Forum leden
Ik hoop dat jullie een oplossing hebben voor mij het gaat om het volgende, ik heb hier een corsa d uit 2007 met een z13dth (1.3 cdti) 95 pk motor.
Als de corsa koud is en wordt gestart is er niks aan de hand, start in 1 keer en loopt goed, maar dan als je een paar kilometer gereden hebt en de motor uitgezet wordt dan is hij niet meer aan de gang te krijgen hij start wel maar slaat direct weer af, soms slaat hij aan en draaid hij zwaar onder stationair toerental en reageert dan ook niet op het gaspedaal. Als je nu 10-15 min wacht start hij in 1 keer en is er niks aan de hand.
Ik heb hem uitgelzen met de tech 2 en geen foutcodes gevonden heb gereden met de tech 2 erin en een snapshot gemaakt van diversen sensoren en deze geven allemaal normale waardes aan ook als hij dus niet aanslaat.
Heb ook andere verstuivers geprobeerd maar dat maakte geen verschil, egr klep lijkt ook goed te werken, geen vacuüm lekken gevonden.
Ik weet het even niet meer heeft 1 van jullie nog een suggestie waar ik naar kan kijken
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de verstuivers controleren op teveel retour lekkage
er zitten 4 gereviseerde verstuivers in, maar dan nog is het vreemd dat hij na 10 min wachten wel start
Wat is het starttoerental, uitgelezen luchtmassa en de raildruk wanneer de motor niet aanslaat?
En zijn krukas en nokkenas signaal op dat moment in orde?
Het starttoerental is lastig te meten want hij slaat gelijk aan en dan gelijk weer af maar op het gehoor draait hij snel genoeg rond, de raildruk gaat van 0 naar rond de 600 bar de lchtmassa geeft rond de 4 kg/u tijdens het starten, krukas en nokkenas signaal zijn goed, wat vreemd is dat hij na ongeveer 10 min wachten gewoon aanslaat en er niks aan de hand is, het maakt trouwens niet uit of de motor warm of koud is.
Als de raildruk aanwezig blijft gaat er dus iets mis met de luchtaanvoer of de ecu ziet een reden om de verstuivers uit te schakelen. Als je een scoop hebt kun je daarmee kijken wat er als eerste wegvalt en vanaf daar verder zoeken.
Vandaag uitgelezen met een snap-on kast (solus ultra) en wat me daarbij opviel is dat de barometric pressure op nul blijft staan altijd ook als hij goed loopt, maar ik kan weinig over vinden. Het roetfilter is er ook onderuit gehaald en de egr is eruit geprogrammeerd door de dealer maar het vreemde is dat de egr wel wordt aangestuurd vanuit de ecu als je rijd stuurt hij de egr aan tot 40%, iets mis met de luchtaanvoer denk je dan aan de lmm of de smoorklep die verderop in de inlaat zit allebei werken ze goed. Heb ook actuatortest gedaan en dat werkt ook allemaal goed
Eerst zeker weten of de motor afslaat door geen lucht of geen brandstof. De enige manier die ik kan bedenken om dat te doen is met een scoop. Een uitleesapparaat is hiervoor niet snel genoeg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar