Opel : EEG

waar dient een eeg voor

arie564

Geplaatst door arie564 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

daninja (0) PRO, 18 jaar geleden

EEG (Electro-Encefalo-Grafie)
EEG is een onderzoek waarbij de hersenfunktie wordt onderzocht.
of
Europese Economische Gemeenschap

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

waarschijnlijk bedoelt arie de egr-klep

Uitlaat gas her circulatie.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt....

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd...

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger...

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben.

paul,




Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.