Hoi deskundigen,
Wil EGR klep vervangen, wie kan mij aangeven wat de volgorde van handelingen zijn om deze klus te klaren.
Bij voorbaat hartelijke dank.
Groet Henri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
breng hem nah de garage en begin er nie aan is best veel werk als je het nog nooit heb gedaan
Heb EGR klep kunnen vervangen ZONDER de startmotor te verwijderen, alleen stroomkabel losgemaakt en daarna kun je de egrklep onder de motor laten zakken en uitnemen.
De klus is mij heel erg meegevallen.
Na demontage leek de egrklep zelf mee te vallen wat betreft vevuiling, denk dat het niet de oorzaak was geweest van slecht lopen en storingen.
Mijn grootste ontdekking was dat het T-stuk, waar egr-klep op de inlaatspruitstuk aangesloten is wel 50% DICHTGESLIPT was.
CONCLUSIE:
MAAK VOORDAT JE DURE REPARATIE LAAT UITVOEREN, EERST JE BOEL SCHOON.
Maak aansluiting van EGR op INLAATspruitstuk LOS, verbuig flexibele buis een beetje.
Haal 2 boutjes los van koppelstuk inlaat en haal dit eruit, maak nu de boel maar een goed SCHOON.
14 jaar
Mooi dat het je meegevallen is.
Ik wil dit binnenkort ook gaan doen, mijn motor begint steeds vaker te schokken. Heb je ook foto's toevallig?
Heb je op een hefbrug gewerkt, of op de grond?
14 jaar
Maar heeft het schoonmaken ook daadwerkelijk geholpen? Dat vertel je niet en daar is iedereen vast wel benieuwd naar.
14 jaar
Ik heb het zelfde probleem gehad en de vervuiling van de EGR valt dan wel mee, maar het is inderdaad het spruitstuk voor de EGR die meestal dicht zit. Deze wordt niet zo warm in de bochten waardoor de roet daar vastplakt. Ik heb de egr schoongemaakt en het spruitstuk was zover dichtgeslibt dat schoonmaken niet meer te doen was. Dus een ander spruitstuk erop gezet. Het verschil was gigantisch, motor loop beter en klinkt ook weer totaal anders.
14 jaar
Het schoonmaken heeft natuurlijk geholpen. Lucht toevoer was voor de helft geblokkeert, wat foutcodes geeft aan de Luchtmassameter en dus de ook aan de cpu (computer). Om alles schoon te maken kun je gewoon van boven af alles bereiken. Wil je ook de EGR-klep ook vervangen of schoonmaken dan kun je het beste de auto op verhogingsblokken zetten omdat de EGR-klep er onderuit moet en je de stroom aansluiting van de startmotor los moet ( voordat je begint eerst + pool van accu los nemen).
Werk wijze alleen schoonmaken zie 20 febr. + bouw diesel filter huis compleet wegnemen gaat makelijk (snelkoppelingen), bocht luchtpijp losnemen, nu kun zien of inlaatspruitstuk vevuilt is en tegelijk vervuiling (vast gekoekte) smoerie wegnemen
Om egr-klep ook te verwijderen of schoon te maken zie volgende antwoord.
14 jaar
Egr-klep ook verwijderen extra werk: koelwater aftappen (kraantje onder radiator), 2x waterslang onder EGR-klep van kachel losnemen,
de 2 bouten waarmee EGR-klep op motor vast zit los draaien. NU kan alles naar beneden onder de auto weg genomen worden, misschien een beetje draaien en dan lukt het wel.
14 jaar
Bedankt voor de feedback, Henri.
14 jaar
Is het mogelijk om de Egr uit te schakelen? "Vroeger" kon je de stekker eraf halen of het vacuumslangetje losnemen en afdoppen. Tegenwoordig krijg je dan foutmeldingen. Is er een manier om de klep aangesloten te laten en dan toch buiten werking te stellen?
14 jaar
Alleen door middel van een blindplaatje MET een gaatje/gat erin. Dus alleen maar gedeeltelijk af te sluiten.
Hoe groot moet dat gaatje zijn? Begin met 6 milimeter. Rest is proberen.
[quote=oldford]Alleen door middel van een blindplaatje MET een gaatje/gat erin. Dus alleen maar gedeeltelijk af te sluiten.
Hoe groot moet dat gaatje zijn? Begin met 6 milimeter. Rest is proberen.[/quote]
Hallo Oldford,
Mag ik vragen waarom er een gat in moet? Vanwege druk of zo?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar