Hallo,
Ik ben nieuw op de site en zal me derhalve even kort voorstellen:
Mijn naam is Koos Walsteijn, woon in Maastricht, ben sinds juni dit jaar met de FUT en ben een gigantische Opel fanaat.
Ik bezit enkele oldtimers waaronder een Admiral-A en B, een Rekord-B coupé, een Manta-A USA en een Ascona-A. Als hobbywagen voor de zomertijd rijd ik een 1997 Astra-F Cabrio.
Mijn dagelijks vervoer is een Omega-B MV6 stationwagen uit 1996 en daar heb ik nu een raar probleem mee, dat zich helaas niet continue voordoet, maar zeer irritant is.
Heel vaak als ik de motor uitzet blijft de kachelventilator op lage snelheid draaien. Als het op hoge snelheid zou zijn denk ik gelijk aan de voorschakelweerstand die sluiting maakt. De wagen is uitgevoerd met airco die bediend wordt door de elektronische bedieningsuinit (dus niet met draaiknoppen maar met de tiptoetsen en de digitale ventilatorsnelheid van 0 tot 9)
Ik heb de hele unit op de middenconsole vervangen, maar het probleem blijft. Als de motor weer eens blijft lopen trek ik de grote zekering links boven in de zekeringskast eruit (motor stopt uiteraard)..........wacht ongeveer 2 minuten en steek de zekering dan weer terug. Meestal blijft de ventilator dan uit en is het probleem voor korte tijd (een dag?) weer weg en kan alles weer regelen. Je kunt dan de kachelventilator weer in snelheid instellen van 0 tot stand 9.
Als het probleem zich echter weer voordoet, kun je niets meer regelen qua ventilatorsnelheid en blijft het motortje gewoon op lage snelheid doordraaien. Als je het kontakt weer aan zet kun je de snelheid niet meer regelen.....wat je ook doet met de bedieningstoetsen.
Wie heeft dit ooit meegemaakt en wat kan ik er aan doen?
Alle hulp en info is welkom.
Koos.
[url=http://img23.imageshack.us/i/omegabadver...][img]http://img23.imageshack.us/img23/7249/om...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Blijft deze niet op de langzame stand mee draaien zolang de koelvloeistof ventilator in de motorrruimte blijft nadraaien??
dan draait namelijk ook de hulpwaterpomp voor de motorkoeling en hulpwaterpomp voor de ECC (Climate Control) mee.
Willem
Willem,
Er draait verder niets anders mee; zie het als een "dode" auto, waar werkelijk alles uit is, behalve de kachelventilator, die op de laagste stand draait.
Zelfs als je de sleutel uit het kontakt neemt en de wagen afsluit blijft hij gewoon draaien.
Koos
15 jaar
Okeej vreemd.
Ik weet wel dat bij een bekende van mij bij zijn omega de kachel blijft draaien (ECC / Omega 3.0 V6 Sport handbak '99) zolang de koelventilator van de motor nog na draait
maar dan zal bij jouw toch het probleem of in de regelweerstand zitten, of in de aansturing van de kachelmotor.
Willem
Willem,
De aansturing van de kachelmotor neem ik aan dat dit via de bedieningsschakelaar op het dashboard gaat? Zelf dan kan ik me dat haast niet voorstellen want ik heb deze uitgewisseld met twee anderen. Het lijkt mij stug dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben.
De regelweerstand, waar zit die precies bij een Omega met airco? Ik heb gisteren de vraagbaak doorgespit, maar daar wordt niet eens verteld wat je allemaal moet doen om bij de kachel te komen.
Koos
15 jaar
Ik weet niet waar ie exact zit bij deze omega.
bij ECC is het overigens een tranistor kastje had ik begrepen.
deze gaan wel vaker stuk.
Willem
Ok Willem, ik ga er de eerste de beste gelegenheid en dat is zaterdag naar op zoek.
Als ik iets naders weet laat ik het weten.
Alvast bedankt voor je hulp.
Koos.
15 jaar
wat ik heb kunnen vinden is ventilator regelaar vervangen
onderdeel nr 1808441(9051210)
mvg willem2
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar