Even een vraagje aan (de) Opel(tje) kenners:
Mijn buurman werd de straat ingesleept met z'n Astra C14NZ uit 1994. Auto is afgeslagen en slaat niet meer aan.
Kap van de distributie eraf en jawel, riem mooi recht geknapt. Riem zat er pas 50000 km op (2 jaar). Waterpomp draait ook nog soepel.
Even een ervaringsvraag: hoe groot is de kans op motorschade?
Ik heb dus alleen geconstateerd dat de riem in tweeen ligt en een nieuw riempje zit er zo op maar het is zonde werk als de boel toch weer los moet.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zal volgens mij altijd moeten lopen of er moeten wel veel kleppen krom zijn . denk toch dat je de nokkenas tijdstip niet goed hebt staan.je kunt het altijd vrijwel goed contoleren doordat de kleppen in het bdp precies op tuimelen moeten staan,als er kleppen krom zijn zou ik de kop repareren. een gebruikt blok is ook een risico
Welk streepje kijk je naar??? Je moet ff de krukas (multitiem, vsnaar) poeli er af halen! Daar staat streepje op Pijltje deze moet naar beneden staan!!! In de kap zit teken net als boven bij nokkenas!!! Hier zou ik eerst ff naar kijken!! En een paar nieuwe klepjes is toch niet zo'n probleem??? De kop haal je er zo af makkelijker zijn er niet!!! Klep eruit halen nieuwe erin even inschuren klaar. Succes
Even een update: oliepeil voldoende, nokkenas draait toch wel mooi rond. Riem gemonteerd, op tijd gezet (onderste poulie streepje boven????), met de hand rondgetornd en gestart. Niet aanslaan en veel benzinestank uit de inlaat dus er zal toch wel een klepje krom staan.
De eigenaar kan een sloopblok voor EUR 150 krijgen, dat lijkt hem het beste dus hij doet maar.
Groeten,
Paul
Oliepeil ook even controleren staat vaak veel te laag waardoor de nokkenas te weinig smering krijgt en daardoor te zwaar draait en dan breekt de riem.
Dat is een goede, bedankt!
Groeten,
Paul
mogelijke oorzaak de tandwielen die ingesleten zijn . Hebben er ook zo eentje gehad en daar kon je duidelijk zien dat deze tandwielen ingesleten waren . Best alles vervangen ( inclusief waterpomp )
succes
Nog niet, het is een buurman van mij dus hij moet zelf de riem even halen (liggen helaas niet in ons MB magazijn -:))
Zal wel van het weekeinde worden. Ik heb inmiddels wel aan de nokkenas proberen te draaien maar die zit muurvast dus het zal wel einde oefening met de kop zijn.
Buurman kon een sloopmotortje krijgen dus ik wacht het wel af, het is immers zijn auto.
Groeten,
Paul
En paul heb je geluk gehad? ( met de riem )
Zover ik weet,ontstaat er geen motorschade bij de opel.
Kleppen liggen vrij hoog.
volgens mij bij een 14nz raken de zuigers de kleppen,correct me if wrong Gr Jan
meestal als de zuigers de kleppen zouden raken, dan breken de tuimelaars door, en deze kan je zo vervangen zonder de cilinderkop te demonteren ( mits wat prutswerk)
Ik heb er ook al gehad waarvan de riem brak en er geen motorschade was.
Je waterpomp draait wel soepel, maar hoe ziet de vertanding eruit??
groetjes, Eric
Normaal bij een 1.4 gaan de kleppen krom, maar we hebben er ook al een gehad waar niets aan de hand was!!! Nieuwe riem erop en rijden maar weer!! P.s. kijk ff goed of de spanning goed is! Ik neem aan dat dit er een is met automatische spanner! Al een keer gehad dat er een versprongen was. Dus als ik jouw was zou ik eerst ff een nieuw riempje erop zetten! Dit is ff werk!! Dan starten en loop hij niet goed desnoods eerst ff compressie te meten dan weet je het zeker!!! Succes
c14nz kan mis gaan...de kleppen kunnen de zuigers raken helaas...je kunt geluk hebben ....nieuwe riem er om gooien en domweg proberen...
Bedankt voor de reacties, wij gaan de riem vervangen.
Groet,
Paul
Jongens, hartelijk bedankt. Wij gaan vanavond weer door.
Groet,
Paul
controleer direct even of het pennetje (spietje) voor het nokkenas tndwiel niet afgebroken is..
Buurman heeft de auto naar Pruts & Klungel gebracht om de andere motor in te bouwen. Oude motor liep wel maar zeker enkele kleppen krom. Hij had geen zin om kleppen etc te halen, heeft voor EUR 150 een sloopmotor gekocht. Ik houd mijn hart vast maar het is zijn beslissing dus zijn verantwoording.
Een ieder bedankt voor de tips!
Groeten,
Paul
makkelijker is om even het kopje te wisselen...ipv de gehele motor te wisselen..maargoed ze moeten het zelf weten he...
Precies Opeltje maar in m'n vrije tijd zijn mijn adviezen gratis en vooral vrijblijvend. Ik ben benieuwd, een blok voor EUR 150 lijkt mij erg weinig dus ik hoor wel hoe hij loopt.
Groeten,
Paul
de volgende keer bij een c14n; haal eerst even het kleppendeksel eraf, dit zijn maar 8 boutjes en je ziet meteen wat er aan de hand is. tuimelaar gebroken of een klep die los blijft staan. dit voorkomt een hoop gesleutel en oneenigheid.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar