close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Distributieriem staat niet goed ?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: X20XEV

Hoi!

Ik heb een vraag over mijn distributieriem en de stand ervan.
Ik heb recentelijk de distributiekap moeten vervangen en kreeg dus een aardig blik op de distributieriem en de tandwielen.

Nu ben ik in al heel wat topics en forums plaatjes tegengekomen van een afgestelde distributieriem en hoe deze tandwielen overeen moeten komen met de 2 inkepingen op bovenzijde van de motor.
Dit is dus de reden van deze topic want bij het goed kijken ernaar schrok ik eigenlijk wel.. als die inkepingen recht omhoog horen te staan en bij mij vol naar links staan neem ik aan dat er toch iets niet helemaal lekker fris zit daar binnen?

Ik heb er meteen een foto van gemaakt:

[url=http://img97.imageshack.us/i/imag0025wg....][img]http://img97.imageshack.us/img97/6822/im...[/img][/url]

Sorry voor de slechte foto ik moest tegelijkertijd wat slangen en kappen uit de buurt houden om een goed zicht te krijgen op alles tegelijk.

Maargoed zoals je ziet, de inkepingen staan erin bovenop alleen komen ze totaal niet overeen met de stand van de tandwielen...
De linker lijkt ook wel 1 tand verschoven maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen hier weet ik echt niet genoeg voor.
En tja... die rechter daar klopt helemaal niets van zo op het oog..
Tenzij de riem voorderest goed staat (en de tandwielen gewoon verkeerd erop gedraaid zijn ofzo?) lijkt het mij toch aardig scheef allemaal.

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

Mvg,

Kevin

Geplaatst door

bossenburg (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De riem staat volgens mij wel op tijd je moet hem ff doordraaien, bij het linker tandwiel moet intake boven staan en bij het rechter tandwiel exhaust.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Kevin,

Ik neem aan dat je de motor op BDP hebt gezet en toen de merktekens gecontroleerd hebt, of heb je de kap eraf gehaald en toen deze foto gemaakt ?

Draai de motor nog eens een volle slag rond, dan moeten de tekens goed staan.

Mocht hij werkelijk verkeerd staan, zeker zoals op de foto, dan zou de motor helemaal niet lopen, of erg slecht en wellicht ook met een handje kromme kleppen..

Zou me nog niet zo ongerust maken.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=berendonck]De riem staat volgens mij wel op tijd je moet hem ff doordraaien, bij het linker tandwiel moet intake boven staan en bij het rechter tandwiel exhaust.

Gr. Harry[/quote]
Inderdaad zoiets had ik ook al voorbij zien komen, ik wist alleen niet dat deze ook zo konden staan en dan toch in de goede positie zitten.


[quote=stefan84]Kevin,

Ik neem aan dat je de motor op BDP hebt gezet en toen de merktekens gecontroleerd hebt, of heb je de kap eraf gehaald en toen deze foto gemaakt ?

Draai de motor nog eens een volle slag rond, dan moeten de tekens goed staan.

Mocht hij werkelijk verkeerd staan, zeker zoals op de foto, dan zou de motor helemaal niet lopen, of erg slecht en wellicht ook met een handje kromme kleppen..

Zou me nog niet zo ongerust maken.

Gr Stefan[/quote]
BDP? Nee ik heb inderdaad gewoon de kap eraf gehaald, ik moest eigenlijk de kap + nokkenassensor vervangen en toen viel het me dus op.

Ik had inderdaad ook gehoord dat als de riem verkeerd zou staan dat ik dan vanzelf wel een harde knal zou horen bij het starten of i.d.
Maar staat die linkertand ook gewoon goed of is hij toch wel een tandje versprongen? Aangezien ik vaker hoor dat 1 tandje soms het verschil niet maakt en soms juist heel veel of is dit foute informatie?

In iedergeval heel erg bedankt, nu nog even wachten op de goeie sensor stekker (kreeg een andere langere soort sensor ) en dan zal ik het eens proberen om alles recht te krijgen (ik kan dus gewoon de 2 tandwielen + riem doordraaien naar rechts bij stilstaande motor of moet er iets anders gebeuren?

bossenburg 0

14 jaar

Kevin als je wilt draaien alleen aan de krukasbout !!!!. Precies zoals de motor het zelf doet. Die witte stip op het rechter wiel heeft een monteur er op gezet. Onder bij de krukas zit ook een merkteken maar alleen goed te zien als je weet waar je naar moet kijken. Neem een spiegel om haaks in de distributie te kunnen kijken. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.