zou hier nog even op terug komen. Helaas heeft get geen gewenst resultaat gehad. Benzinefilter internet de tank verwijdert en nieuwe los in de leiding geplaatst. Beide zenith 35 40 carburators geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Was niets noemenswaardigs mee. Met startpilot pakt hij het wel op maar even dan. Dus de ontsteking is er wel. Weet even niet waar ik nu kijken moet.
1 week
Neem eens contact op of wordt lid van de Historische Opel Club Nederland...
https://www.opelclub.nl/
De carburateurs heb je schoon gemaakt . Waren ze vol met benzine? Even wat benzine op een schaaltje doen en aansteken . Als het niet wil branden weet je genoeg ,dat roken bij het rijden was al een indicatie. Succes.
wie weet een trucje door zelf middels een geschikte trechter een soort van benzinetankje te maken.
Op het kleine uiteinde sluit u een brandstofslang aan die rechtstreeks op de toevoer van de carburateur aangesloten wordt.
Vul de trechter met verse benzine en hou of hang de trechter zo'n 30 centimeter boven de carburateur waarvan het luchtfilter uiteraard verwijderd is op.
Door de zwaarte kracht stroomt de verse benzine de vlotterkamers in, druk daarna handmatig de Chokekleppen open.
Bij handmatig gas geven zal er al te zien zijn of er benzine in de carburateur zelf gespoten wordt en als dat het geval is kunt u de motor starten.
Als de motor na wat pogingen aanslaat weet u ook dat u het probleem toch in de benzine toevoer moet gaan zoeken.
4 dagen
Vanmorgen nog even geprobeerd met een infuus direct aan de cardurators. Helaas had dit ook geen effect. 😪. Hij probeert te starten . Twee slagen en dan niets meer. Twee pompjes aan de zijkant van de carburateur even aangedrukt. Hiermee wordt door het pijpje wel brandstof ingedruppeld. Geen resultaat. Zijn er nog andere opties, die ik kan doen? Alvast bedankt.
1 dag
En wat zegt de type specialist van de HOCN ervan..?
Die geb ik nog niet geraadpleegd. Ik zal ze vanavond even mailen...
1 dag
Nou mooie reactie van hun. Daar heb ik wat aan......
Hallo Paul,
Erg lastig om zo een diagnose te stellen, maar als het na het tanken gebeurd is dan is de brandstof zelf de eerste verdachte. Ook vanwege de rook en de bougies zwart en nat zijn. Dat zou ik eerst even nagaan.
Groet, Jan.
1 dag
Ik ga ze hier niet verdedigen, maar ik denk dat zij ook bedoelen dat je misschien diesel hebt getankt...
Nou ik weet wel dat dat absoluut niet het geval is. Heb immers de tank volledig moeten legen, om bij het benzinefilter te komen. Dan ruik je wel dat da je diesel hebt getankt. Alles overgepompt in een jerrycan. Gewoon 98 benzine.
1 dag
Er van uitgaande dat de benzine die uit de tank kwam niet hergebruikt heeft kunt u verkeerd getankte benzine uitsluiten.
Voor zover ik me kan herinneren wordt er tijdens het gas geven een hevel met een membraan huis bedient die de benzine door dat pijpje de inlaat van de carburateur gespoten wordt.
In dit geval blijft het benzine druppels en dat hoort niet zo te zijn.
Wie weet is het membraan uitgehard of gescheurd waardoor er te weinig benzine is om de motor aan te laten slaan.
1 dag
Moet hiet dan echt een straaltje uitspuiten? Is dan toch alleen nodig voor het starten van de motor. Hierna zouden de verstuivers in de gasklep het moeten.overnemen, toch?
1 dag
Wat jij bedoeld is het systeem van de acceleratiepomp.
Als je het gaspedaal intrapt moet daar een volle straal brandstof uit komen , dit dient er voor om bij intrappen van je gaspedaal een brandstof te kort op te vangen.
Als er in de motor zelf niks mis is , zou de motor gewoon even moeten lopen als je simpel een klein beetje zo in de venturie zou gieten en de motor start .
Die bedoelde ik met membraan, ik kon even niet meer op de naam komen.
Zo langzamerhand komen we er wel uit want het staat nu wel vast dat de motor om te starten vrijwel geen benzine krijgt.
1 dag
Ik ga het van t weekend weer even uitproberen. Alvast bedankt voor jullie uitleg.
21 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel commodore of stel zelf een nieuwe vraag.
Nog carburateur of injectie ?
1 maand