Opel AGILA: Ecoflex LPG in noodloop?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K10B, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Goedendag,

Bij mij is het hiernavolgende probleem ineens opgetreden; Ik rij op de snelweg met ongeveer 100 km per uur, op gas. Ineens begint hij een beetje in te houden, maar rijdt nog steeds. Kort daarna begon het motormanagementlampje te knipperen(!) en het knopje waar je kan regelen dat je kan omschakelen naar benzine, onophoudelijk te piepen(normaal doet ie dit alleen als gastank leeg is). Hierna gaat de motor gelijk in noodloop en verliest alle vermogen en loopt onregelmatig. Ik ben stil gaan staan op de vluchtstrook, heb motor uitgeschakeld en opnieuw gestart. Hierna kon ik weer verder rijden op zowel gas als benzine, maar bleef het motormanagementlampje nu continu wel branden(auto rijdt gewoon alsof er niets aan de hand is). Thuis heb ik hem uitgelezen en hij gaf 2 foutcodes: P0420 Cilinderrij 1 katalysatorsysteem efficientie onder grenswaarde en P0301 Cilinder 1 Cilinderoverslag herkend

Wie o wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?

Ik hoor graag van u

Vriendelijk dank!

JRoz

Geplaatst door JRoz (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Agila? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Het knipperende motor management lampje (officiëel heet dat ding MIL) geeft aan dat er misfires zijn.
Dus dat klopt met foutcode P0301. Het geeft ook aan dat de katalysator beschadigd kan worden. Dat klopt met code P0420.

Misschien heb je mazzel en is de katalysator nog niet onherstelbaar beschadigd en kwam deze fout als een reactie op de fout in het LPG-systeem. Maar uiteindelijk merk je dat wel na een aantal honderd kilometer nadat de fout is gerepareerd.

Als de benzine-computer een misfire herkent dan wordt de inspuiting voor die cylinder gestopt om de dure katalysator te beschermen.
Als je LPG-systeem de benzine-computer volgt in het uitschakelen, dan is je vermogensverlies ook (deels) verklaard.
En het klopt dat na herstarten alle cylinders weer meedoen - in ieder geval zolang er geen misfire gedecteerd wordt.

Ik zou eerst eens het LPG-systeem laten uitlezen (als dat gaat) en anders goed laten controleren.
En voorlopig maar even op benzine rijden om verdere gevolgschades te voorkomen.

JRoz (0), 7 jaar geleden

Het probleem is opgelost! Het bleek een stekker te zijn op de gasrail die defect was. Rekening was rond de 180 euro incl.diagnose. Had ik zelf nooit kunnen bedenken. Bedankt voor het meedenken!

Mvg Jef

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.