auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: ET-waarde velgen van 49 naar 39 mogelijk?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Hallo,

Ik kan een mooie set winterbanden + stalen velgen overnemen. Deze zijn bij de huidige eigenaar van een nieuw type Corsa gekomen. Kan ik deze zomaar omzetten naar mijn Astra. Met name de ET-waarde wijkt namelijk af...

Huidige zomerbanden (op orginele lichtmetalen velgen): 195/60R15, ET 49, steek 4x 100, naaf 56

Mogelijke winterbanden (op stalen velgen): 185/65R15, ET 39, steek 4x 100, naaf 56(?)

Ik heb wel eens gelezen dat een kleinere ET-waarde over het algemeen geen probleem vormt, een grotere wel.
Klopt dit? Graag een antwoord...

Jelle

Geplaatst door

jelle_first (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij een grotere ET waarde komt de velg dichter bij de wielnaaf en de remklauw.
Een kleinere ET zou geen probleem moeten zijn, hoewel je hier spreekt van 10mm verschil.
Je zou ze moeten passen.

Hans4040 1430
badge vip badge

17 jaar

qua aanlopen in de scherms zou ik er niet zo bang voor zijn, echter verander je de spoorbreedte...dit kan een beroerd rijgedrag opleveren, de ene auto is hier wel gevoeliger voor dan de andere..

indd, sluit ik mij bij hans aan, passen en een stukje rijden zal veel duidelijk maken...

arie549 0
badge

17 jaar

opel laat een afwijking van 3 toe in de et waardes.....

Opeltje 0
badge

17 jaar

Niet genoeg dus in dit geval... :(

Nu ja, of verder zoeken of proberen? Wat zijn de risico's?
Of is er technisch gezien nog ander bezwaar??

In ieder geval bedankt voor de antwoorden so far!

jelle_first 0

17 jaar

Bij een kleinere ET waarde gaat de velg dus naar buiten, in jou geval 1cm.
Dat kan net genoeg zijn om het wiel te laten aanlopen met bochten nemen.
Ook wordt de spoorbreedte met 2 cm vergroot.
Nogmaals : even passen en je weet het.

mvg,
Hans.

Hans4040 1430
badge vip badge

17 jaar

Wiel geometrie verandert ook nog jongens! Hart van de band komt uit het midden te liggen dus is niet wenselijk. Die 3 mm zal niet voor niets zijn m.i.

Sytze

ps. als de velgen weinig kosten zal de snellere slijtage van de banden weinig uitmaken natuurlijk.....

sytze 0
badge

17 jaar

De bandbreedte neemt nog af van 195 naar 185. De spoorbreedte verandert dan toch ook nog??
Banden komen weliswaar naar buiten, maar door de smallere band dus 5 mm minder lijkt me.... correct??

Ik wacht met spanning af ;-)

Jelle

jelle_first 0

17 jaar

fout.
spoorbreedte heeft niets te maken met de breedte van de band.
De spoorbreedte wordt gemeten op het hart van de band.

mvg,
Hans.

Hans4040 1430
badge vip badge

17 jaar

Hallo mensen,

Ik heb het hele verhaal gelezen.

Kijk, je hebt een wiel met 195-60-15 met ET-Waarde 49.
Je wilt een wiel plaatsen met 185-65-15 met ET-Waarde 39.

Conclusie, doordat de spoorbreedte 2cm groter wordt (door een kleinere ET-Waarde) kan het zijn dat de wielen aanlopen tegen de schermen MAAR de banden zijn wat smaller, 185 ipv 195. Dus je haalt elke kant van de auto het wiel 1cm naar buiten maar aan de andere kant wordt de band 0,5cm smaller.

Dus inprincipe, vanaf de zijkant van de auto bekeken komen de wielen 0,5cm naar buiten. Ik weet wel zeker dat dit geen problemen zal geven!

Mr Splash 0

17 jaar

Zo kunnen we nog even door gaan met philosoferen.
Zoals ik al eerder zei: even passen.
En zoals Opeltje zei: opel laat een afwijking van 3 toe in de et waardes.....

Hans4040 1430
badge vip badge

17 jaar

[quote=Mr Splash]Conclusie, doordat de spoorbreedte 2cm groter wordt (door een kleinere ET-Waarde) kan het zijn dat de wielen aanlopen tegen de schermen MAAR de banden zijn wat smaller, 185 ipv 195. Dus je haalt elke kant van de auto het wiel 1cm naar buiten maar aan de andere kant wordt de band 0,5cm smaller. Ik weet wel zeker dat dit geen problemen zal geven![/quote]
Conclusie ?? het ET verschil opvangen door het gaan monteren van een smallere band ?? [b]Een vreemde gedachtegang[/b]

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=paulkelder][quote=Mr Splash]Conclusie, doordat de spoorbreedte 2cm groter wordt (door een kleinere ET-Waarde) kan het zijn dat de wielen aanlopen tegen de schermen MAAR de banden zijn wat smaller, 185 ipv 195. Dus je haalt elke kant van de auto het wiel 1cm naar buiten maar aan de andere kant wordt de band 0,5cm smaller. Ik weet wel zeker dat dit geen problemen zal geven![/quote]
Conclusie ?? het ET verschil opvangen door het gaan monteren van een smallere band ?? [b]Een vreemde gedachtegang[/b][/quote]
Je moet gewoon goed lezen paulkelder, ik heb niet gezegd dat je het verschil kan opvangen door een smallere band, maar in deze geval gaat hij een smallere band gebruiken vandaar dat ik zeg dat het verschil niet zo groot is.

Mr Splash 0

17 jaar

Ho maar, duidelijk verhaal!

Ik bedoel: Uiteindelijk komt de 185 band niet zover naar buiten als met een 195 band. Maar ik weet genoeg...

Ter info:
Ik heb ook nog de lokale Opel dealer gebeld. Hij adviseert om dit niet te doen.
Als ik echter bel met een "styling"shop, kunnen zij via het velgenprogramma van een leverancier zien dat er zelfs velgen op de Astra passen met een ET 32. Maar ik begrijp ook wel dat die waarschijnlijk alleen willen verkopen.

Nu ja, ik ga toch maar eens kijken bij de velgen en een stukje proefrijden.

Bedankt voor alle info!

Jelle

jelle_first 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.