Opel Astra: ET-waarde velgen van 49 naar 39 mogelijk?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Hallo,

Ik kan een mooie set winterbanden + stalen velgen overnemen. Deze zijn bij de huidige eigenaar van een nieuw type Corsa gekomen. Kan ik deze zomaar omzetten naar mijn Astra. Met name de ET-waarde wijkt namelijk af...

Huidige zomerbanden (op orginele lichtmetalen velgen): 195/60R15, ET 49, steek 4x 100, naaf 56

Mogelijke winterbanden (op stalen velgen): 185/65R15, ET 39, steek 4x 100, naaf 56(?)

Ik heb wel eens gelezen dat een kleinere ET-waarde over het algemeen geen probleem vormt, een grotere wel.
Klopt dit? Graag een antwoord...

Jelle

jelle_first

Geplaatst door jelle_first (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Bij een grotere ET waarde komt de velg dichter bij de wielnaaf en de remklauw.
Een kleinere ET zou geen probleem moeten zijn, hoewel je hier spreekt van 10mm verschil.
Je zou ze moeten passen.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

qua aanlopen in de scherms zou ik er niet zo bang voor zijn, echter verander je de spoorbreedte...dit kan een beroerd rijgedrag opleveren, de ene auto is hier wel gevoeliger voor dan de andere..

indd, sluit ik mij bij hans aan, passen en een stukje rijden zal veel duidelijk maken...

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

opel laat een afwijking van 3 toe in de et waardes.....

jelle_first (0), 16 jaar geleden

Niet genoeg dus in dit geval... :(

Nu ja, of verder zoeken of proberen? Wat zijn de risico's?
Of is er technisch gezien nog ander bezwaar??

In ieder geval bedankt voor de antwoorden so far!

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Bij een kleinere ET waarde gaat de velg dus naar buiten, in jou geval 1cm.
Dat kan net genoeg zijn om het wiel te laten aanlopen met bochten nemen.
Ook wordt de spoorbreedte met 2 cm vergroot.
Nogmaals : even passen en je weet het.

mvg,
Hans.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Wiel geometrie verandert ook nog jongens! Hart van de band komt uit het midden te liggen dus is niet wenselijk. Die 3 mm zal niet voor niets zijn m.i.

Sytze

ps. als de velgen weinig kosten zal de snellere slijtage van de banden weinig uitmaken natuurlijk.....

jelle_first (0), 16 jaar geleden

De bandbreedte neemt nog af van 195 naar 185. De spoorbreedte verandert dan toch ook nog??
Banden komen weliswaar naar buiten, maar door de smallere band dus 5 mm minder lijkt me.... correct??

Ik wacht met spanning af ;-)

Jelle

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

fout.
spoorbreedte heeft niets te maken met de breedte van de band.
De spoorbreedte wordt gemeten op het hart van de band.

mvg,
Hans.

Mr Splash (0), 16 jaar geleden

Hallo mensen,

Ik heb het hele verhaal gelezen.

Kijk, je hebt een wiel met 195-60-15 met ET-Waarde 49.
Je wilt een wiel plaatsen met 185-65-15 met ET-Waarde 39.

Conclusie, doordat de spoorbreedte 2cm groter wordt (door een kleinere ET-Waarde) kan het zijn dat de wielen aanlopen tegen de schermen MAAR de banden zijn wat smaller, 185 ipv 195. Dus je haalt elke kant van de auto het wiel 1cm naar buiten maar aan de andere kant wordt de band 0,5cm smaller.

Dus inprincipe, vanaf de zijkant van de auto bekeken komen de wielen 0,5cm naar buiten. Ik weet wel zeker dat dit geen problemen zal geven!

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Zo kunnen we nog even door gaan met philosoferen.
Zoals ik al eerder zei: even passen.
En zoals Opeltje zei: opel laat een afwijking van 3 toe in de et waardes.....

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Mr Splash]Conclusie, doordat de spoorbreedte 2cm groter wordt (door een kleinere ET-Waarde) kan het zijn dat de wielen aanlopen tegen de schermen MAAR de banden zijn wat smaller, 185 ipv 195. Dus je haalt elke kant van de auto het wiel 1cm naar buiten maar aan de andere kant wordt de band 0,5cm smaller. Ik weet wel zeker dat dit geen problemen zal geven![/quote]
Conclusie ?? het ET verschil opvangen door het gaan monteren van een smallere band ?? [b]Een vreemde gedachtegang[/b]

Mr Splash (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Mr Splash]Conclusie, doordat de spoorbreedte 2cm groter wordt (door een kleinere ET-Waarde) kan het zijn dat de wielen aanlopen tegen de schermen MAAR de banden zijn wat smaller, 185 ipv 195. Dus je haalt elke kant van de auto het wiel 1cm naar buiten maar aan de andere kant wordt de band 0,5cm smaller. Ik weet wel zeker dat dit geen problemen zal geven![/quote]
Conclusie ?? het ET verschil opvangen door het gaan monteren van een smallere band ?? [b]Een vreemde gedachtegang[/b][/quote]
Je moet gewoon goed lezen paulkelder, ik heb niet gezegd dat je het verschil kan opvangen door een smallere band, maar in deze geval gaat hij een smallere band gebruiken vandaar dat ik zeg dat het verschil niet zo groot is.

jelle_first (0), 16 jaar geleden

Ho maar, duidelijk verhaal!

Ik bedoel: Uiteindelijk komt de 185 band niet zover naar buiten als met een 195 band. Maar ik weet genoeg...

Ter info:
Ik heb ook nog de lokale Opel dealer gebeld. Hij adviseert om dit niet te doen.
Als ik echter bel met een "styling"shop, kunnen zij via het velgenprogramma van een leverancier zien dat er zelfs velgen op de Astra passen met een ET 32. Maar ik begrijp ook wel dat die waarschijnlijk alleen willen verkopen.

Nu ja, ik ga toch maar eens kijken bij de velgen en een stukje proefrijden.

Bedankt voor alle info!

Jelle

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.