hallo
sinds een paar dagen heb ik een corsa 2007 1.2 16v
vandaag ging ik de olie 5w-30 verversen oliefilter de luchtfilter en de bougies
echter na het vervangen van deze spullen viel het me op dat me motor een harde tikkend geluid continue maakt.
dat je nu bij een koude start de ketting hoort van ongeveer 2 sec
dat de gas soms blijft hangen (als je gas los laat dat de toerental niet gelijk weg zakt maar even een stukje door rijd)
en dat schakelen in zijn achteruit wat moeilijker gaat.
iemand enig idee waar het aan kan liggen ?
mvg ssamsung
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat ik terug kan herleiden naar de "reparatie" is het tikkend geluid , ik denk dat je de hydraulische klepstoters hoort , andere olie soort gebruikt ?
Heb je geen slangetje los getrokken bij het vervangen van het luchtfilter ?
Het schakelen in de achteruit staat hier los van , mechanisme gaat zwaar of koppeling komt niet goed vrij , waar lijkt het op ?
hallo
wat voor olie erin zat weet ik niet. daarom heb ik eerst gezocht op internet welke olie erin de corsa ging en daar kwam ik uit op 5w-30, en vervolgens die vervangen.
nee niks los getrokken de motor loopt gewoon normaal als die koud is dan hoor je eerst de kettingspanner (dit weet ik omdat ik een golf 5 fsi ging kijken en toen zei de koper toen van ja dit is de ketting spanner 2 sec en dan is het over) en dan hoor je de tikkende geluid nog niet en een paar min dan is de motor een beetje warm en draait de blok rustiger en dan hoor je de tikken. (lijkt wel een diesel)
het schakelen ja dat is ook een apart verhaal wat wel raar is. ik ga zo weer even een rondje rijden en kijken hoe het dan is.
en even een antwoord op je vraag schakelen. het gaat niet zwaar hij haat maar stukje in zijn achteruit je voelt gewoon dat hij blijft hangen en opmoment dat je de koppeling een beetje los laat valt die erin. of je rijd een stukje naar voren en dan in zijn achteruit dan lukt het wel. zwaar is het niet denk eerder dan dat de koppeling niet goed vrij komt.
mvg
9 jaar
Je bent wel appels met peren aan het vergelijken , het geluid bij een golf hoeft niet ook hetzelfde geluid bij een opel te zijn.
Onduidelijk , wanneer hoor je het tikkende geluid nu , bij de start of na verloop van tijd als de motor warm wordt ?
hallo
als ik de auto start hoor je 2 sec een harde geluid net of iets heel snel ratelt en is het stil (wat ook bij de golf was en toen werd mij verteld dat is de ketting spanner dit omdat de ketting nog geen olie heeft ofzo)
en wanneer de automatische choke zeg maar weer uit is hoor je dat tikken een heel ander getikt dan die 2 sec bij het starten en als je er mee rijd hoor je de tikken niet(of ik hoor het niet omdat ik in de auto zit en de motor geluid overheerst), maar wanneer je weer afremt en bijna stil of stil staat dan hoor je hem weer tikken best wel hard.
tikken wordt trouwens niet harder met gasgeven en tikken gaat niet sneller met gasgeven
9 jaar
Als je stil staat hoor je het tikken ook ? dan denk ik niet dat het uit de motor komt , omdat je zegt dat het niet op toerenverandering reageert.
Ik zou eens goed gaan luisteren waar je het hoort .
Anders even langs de dealer en die laten luisteren , ben bang dat we er anders niet uit komen.
het komt wel uit de motor, bij de kleppendeksel hoor je het als je de dop van de olie eraf haalt hoor je hem duidelijker
het is ook geen drijfstang lagers of krukas lagers dat heb ik al eens gehad.
ik denk zelf hydraulische kleppen zo wat ik nu allemaal lees op internet maar wat kan ik hieraan doen ?
9 jaar
https://www.youtube.com/watch?v=7tJG_xTA... zoiets
9 jaar
Demonteer het klepdekel maar en voel de ketting tussen de twee nokkenas tandwielen.....
Gezien het bouwjaar en de vast wat hoge kilometerstand zal het de distributie ketting & geleiders zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar