close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: koeling

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i

Klein probleempje met de koeling van mijn Omega A (1993) 2.0i. De temperatuur van de motor blijft mooi constant als ik rijdt (80-90°), maar als
ik lang stapvoets filerijdt, stijgt de temperatuur stilaan naar het rood. Ik denk wel dat het water wordt rondgestuurd, omdat het binnen in de auto warm wordt als ik de chauffage aanzet (of is dit een verkeerde redenering?) De ventilator draait ook mee. Lange ritten op snelheid geen probleem, maar iets te lange file geeft temperatuurstress!
Waaraan kan dit liggen? Radiator die dicht zit (verkalkt?)? Waterpomp toch defect? Te weinig koelvloeistof? (is net aangevuld, en er zijn volgens mij geen lekken)

Geplaatst door

bernard cosemans (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bernard,
Dit probleem heb ik al vaker meegemaakt en waarschijnlijk is je veronderstelling dat het de radiateur is correct.
Als de radiateur erg vervuild is of half dicht zit dan stroomt er bij het stilstaan wel koelvloeistof door de motor, maar die wordt door het kleinere koeloppervlak dat daadwerkelijk door de koelvloeistof gebruikt wordt, veel te heet.
Bij het sneller rijden koelt de radiateur ook meer af dan bij stationair door de rijwind, dat is mogelijk de reden waarom je dan geen last hebt.
Er is een redelijk makkelijke manier om het binnenste van de radiateur te reinigen en dat is het volgende:
Laat de radiateur en het motorblok zoveel mogelijk leeg lopen door de onderste radiatorslang los te koppelen. Als de oude koelvloeistof eruit is slang weer monteren.
Haal wat soda in poedervorm (ongeveer 1 kilo) bij de supermarkt; schud dat voorzichtig direkt via de bovenste waterslangslang in de radiateur (dus niet via de expansietank), sluit de slang weer aan en vul daarna het systeem met gewoon leidingwater (deze keer wel via het expansietankje). Ga er een paar dagen mee rijden en houd goed de temperatuur in de gaten. Na een paar dagen (of een paar honderd kilometer) laat je het systeem weer helemaal leeg lopen, spoelt het goed door met gewoon water. Als er geen vuiligheid meer uit het systeem komt, kun je alles weer vullen met de juiste koelvloeistof. Soda heeft een sterk reinigende werking dat in combinatie met de circulatie van het warme water onder het rijden de meeste troep oplost in het motorblok en de radiateur.
Laat de soda niet al te lang in het systeem zitten, want dan kunnen de waterslangen gaan lekken.
Ik heb het bovenstaande al vele malen gedaan en heb er tot nu toe goede ervaringen mee.
Ik hoor wel of het gelukt is.
Groet,
Koos

jjwalsteijn 0

15 jaar

Beste Koos, bedankt voor je antwoord.
Ik ga het binnenkort 'ns proberen, en laat je weten wat het geeft!
Met vriendelijke groeten,
Bernard

1 keer per kwartaal een kilootje soda in de wasmachine en op kookwas geeft hetzelfde effect, maar dat is eigenlijk offtopic want de meeste auto's hebben geen wasmachine.

longdude6634 0

15 jaar

Het kuisen van de radiator is volgens mij een goede zaak geweest. De motor wordt bij stapvoets rijden tot nu toe niet te heet, hoewel ik het nog niet echt lang heb geprobeerd. Zowiezo blijft de temperatuur bij 'normale' rijomstandigheden lager als voorheen. Beneden de 90° zelfs. Ik denk dat het wel ok is nu. Bedankt voor de soda-tip!

Een volgend vraagje aan dit wonderlijke forum: mijn Omega maakt een licht fluitend/piepend geluid als de motor draait. Het lijkt wel of er een riempje doorslipt.De riempjes zien er echter volgens mij wel goed uit, maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Het merkwaardige is dat dit geluid stopt als ik het koppelingspedaal indruk (zelfs maar heel lichtjes duwen is genoeg), en ook als ik het koppelingspedaal met de bovenkant van mijn voet naar boven duw (dus niet indrukken maar het omgekeerde). Iemand een tip?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.