Opel Astra : Dynamo vervangen te doen (C18XE)?

Hoi,

Van mijn 94'er Astra station met C18XE motor is de dynamo stuk. Laten herstellen bij de garage kost ruim 400 euro (inclusief kapot dashbord lampje). Voor een auto van 12 jaar oud vind ik dit eigenlijk te duur worden. Ik wil het dus zelf gaan proberen met een 2e hands of gereviseerde dynamo. Ik ben best handig. Heb alleen weinig ervaring met klussen aan auto's. Nu heb ik op internet al wel wat instructies gevonden. Oa de Opel TIS 2000 werkplaats software. Hierbij komen een aantal vragen bij mij naar boven:

- er wordt onderscheid gemaakt tussen modellen met een v-riem en een poly-v-riem, weet iemand op basis van mijn motortype welke ik heb?

- hoe moet ik vervolgens de v-riem/snaar weer spannen en weet ik wat de goede spanning is?

- Is het verwijderen van de luchtfilterbak moeilijk / noodzakelijk?

- Is dit te doen voor een autotechniek leek met 2 rechterhanden?

- Hebben jullie nog andere tips voor mij.

Alvast bedankt voor de reacties.

Eelco van Hemmen

Evanhemmen

Geplaatst door Evanhemmen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Multi riem (poly-V) is een brede rien met meer langs groeven op de grip kant

V-snaar is gewoon een ouderwetse smalle riem

Spannen:

V-Snaar: spannen via dynamo: bijde bouten van de dynamo los laten zitten.

opspannen dmv een bandijzer oid tussen de dynamo en je motr in te zetten en dan de dynamo ermee naar buiten te trekken

dan als de spanning juist is bevenste bout vast draaien

dan onderste vast draaien

luchtfilter bak: zitten 2 of 3 boutjes onder de bak kom je een beetje lastig bij, maar is zeker aan te raden om deze even opzij te halen

het is te doen, maak wel de accu pool los

dan de draden van de dynamo los (onthoud waar ze moeten)

dan wens ik je succesmet de operatie

misschien dat iemand anders nog meer tips heeft.

of dat ik iets ben vergeten, dat weet ik nu niet

Willem

Evanhemmen (0), 18 jaar geleden

Willem: Bedankt voor de tips

Even voor de goede orde, alleen de - (min) pool los moet genoeg zijn toch?

En hoe weet ik wat de juiste spanning is?

Gr

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

alleen de Min pool moet volstaan

de multie riem is zelfspannend

deze kun je aantrekken om de irem te verwijderen dmv sleutel 15 erop te zetten

waarschijnlijk heb jij een multiriem (1994)

Willem

astra rijder (0), 18 jaar geleden

Als je een V-riem hebt moet je er wel een beetje speling op de riem hebben anders gaan je dynamo lagers kapot als de riem te strak staat.

Ik was trouwens 224 Euro kwijt bij de dealer voor een nieuwe dynamo.

Groetjes
Astra Rijder

Evanhemmen (0), 18 jaar geleden

@Astra Rijder:
Ik blijk inderdaad een multiriem te hebben en die is zelfspannend, dat scheelt dus weer......gelukkig. Maar bedankt voor de tip.

Mijn garage zei dat het ¤357 ex btw zou kosten. Dit was voor een nieuwe dynamo inclusief montage en het vervangen van het dynamo/wisselstroom indicatielampje op het dashbord.

Volgens mij heb ik een redelijk dure garage als ik het zo hoor. Ik ga in de toekomst maar eens wat meer shoppen. Iemand tips in de regio Rotterdam voor een betrouwbare en goedkope garage?

Art701 (0), 18 jaar geleden

Probeer eens bij Bosch Electric. Een ruiler kost zo 150.- incl. btw

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.