close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel : Fan slaat niet aan

Hallo mijn fan wil niet meer aanslaan, heb hem al doorverbonden en dan doet ie het wel. Heb ook al de sensor op de radiator vervangen maar hij wil nog steeds niet aan slaan. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? En klopt het dat de bovenste slang en de dikke onderslang bij hoge temperatuur ook hard worden?

Geplaatst door

Speedy11018 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

normaal wel een beetje onder druk,meestal als je even goed hebt gas gegeven,worden ze iets harder van de druk..

maar ook niet dat ze zo ongeveer bol staan,dat duid op een lekke koppakking..

is er sprake van koelvloeistofverlies ?

zit de radiator niet verstop ? en word hij ook goed warm ?boven en onder..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Hoe hoog is je temperatuur, loopt deze erg op ?

Door dat de temperatuur oploopt stijgt de druk in het systeem. Gevolg is dat er druk in het systeem onstaat, hierdoor worden de slangen harder bij een hoge temperatuur.

Een paardemiddel is, de fan door te verbinden middels een schakelaar op het dashbord, zodra de temperatuur hoger wordt kan je hem handmatig inschakelen.

Rene

rening 0

18 jaar

dat doorverbinden kan altijd rene,

maar denk dat hij graag achter het probleem kwam..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Volgens mij zat er bij de Astra een weerstand voor de radiateur op de dwarsbalk gemonteerd.
Die gingen nogal eens kapot.
Ik geloof trouwens dat deze alleen voor de eerste stand is.
Is het een X17dtl?
Zo ja, dan zijn de koppakking en de cilinderkop ook niet de sterkste punten.

daninja 0
badge

18 jaar

Oke bedankt voor alle reactie`s ,
Als het de kop is moet ik toch smurrie bij de olie hebben of witte rook uit de uitlaat die 2 zie ik niet en als het dan wel zo is kan dat de reden dan zijn dat de fan niet meer wil aanslaan. En wat zijn de gevolgen als je inderdaad een draad naar binnen maakt met een schakelaar.(kan je daar lang mee doorrijden of moet je het echt maken. Echt koelvloeistof verlies heeft ie niet een heel klein beetje na een paar weken, maar dat is niet zo gek want als hij te warm wordt verlies je door de druk wel iets toch?

Speedy11018 0

18 jaar

Heft iemand nog een antwoordt op mijn laatste vraag.

Speedy11018 0

18 jaar

michel

een schakelaartje is altijd te maken,kan geen kwaad maar zie het als een soort noodhulp/manier!

de reden dat de fan niet aanslaat kunnen 2 dingen zijn,thermoschakelaar defect,of radiator verstopt..iets anders kan bijna niet omdat je zelf al zegt dat als je de kabel door verbind de fan wel werkt..

worden de onderste en bovenste slang van de radiator even warm ? ik gok haast van niet!

voel ook eens aan de radiator als de motor goed op temperatuur is,voel eens boven en voel eens onder..normaal moet deze mooi overal gelijk warm zijn..

als er geen verbruik is van koelvloeistof,geen koelvlst. bij de olie en andersom,en geen last heb van witte rook uit de uitlaat,laat de kop dan maar mooi even zitten!

het verlies kan bv komen door een lekkage aan een klem ofzo..

als de motor op temperatuur is,of je hebt even stevig doorgereden,zijn de koelvloeistofslangen dan 'hard' ??van de druk dan he..

Stefan



stefan84 0

18 jaar

Hallo Stefan

De onderste en bovenslang worden wel even warm en net zo hard. Dus ik denk dat het niet de termostaat of de waterpomp is. De termoschakelaar van de radiator heb ik al vervangen. Zal nog wel even de radiator nakijken als de motor op temperatuur komt of die dan inderdaad gelijk warm is geworden. Wat me wel op valt zodra de temperatuur hoog is en ik de fan doorverbind zie je gelijk de temp dalen. En ik weet niet of dit er wat mee te maken kan hebben maar de fan sloeg altijd pas aan als de temp wat hoger was dan de 90 graden zo`n een beetje tussen de 95 en de 100 graden. Ik hoor het graag van je.

Speedy11018 0

18 jaar

Hoe zit het met de waterpomp dan?

MartijnGR 0
badge

18 jaar

Als hij warm is dan zie ik wel water in het reservoir terug komen dus mag ik er denk ik wel ervan uit gaan dat de waterpomp werkt?

Speedy11018 0

18 jaar

Michel,


Momenteel is het nog erg koud voor het jaar, de buiten temperatuur is nog laag. Als je rijd staat je kachel misschien wel aan. Zodat de warmte gedeeltelijk anders wordt afgevoerd. Momenteel slaat bij mij de fan ook niet aan, vanwege dat de temperatuur niet boven de 90 graden komt.

Stefan heeft wel gelijk dat je achter het probleem moet komen.

rening 0

18 jaar

Maar als ik stil sta dan loopt de temperatuur wel hoger op en zou de fan moeten aanslaan maar dat doet ie dus niet.

Speedy11018 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.