Opel Astra: Controlelampje motorsymbool met bliksem gaat soms aan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb me ook maar even geregistreerd op het forum.
Mijn pa heeft namelijk kort geleden een tweedehands Astra uit 1996 gekocht en die rijdt verder best fijn.
Alleen toen ik er laatst in reed gebeurde het volgende:

Ik zat op de duitse autosnelweg en reed een stukje 140 gemiddeld en ben toen naar een MC Donalds gereden en daar gaan eten met een vriend samen.
Tot dusver nog geen enkel probleem.

Na een stop van ongeveer een drie kwartier zijn we terug de weg op gegaan richting huis.
Eenmaal op de snelweg sprong ineens een oranjeachtig controlelampje op het dashboard aan met een tekentje van een motorblokje met daarin een bliksemsymbooltje.
Toen heb ik ff het gas los gelaten en na ongeveer 10 seconden doofde het lampje weer.
Verder merkte ik niks vreemds, de auto bleef gewoon rijden.
Daarna is het controlelampje nog 2 x aangegaan terwijl ik ongeveer 120/max 140 reed.
Alleen op de snelweg gebeurde dat, daarna is het lampje niet meer aan gegaan.

Wie kan me vertellen wat dit zou kunnen zijn?
Als het door een te hoge snelheid zou komen zou dit toch ook al gebeurd moeten zijn toen ik voor de stop bij de mc donalds?
En toen is het lampje niet gaan branden.

Alast bedankt voor degene die mijn vraag lezen.

Remzelll

Geplaatst door Remzelll (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

man!ac (0), 12 jaar geleden

Laten uitlezen of via de paperclip-methode zelf uitlezen...staat hier wel ergens beschreven.
Als dat lampje gaat branden, is er een fout-code aanwezig.

Remzelll (0), 12 jaar geleden

Dat met die paperclip-methode gaan we eens proberen.
Ik zal zodra ik wat weet van een code dat hier melden.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Waarschijnlijk heb je een slechte verbranding gehad waardoor de lamdasonde hierop reageerde.
Dit komt omdat het arme motortje natuurlijk jarenlang braaf is bereden en nu kom jij en trapt hem bijna in een keer aan gort.
Beetje gevoel voor techniek jongens, waarom zou je willen wetn hoe hard ie gaat? het is een astra 1.6 dus de 200 haal je er echt niet mee en moet je niet eens willen.... oh oh

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

@ C.Jonker: Deze motortjes kunnen heel wat hebben hoor, ik heb er een 2,5 jaar en 100.000km lang echt laten werken (kadett-E 1.6i 8V station 1990), regelmatig over de grens te vinden, dat mag het probleem niet zijn. (en als je het wil weten, op de vlakke weg ging het apparaat toch nog rond de 180 a 185km/u op de GPS)

Bij deze motortjes staat storing op de lambda sonde wel erg scherp ingesteld, als deze even te ver afwijkt gaat het lampje al branden.

Lees m inderdaad eens uit met de paperclip methode.


Willem

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik weet het Willem maar ik zie het beeld al helemaal voor me hoe dat zo is gegaan :D jij neem ik aan ook.
Dat ze sterk zijn dat is jarenlang bewezen idd....maar ik denk toch door het jakkeren dat de lamda er op gereageerd heeft en er dus waarschijnlijk niks aan de hand is.

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor de veiligheid toch even uitlezen, maar al waarschijnlijk lambda sonde uitkomen.

ik moet zeggen zeker in het verbruik, onderhoudskosten en betrouwbaarheid deze motoren geweldig zijn.

zou bijna zeggen, zo worden ze niet meer gemaakt.

Willem

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ben ik met je eens Willem.
Maar wat er niet verpest......"leuk" aan auto's sleutelen doe ik alleen bij de oudjes en gelukkig heb ik er nog een paar.
Echte auto's, sleutelen op straat, de buurman helpen, dat is allemaal voorbij helaas.

kleijn (0), 12 jaar geleden

trouwens lampje mag af en toe branden als het maar weer uit gaat
de gas rijders onder ons zullen dat wel weten brande dat lampje regelmatig
zonder dat het problemen gaf of waren

Remzelll (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reacties iedereen.
Het bleek idd de lamdasonde te zijn die voor de storingsmelding zorgde volgens de dealer.
We hebben alleen ff de olie laten verversen en de bougies laten verwisselen voorlopig omdat zo'n lambdasonde incl arbeidskosten toch wel rond de 200 gaat uitkomen of iets daarboven.
Mn pa wil dit misschien over een paar weekjes laten vervangen.

Volgens de dealer kon er nog wel ff mee gereden worden maar kon de lambdasonde op den duur wel voor problemen gaan zorgen zoals een hoog benzineverbruik of een stotterende motor.
Maar ik lees hier uit sommige reacties (o.a. die van Willem) dat de storing door lambdasonde veroorzaakt nogal scherp staat afgesteld.
Is het dan zo dat de lambdasonde eigelijk niet kapot hoeft te zijn?
Ik heb er daarna nog een keer een grote afstand mee gereden en op de snelweg is het MM-lampje nog een paar keer aan gegaan toen ik gewoon 130 gemiddeld reed, echt niet overdreven hard dus.
Verder merk ik niks in de vorm van raar rijgedrag van de auto, behalve dat de motor stationair soms wel eens onstabiel lijkt te lopen (niet op één toonhoogte) maar dat is wel wanneer ik de lichten ook aan heb.
En soms lijkt het alsof de auto wel eens wat meer schokt wanneer hij nog koud is of wanneer je in zn 2 rijd zonder gas te geven (in een bocht bijv).

Mn vader durft nu al geen grote afstanden meer te rijden en is bang dat hij een keer stil komt te staan zolang het nog niet vervangen is na wat de dealer gezegd heeft.
Is het hier nu idd aan te raden toch die lambdasonde te laten vervangen of is dit 1,2,3 niet nodig en kunnen we ons die 200 euro wel besparen tot de auto echt slecht begint te rijden?

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Een lamdasonde "snuffelt"aan je uitlaatgassen voor ze de katalysator in gaan.
De ECU heeft een spaar ingebouwde standaardwaardes die niet mogen worden overschreven word dit wel overschreven dan regelt de ECU dat de onsteking of inspuiting razendsnel word bijgesteld.
Lukt dit niet of is er een defekt aan bv een sensor ( parameter ) dan gaat het motorcontrolelampje branden als teken dat er iets niet pluis is met de gemeten waardes van de uitlaatgassen, is deze goed dan gaan ze nog door de kat waardoor ook de laatste resten worden geneutraliseerd en het "schoon"de uitlaat verlaat naar buiten.

Een kappotte lamda sonde kan dus idd zijn werk niet doen dus de motor gokt dan een beetje met inspuiten en onsteken wat best dit probleem van jou kan veroorzaken.

Het kan ook zijn dat de sonde goed is maar dat het probleem door iets anders word veroorzaakt bv een kapotte temp sensor waardoor de lamda alleen maar een verkeerde waarde doorgeeft maar verder zelf wel goed is.

Schokken enz bij koude motor is een beetje Opel eigen van deze bouwjaren niks bijzonders.

Dus uitlezen en aan de hand daarvan pas gaan vervangen.

Een sonde vervangen kost idd wat meer geld omdat deze dingen muur en muurvast kunnen zitten.

Ik wil trouwens het lampje nooit zien branden zonder reden, ook al gaat ie weer uit, er is een probleem geweest anders brandt ie niet.

Remzelll (0), 12 jaar geleden

Mn pa heeft het probleem nogsteeds niet laten oplossen.
Van verschillende kanten horen we verhalen die elkaar soms weer wat tegenspreken.
Zo hoor ik van veel mensen dat het stukken goedkoper is om de eventuele reparatie door een onanfhankelijke garage te laten doen en niet door een Opel dealer.
Een vriend van me had ook een keer een lambdasonde laten vervangen in zijn Opel Vectra destijds door de Opel dealer, daar bleek achteraf dat de sonde zelf helemaal niet kapot was.

Het is dus ook mogelijk dat de dealer de foutmelding uitleest en er als oorzaak een probleem met de lambdasonde uitkomt, maar dan achteraf blijkt dat het probleem door een ander defect wordt veroorzaakt en de lambdasonde zelf alleen maar een melding doorgeeft dat er storing is geweest?
Dan zou je dus denken dat je zelfs na het uitlezen eerst nog de lambdasonde moet doormeten om er 100% zeker van te zijn dat deze echt stuk is, voordat je die ook daadwerkelijk gaat vervangen.
Anders kan het bijv. ook een kapotte temperatuursensor zijn zoals Christiaan hierboven zegt of wellicht een probleem met de ecu zelf of iets dergelijks.
Of heb ik het nu mis?

En wat betreft de ernst van het probleem hoor ik gemengde dingen.
De een zegt dat het hoogstens wat meer brandstof zal kosten wanneer de lambdasonde daadwerkelijk stuk is en dat een af en toe oplichtend controlelampje niet erg is (vanwege een gevoelige afstelling hiervan) en de ander zegt weer dat de kans groot is dat de katalysator er door naar de klote gaat.
Toch wil mn pa het graag zeker weten voordat hij er geld in gaat steken.
Mn pa is al wat ouder en ziet door de bomen ff het bos niet meer.
Voorlopig uit voorzorg maar ff de grotere afstanden snelweg (tot nu toe de enige momenten waarbij het MM lampje ging branden) vermijden dan maar.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Alles is mogelijk, maar begin eens met uitlezen van de foutcode(s). Al dan niet zelf met de paperclip methode.
Dan worden er al aardig wat bomen gekapt in dat bos van je.

Remzelll (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Alles is mogelijk, maar begin eens met uitlezen van de foutcode(s). Al dan niet zelf met de paperclip methode.
Dan worden er al aardig wat bomen gekapt in dat bos van je.[/quote]
Zoals je al kon lezen

[quote=Remzelll]Bedankt voor de reacties iedereen.
Het bleek idd de lamdasonde te zijn die voor de storingsmelding zorgde volgens de dealer.[/quote]
is dat uitlezen inmiddels al gebeurd.
Nu dus alleen de vraag hoe je zeker kunt weten dat het ook daadwerkelijk een [b]defecte[/b] lambdasonde betreft en dat de storingsmelding van de lambdasonde niet door een ander iets wordt veroorzaakt (zoals bijv een kapotte temperatuursensor zoals Christiaan schrijft).
Als we daar zeker van zijn willen we pas gaan vervangen aangezien zo'n lambdasonde toch aardig wat kost.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zijn verschillende foutcodes die verwijzen naar de lambdasonde. Daar wordt nog wel eens wat verkeerd geinterpreteerd.
De juiste code (omschrijving en nummer) kan je verder helpen. Of iemand van ons kan je dan verder helpen.

Remzelll (0), 12 jaar geleden

Oh dus er bestaan meerdere foutcode's die allemaal een eigen betekenis hebben.
Nou op de nota van de dealer staat dat de foutmelding "defect lambdasonde" is, dus dat zal dan wel kloppen denk ik.
Als er maar één code was geweest voor alles wat met de lamdasonde te maken heeft had het ook nog wat anders kunnen zijn (iets gerelateerd aan de lambdasonde).
Maar dan zal ik eens gaan kijken voor een garage met goeie recensies die dat voor een goeie prijs kan doen hier in de buurt.
Bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.