Ik hoor verscheidene keren van mensen,dat je je egr klep af moet doppen,dit om je motor schoner te houden.
Kan dit kwaad voor de motor??
Moet ik alleen het kleine slangetje afdoppen,of moet ik de klep loshalen,en er een plaatje onder zetten???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
http://www.problemcar.nl./index.php?topi...
hebben ze het er ook over lees maar even.
Niet proberen bij een Astra van '99, mechanische werking van de EGR klep wordt gecontroleerd aan de hand van het signaal van de luchtmassameter. Afdoppen of plaatje onder leggen geeft daardoor een 'fout' signaal dus....
19 jaar
Bij een Astra F uit 1996 kan dit wel ?
Gr
Remco
Jep
Als je dit zeker weer, ga ik het doen. Weet je ook of het gaat met een extra klep ? Dus de werkende laten zitten. Stekker er af. Stekker op een andere (werkende) klep die "los" hangt. Zou ie het dan ook moeten doen ?
Krijg je bij afsluiten middels een plaatje geen motormanagement lampje dat aangaat ?
Ik ben hier zo huiverig voor omdat ik dit al meerdere malen gevraagd heb en steeds het antwoord krijg dat dit niet werkt (lampje aan). Ook Opeltje sluit zich bij die mening aan..
Als ik het laat doen, kom je er dan een beetje bij, want die klep zit aardig klote in ieder geval...
Groeten en hopelijk een definitieve oplossing voor dit probleem...
Remco
Hangt bij een '96 af van het motortype, welke motor is 't?
Als je zegt dat die klep aardig moeilijk weggeplaatst zit ga ik ervan uit dat je een 16V hebt en dan heeft 't geen zin, er gaat absoluut een fout gezet worden, ook met een losse klep er aan.
19 jaar
X1.6XEL
1.6 16 klepper dus...
Willem zegt van wel ? Ik weet het niet meer !!!
Gr.
Remco
Denk je nou dat we dat niet allang zelf geprobeerd hebben? Helaas, hier krijg je een foutcode ivm een fout gemeten druk tov berekende druk in het inlaatsysteem. Op het moment dat de EGR aangestuurd wordt verandert je onderdruk in je inlaat. Uiteraard verwacht de ECU dit en reageert er dan niet op. Als die onderdruk niet verandert terwijl hij dit verwacht, dus als je rommelt met die klep, dan zet hij een foutcode.
19 jaar
Bij mijn vec heb ik een plaatje tussen de egr en de egr pijp gemaakt en daarop weer de normale egr met stekker op gezet.
En geen storingen gekregen meer.
Dit is een:
Opel vectra 2.5 v6 van '96
Km. stand: 103.000km
Deze had last van:
Inhouden bij optrekken
schokkerig rijden (vooral in de stad)
Egr uitgelezen: deze bleek in orde (ook niet vuil)
Afgedopt en geen problemen meer.
Willem
Maar we hebben 't hier niet over een C25XE of X25XE maar over een X16XEL met een Multec-S systeem.
19 jaar
lukt inderdaad niet.
ik hoop dat je gelijk hebt remco...eerst even afwachten...overigens is eigenwijs zijn geen verkeerde eigenschap hoor...hahaha
Heren
Het spijt me, maar eigenwijs als ik ben, heb ik het toch geprobeerd. Tweede klep er aan gehangen. Stekker er op. Ook bij de Opel Dealer vertelden ze dat dit geen probleem was.
Resultaat:....... Wat denken jullie ?????
Gelukt.
Geen enkel probleem. En met mij nog 60 anderen met dit motortype (Lees op www.opel-forum.nl)
Dus ik weet niet hoe jullie aan deze informatie komen...
Gr.
Remco
Ik rijd nu al dagen zo rond en het resultaat bevalt me prima. Kijk, ik neem je niks kwalijk natuurlijk, maar ik vertel dit alleen maar zodat jij als specialist, hiermee ook andere Opel liefhebbers mee kan "blijmaken". Tis gewoon een super oplossing en voorkomt veel problemen. Want zeg nou zelf, zou jij iedere 3 jaar 300 euro willen betalen voor zo'n domme klep ?
Daarbij dus nog altijd de vraag waarom mijn tweede klep bij iemand uit de auto is gehaald en betiteld is als "defect". Ik krijg hier ernstig het idee dat deze mensen voor niks zoveel geld hebben betaald.
Ik zou helemaal gek worden als het mij zou gebeuren. Niet netjes gewoon.
Uit andere postings heb ik vernomen dat jij ook een X1.6XEL hebt. Of niet ? Is het niet iets voor jou ? Probeer het gewoon, dan kan je iemand anders ook het advies geven...
Gr.
Remco
inderdaad heb ik ook een x16xel remco....maar bij mij gaat het niet goed..vandaar...vreemd genoeg heeft dit blijkbaar iets met het bouwjaar/software in het stuurapp te maken.....
en inderdaad, ik ben blij dat het bij anderen wel lukt...scheelt wer een hoop elende. maar nu ben ik weer nieuwschierig waarom het bij de ene wagen wel lukt en bij de andere niet....ik heb het in het verleden ook geprobeerd bij een corsa gsi....dit gaat fout...bij een vectra b 99 gaat het ook mis....wel allemaal met een x16xel. maar bij vectra b is het mm veranderd....dus dat zou een verklaring kunnen zijn.
Aha, dan ben ik eens benieuwd. Een nieuwe poster op problemcar schenkt ook aandacht aan het EGR probleem. Ook een X1.6XEL Astra G uit 1998. Ik weet dus niet of deze motoren identiek zijn. Heb ik daar ook geschreven. Uit jouw verhaal blijkt dit dus niet zo te zijn ????
Trouwens, blijven er steeds nieuwe mm uitkomen voor een auto ? Om steeds meer fouten eruit te halen ? Ik heb precies een jaar geleden een nieuw mm via de Tech erin laten zetten. Neem ik toch aan dat die allemaal hetzelfde zijn voor een bepaald type motor ?
Klopt het ook dat vanaf bouwjaar 2005 de EGR klep verdwenen is uit de nieuwe motoren omdat deze van zichzelf al zo "schoon"zijn ?
Gr.
Remco
inderdaad zijn de egr kleppen gelukkig verdwenen....inderdaad veranderd de software soms...als er afwijkingen gevonden zijn worden deze bijgewerkt....en nog iets, een x16xel heb je met een blikken stuurdoos in de auto...blijkbaar kun je de boel daarbij gewoon afdoppen....ik heb er een met een stuurdoos op het motorblok....daar gaat het bij mis....overigens had ik een corsa met deze motor met stuurdoos in de wagen en daar wou het weer niet mee.......erg vreemd....
Inderdaad maar bij mijn v6 gaat t gelukkig wel goed.
Want die reedt echt voor geen meter meer.
Willem
vraagje,gaat dit ook met een 2.0 l 16v met een xev moter
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar