close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Dynamo Zafira 2.2 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2.SE

Wie kan mij uitleggen hoe de dynamo te vervangen van deze Zafira 2.2 SE bj 2003.
Langs onderen of langs boven en wat moet er dan allemaal gedemonteerd worden?
De dynamo levert geen stroom meer. Vraag is of spanningsregelaar vervangen voldoende is?
Op internet blijkt een defect in het laden van de accu geen onbekend verschijnsel te zijn.
Iemand ervaring daarmee?
Alvast bedankt en vriendelijke groet.
H. gericke

Geplaatst door

ojhekcireg (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/713/dynamozafira20030001.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/713...][img]http://img713.imageshack.us/img713/5825/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]


en dan nog een stuk of 5

kleijn 0

12 jaar

Vervangen dynamo Opel Zafira 2.2 bouwjaar 2003

Probleem was een lege accu. Kennelijk geeft het controlelampje voor het laden van de accu niet op tijd aan dat er niet geladen wordt.
Pas als de accu helemaal leeg is merk je dat de stuurbekrachtiging niet meer werkt. En zonder die bekrachtiging is het onverantwoord om met de auto te rijden. Daarom is de waarschuwing van de acculaadstroom veel te laat en verder wordt ook niets aangegeven.
Van de dynamo bleek de spanningsregelaar defect te zijn. Deze is vervangen en tegelijk zijn de lagers vervangen. Kosstte net iets minder dan € 150 alles bij elkaar.
Het is niet te doen om op internet met zekerheid een gepaste spanningsregelaar te vinden: te veel verschillende.
Hieronder de beschrijving van de reparatie die we zelf gedaan hebben.

Rechts of links is bezien al staand voor de auto met gezicht naar de vooruit.

De dynamo kan er langs boven uit- en ingezet worden.
Daarvoor dient alles wat in de weg zit gedemonteerd te worden zoals:
Lucht inlaat naar luchtfilter en vanaf luchtfilter naar inlaatmotor (gasklep) Van dit laatste moet de rechter bevestigingssteun afgezaagd worden welke er later weer met een plaatje aangezet moet worden. Met de steun kan de plastic buis niet ver genoeg verwijderd uit de weg.
Verder het luchtfilter verwijderen en de leiding van het koolstoffilter los maken. Ook de stekker van de elektroklep voor afzuigen van het koolstoffilter (is ontluchting/beluchting van de benzinetank) loskoppelen.
Verder moet weg een huisoog met alles er op en er aan.
Ook de rechter benzineleiding moet los, niet verwijderen. Hierbij letten op de afsluiring welke uit de koppeling kan vallen.
Het motormanagement (boordcomputer) moet los gemaakt worden. Zonder de stekkers er af te halen kan de plaat vergenoeg uit de weg gedaan worden.

De riemspanner moet omhoog gehouden worden om de riem van de poelies te kunnen halen.
Hiervoor een haak met schroefeind gemaakt waarmee de veergespannen riemspanner omhoog gehouden wordt.( Zie foto) Hiervoor is blijkbaar een oog voorzien boven de spanner. De spanner is 17 cm lang en M10

Verder moeten de koelwaterslangen uit de weg. Dat kost een deel koelwater. Om het koelwater af te tappen moet aan de onderkant de beplating weg. Ik heb gekozen om het koelwater weg te laten bij de losgemaakte slang aan de radiateur. Dat kost nog geen 2 liter nieuwe koelvloeistof.

De dynamo zit vast met 4 bouten met een uitwendige tork (??) kop. Dus daar moet je de gepaste ringsleutel voor hebben.
De grote kabel aan de dynamo en de kleine stekker losmaken en dan kan de dynamo met wat passen en meten er uit gehaald worden.
Mogelijk zit een leiding van het airco-systeem ook nog wat in de weg maar die kan wel een beetje weggedrukt worden. Natuurlijk niet te veel of het systeen gaat lekken. Deze leiding zit er nogal willekeurig in zodat die niet overal precies hetzelfde zit.
De bevestigingsbouten van de dynamo bij het wegnemen laten zitten in de dynamo en er weer insteken voordat de dynamo weer op zijn plaats gebracht wordt. Sommige bouten kun je niet wegnemen maar wel helemaal losdraaien.

Eigenlijk wijst het zichzelf uit. Belangrijkste is dat het langs de bovenkant mogelijk is ofschoon sommigen beweren dat het langs onder moet.
Langs boven heb je ook geen brug nodig.

Op het laatst alles weer monteren en dan hangt het er maar vanaf hoe je het een en ander hebt onthouden hoe het moet zitten.
De slangklem op de radiateur zit nogal moeilijk maar kan bij montage wat gedraaid worden.
Verder de inlaat boven de gasklep afdekken zodat er niets in kan vallen.

H. Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

Ik probeer hier een fot van de spanner op te krijgen omdat het de vorige keer niet lukte.
Daarna lukte het wederom niet.
Dit is nu de laatste poging en dan geef ik het op hoor. Het blijkt dat daarvoor een programma moet worden gedownload dat dan vervolgens en zip bestand blijkt te zijn. En mijn ontzip programma is verlopen. Ik vind het veel tev omslachtig en laat het dus hierbij zitten.
Als je eerst een opleiding computer specialist moet zij n en daarna nog wat software moet aanschaffen, hoeft het voor mij niet meer.
Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.