Ik heb de Zafira 2.2 benzine uit 2001 2,5 jaar geleden gekocht bij een leasemaatschappij.
De Zafira is sindsdien in onderhoud geweest bij een Opel dealer. Zowel bij het bedrijf dat
het onderhoud bij de leasemaatschappij deed als bij de Opel garage werd op een factuur
vermeld dat de Zafira was voorzien van een distributieketting i.p.v. een distributieriem en
en dus verder geen onderhoud of vervanging nodig was. Nu bij 125.000 km knapt spontaan
de DISTRIBUTIEKETTING !!!! Zowel bij de dealer als bij Opel Nederland geven ze aan dat
het domme pech is. Ik heb de auto inmiddels moeten laten repareren. KOSTEN .2100,=.
Mag zo'n ketting zomaar knappen? Kan ik nergens heen met deze schade? Dan had ik liever
een distributieriem gehad en dus op tijd vervangen.
IS ER IEMAND DIE ME WIJZER KAN MAKEN?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij schrijft opel ook voor de ketting een vervangings termijn voor ????
weet niet zeker moet ik in docu nazien
jerry
opel schrijft voor de ketting geen vervangings termijn voor.
Wat mag ik dan als redelijke levensduur aanhouden voor de distributieketting
en kan ik zelf iets hebben gedaan waardoor hij kapot is gegaan?
Erno
17 jaar
De ketting gaat normaalgesproken levenslang mee.
Zolang je zorgt dat het olieniveau altijd op peil staat en je een goede kwaliteit olie gebruikt.
Ik weet dat de 2.0 diesel uit de Astra en Vectra ook zon ketting hebben welke nooit vervangen hoeft te worden, ik ken wel een gevalletje waar dat wel moest maar die auto had al 450.000 km gereden....
dus na 120.000 km is idd domme pech...
17 jaar
Na 125.000 breken, dan zou je eerder denken aan een fabricagefout in de ketting.
Hallo
Toen ik 3 jaar met mijn Astra reed had ik problemen met de kabelboom ( zo stond toch op de factuur) na lang zoeken hadden ze het toch gevonden .Kostprijs 450 euro !!!
Ik kreeg een tip van een werknemer van de garage om contact op te nemen met Opel Antwerpen .Ik stuurde de factuur en een brief met de kilometerstand en het bouwjaar enzo en een week later kreeg ik de helft van de kosten terugbetaald omdat het niet normaal was dat deze panne zich voordeedt.
Groeten .
Caje.
17 jaar
Ik vraag me af of er zelfs nog geen opel master garantie opzit
osmg telt tot 120.000 km helaas...zie http://www.opel.nl/aftersales/nl/masters...
dit is een structreel probleem van de 2,2 motor van opel ze gebruiken een veel te zwak ketting
al deze motoren lopen stuk.
arie
17 jaar
tja net 5000km eroverheen, misschien voelen ze wat voor een coulanceregeling, onder het mom van dat de levensverwachting van een distrubutieketting toch wel langer is dan 125000KM
Ik heb gisteren de ketting en de onderdelen nog eens nagekeken. De onderdelen waaronder de ketting zien er echt nog als nieuw uit! Het enige dat er niet aan klopt is 1 paar oogjes aan de ketting die open gebogen zijn en van het volgende asje afgetrokken zijn. Een oom van mij viel op dat er niets aan de zuigers is gedaan, wat er volgens hem op duid dat de ketting in een keer is geknapt, omdat anders de zuigers ook beschadigd hadden moeten zijn? Klopt dit?
O ja!!!! Opel dealer deed het verhaal af met "De ketting is zo sterk als de zwakste schakel". Leuk gevonden, maar als gedupeerde niet erg prettig om te horen! Heeft een ketting altijd een zwakste schakel?
17 jaar
Bij de deze wil ik iedereen bedanken voor de reacties !!!!
En NEE !!! ik geef de strijd zeker nog niet op. Dus blijf
a.u.b. info geven, misschien kan ik er wat mee.
Erno
17 jaar
Tja je zou eens als je anwb lid bent contact op kunnen nemen met hun rechtshulp, ik verwacht dat hun zullen komen met het standpunt 'van een distrubutieketting mag je redelijkerwijs verwachten dat deze langer meegaat dan 125.000KM'
Kijk ook even of er bij jouw auto destijds een modificatie aan de distributieketting is uitgevoerd.
Dit geldt voor alle Z22SEmotoren tot motornummer 1106....... of tot maart 2002.
Je kunt het zelf ook misschien even bekijken als je alles toch uit elkaar hebt liggen.
Kijk even of je een gemodificeerde oliesproeier hebt.
Deze spuit olie tegen je distributieketting aan.
Boutje van de sproeier losdraaien, sproeier demonteren en dan in de sproeier kijken.
Als er een messing/bronzen vernauwing in de zwarte kunsstof sproeier heb zitten is het een oud type, is hij helemaal van kunststof dan is het een nieuw type.
Het gebeurde namelijk wel eens dat de vernauwing te klein was en de sproeier verstopt kwam te zitten.
Daardoor kreeg de ketting niet genoeg smering, rektte hij uit en kon hij breken.
Heb het zelf niet meegemaakt maar wel dat hij ca 2cm langer was dan een nieuwe ketting.
Daardoor was hij twee tanden over de nokkenaspoelies gesprongen en was de distributie van tijd.
Geen motorscade overigens.
Succes met je strijd!
ik heb het zelfde gehad met een 2.2 liter astra uit 2001
na lang aandringen bij de dealer bleek er een coulanse regeling te wezen.
de reparatie werd voledig vergoed .
17 jaar
RH,
Kun je misschien aangeven op basis van welke redenen/argumenten
ze jouw coulanceregeling hebben toegepast? Dit zou mij een stuk
verder helpen!
Erno
17 jaar
Ook mij is het eind 2006 overkomen ( zafira 2001 2.2 16v ) , helaas bij mij was de cilinderkop zelf kapot en moest gereviseerd worden . Uiteindelijk totaal 3300 Euro schade . Kilometer stand was ongeveer 120.000 km. Mijn auto was niet constant bij een opel garage in onderhoud geweest en dus heb je geen poot om op te staan. Opel garage gaf niet thuis , en de rechtsbijstand van de anwb adviseerde mij om de garage aan te klagen waar ik de auto gekocht had, heb ik niet gedaan omdat ik dat niet fair vindt . Ik heb alles dus ook zelf moeten betalen. Ik geef hier maar mee aan dat jij niet de enige geweest bent die zogenaamd pech gehad heeft , maar dat dit weldegelijk een probleem van dit type motor is . Ik hoop voor iedereen die dit leest dat hij hier lering uit trekt.
17 jaar
GOED NIEUWS !!!!
Van de totale . 2154,= aan kosten heb ik, via een coulanceregeling van Opel Nederland, .1776,= terug gekregen! Het heeft wel veel tijd, pijn en moeite gekost. De reacties op deze site hebben me elke keer weer de moed gegeven om door te gaan. Ik heb veel gehad aan jullie reacties. DANK JULLIE WEL !!!!
Beste Biged,
Hierbij een korte samenvatting van mijn aanpak;
1) Opeldealer wilde niets doen 2) Opel Nederland gebeld (mevrouw La Brie), deze vertelde mij dat zij en Opel Nederland niets voor mij konden betekenen, maar dat ik kontakt op moest nemen met een Opel Dealer. 3) Omdat ik nu de naam had van iemand van Opel Nederland die mij door verwees naar een dealer, wilde de dealer wel proberen om mijn schade te claimen (Wel of niet dealer onderhouden heeft volgens de dealer niet van belang is voor de scade afhandeling). 4) Nu dus de dealer voorzichtig onder druk blijven zetten. 5) Heb wel het geluk gehad dat binnen mijn netwerk 2 personen waren die mensen kenden bij de dealer.
Er is verder niet op papier gezet waarom Opel Nederland coulant is geweest, maar de inzet van de dealer is zeker bepalend geweest. De termijn dat je Opel Nederland aansprakelijk kunt stellen is zeer zeker nog niet voorbij.
Slotconclusie persoonlijk; ik heb het erop gegooid dat een ketting die door de carter loopt en dus altijd gesmeerd wordt niet na 125.000 km kapot mag gaan. Ik denk zelf dat dit ook het belangrijkste argument is geworden.
Ik hoop dat mijn verhaal je kan helpen, dus SUCCES
M
17 jaar
Gefeliciteerd. Dit zijn inderdaad goede berichten. Ondanks de malheur toch nog weer 'n beetje genoegdoening.
Kan Renault Nederland nog 'n voorbeeld aan nemen.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar