Opel Astra: Distributieriem afgelopen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo,

Zoals vermeld in de titel is onlangs de distributieriem afgelopen door een defect meelooprolletje. Op dat moment draaide de wagen stationair.
Heb reeds de cilinderkop eraf gehaald en kan zichtbaar volgende schade vaststellen; op 2 zuigers zie ik dat deze de kleppen hebben geraakt, 1 tegen de uitlaat, de ander tegen de inlaatkleppen. De uitlaatkleppen van respectievelijke zuiger zijn krom en bewegen niet meer. De inlaatkleppen echter doen hun werk nog perfect en ik voel ook niets wanneer ik met de nokkenas draai. Al de andere kleppen lijken me perfect te werken.
Nu zal ik best de kop naar een revisiebedrijf brengen om de kleppen te vervangen, kop af te persen en te vlakken me dunkt. Vraag is echter of het waarschijnlijk is of andere delen van de motor schade hebben opgelopen door het raken van de kleppen? Indrukken in de zuiger zijn maar oppervlakkig hoor.

Verder had ik ook nog graag geweten hoe men het beste het motorblok proper maakt op de plek waar de koppakking komt.
Ook de zuigers zijn zwart aangeladen, moet dit proper gemaakt?
Indien jullie verder nog goede raad hebben om bv zaken mee te vervangen of dingen waar ik verder op moet letten, aub laat iets weten.
Hetgeen ik niet weet, kan ik namelijk niet uitvoeren/controleren.

Alvast bedankt mannen!

javna

Geplaatst door javna (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Blok gewoon goed schoon- en vetvrij maken, desnoods met een fijn schuurpapiertje. Boutgaten uitblazen met perslucht. Zuigers en cilinders schoon blazen en verder niets aan doen.
Nadien kop weer monteren. Zuigers hebben geen schade opgelopen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Niks meer aan toe te voegen,na montage wel even de complete distributie vervangen,maar dat lijkt me duidelijk :-)

Gr Stefan

javna (0), 14 jaar geleden

Dat is idd duidelijk Stefan. Ik ga nu even rondbellen voor een revisiebedrijf. Hebben jullie misschien nog een richtprijs voor de revisie van de kop?
Bedankt voor de reacties hoor. Ik heb er weer goede hoop in gekregen om mijn bakje terug te laten snorren. Kostprijs die ik bij de garage had gekregen was immers 3 a 4000 euro.... Het ziet er momenteel naar uit dat het toch iets minder zal zijn.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Regelmatig wordt er op de site een vraag gesteld met betrekking tot prijsindicaties voor reparaties en/of vervangingen aan auto's.
Aangezien deze site is opgezet om TECHNISCHE (!) vragen te stellen en zo mogelijk ook op te lossen en niet als een begrotingssite, kunnen die topics worden gesloten en/of verwijderd.
Er zijn voldoende andere mogelijkheden waar geïnformeerd kan worden wat bepaalde werkzaamheden en/of onderdelen kosten

Eric gr (0), 14 jaar geleden

hoi.

Erg duur, voor dat geld kun je hem beter zelf verder goed klaar maken en monteren.
Klepsteel en rubbers kun je beter bij een garage voor revisie laten monteren.
deze zullen wel verwijderd moeten worden tijdens het vlaken.
Ik laat dit soort dingen liever niet in een garage doen qa loon die men vraagt tegenwoordig.
Gewoon zelf doen.


gr Eric

javna (0), 14 jaar geleden

Hallo, effe een update.

@ mod; mijn excuses voor de vraag betreffende de prijs maar wou enkel weten wat een realistische/faire prijs is VOOR ik ergens offertes opvraag, wat voor iemand die eigenlijk niets met de autowereld te maken heeft toch niet zo eenvoudig is om te weten.

Enfin, heb dus de cilinderkop bij een revisiebedrijf binnengedaan en compleet laten nakijken. Werd volledig gedemonteerd, 8 kleppen vervangen, gevlakt, proper gemaakt en weer in elkaar gestoken. Ondertussen heb ik ook de waterpomp vervangen want deze bleek uiteindelijk de dader te zijn; lager was volledig kapot en waaier van pomp was al aan het wegslijten. Maandag heb ik de tijd om alles weer in elkaar te steken en distributie volledig mee te vervangen. Hopelijk draait ie dan weer...
Hou jullie verder op de hoogte... Misschien duiken er bij het monteren nog wel wat vraagjes op?

Groeten,

Michael

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Michael,

We zijn benieuwt,mocht je nog wat willen vragen,weet je waar je zijn moet..

Gr Stefan

kleijn (0), 14 jaar geleden

voor iemand die niets met de auto wereld te maken heeft vind ik,
het toch knap om de kop en distrie zelf te monteren petje af
mvg willem2

javna (0), 14 jaar geleden

Hallo daar, ik ben hier met een update
Vorige week heb ik dus inderdaad alles terug kunnen monteren. Voor het aandraaien van de cilinderkopbouten heb ik via de garage de aanhaalmomenten verkregen en deze dan ook toegepast. Ook voor de distributie in timing te zetten heb ik uitleg gekregen van de mechanieker in m'n Opel garage en heb ik het blokje meegekregen om alles goed te zetten. Waarvoor dank uiteraard. Enfin, toen alles ineen stak hed ik slechts twee vijsjes over... Miserie hier is dat ik weet dat ze ergens van de inlaatcollector komen maar dat ik ze niet ben tegengekomen bij het monteren. Maar alles zat mooi vast en dus wagen gestart op hoop van zegen. Deze startte vrijwel onmiddellijk en na een aantal minuten draaide hij zoals voorheen.
De problemen zijn echter nog niet van de baan want na zo'n 500km gereden te hebben (en ja heb rustig gereden) en alles eens te controleren heb ik gemerkt dat mijn olie carter bijna leeg was. Heb dan olie bijgevuld weer en gecontroleerd op lekken of tekenen hiervan maar kon niets vinden. Voor zover ik dat zelf kon zien, rookte de wagen ook niet harder. Toch daalt oliepeil nog steeds op een ongezonde manier...
Het lampje van de uitlaatgasanalyse is gister ook beginnen branden. Waarschijnlijk door olie in uitlaat? Maar wat is er dan mis? Cilinderkopbouten nog eens nadraaien? Of toch schade aan motor? Of misschien iets verkeerd gedaan bij monteren?
Toch graag wat advies aub. Heeft iemand misschien ook zo'n samengestelde tekening van het inlaatsysteem waarop alle onderdelen uit elkaar getekend staan? Misschien vind ik de plaats van die twee vijsjes dan ook terug...

Groetjes.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Om zeker te weten waarom het lampje brandt, even laten uitlezen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als na 500km de olie weer op is,klopt er ergens toch iets niet!ik lees nergens dat hij dit eerst ook al deed ??

Als dit erna gekomen is,lijkt het probleem wel ergens in de kop te zitten..ook kan slijtage van de zuiger/olieschraapveren het probleem zijn,maar dan moet hij eerst ook al olie hebben verbruikt ?

Natrekken is niet nodig,over welke motorcode praten we hier ? dan kijk ik voor de zekerheid eens naar de aanhaalmomenten.

Gr Stefan

javna (0), 14 jaar geleden

Voorheen had ik een klein beetje olieverbruik maar ik heb begrepen dat dit normaal is. We praten dan over een beetje peildaling over toch al gauw een paar duizenden km. Nu is het echt extreem...
De kop is volledig gereviseerd, zou toch in orde moeten zijn. Was bij een revisiebedrijf aanbevolen door een collega.
Motorcode is Z16XE of bedoel je nog een andere code?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Michael

Heb je de compressie al eens gemeten ? anders kun je dat eens proberen,eerst meten en de waardes noteren..giet nu in de cilinder wat olie,en meet opnieuw de compressie,herhaal dat voor iedere cilinder en schrijf weer de waardes op..

Indien de druk met de olie hoger zou worden,zou het aan de zuigerveren liggen,blijft hij gelijk,kan het aan bv de kleppen liggen..

Zorg wel voor een volle en goede accu als je dat doet,als de accu leeg raakt kunnen de gemeten drukken niet altijd meer kloppen.

Nog even de aanhaalmomenten voor de kop :

[url=http://img42.imageshack.us/i/41982274.pn...][img]http://img42.imageshack.us/img42/9122/41...[/img][/url]

Gr Stefan

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Was de motor warm toen de riem brak ?? Heb het zelfde meegemaakt bij een astra g met een x16xel motor en toen waren de zuigers ook licht geraakt maar toch genoeg om de zuigers ovaal te maken en dat de zuiger en olie schraap veren vast kwamen te zitten,dus denk dat je compressie moet meten en kijken wat ie afwijkt,de cilinder met de meeste compressie zal waarschijnlijk wel de opdonder hebben gehad, (als volgende rede dat ik dit zeg omdat olie afdicht en dikker is dan benzine, corrigeer me als het niet zo is,maar was bij die van mij wel iedergeval)

Hoop dat je er wat aan hebt,.
Mvg Vincent,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.