👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste mensen,
Wie kan mij wellicht op weg helpen.
Ik wil mijn Opel Corsa Swing 1.4i uit 1993 met een km stand van 78500, zelf een grote onderhoudsbeurt geven.
Ik heb gekocht, de bougies, olie 10W40, oliefilter, luchtfilter, koelvloeistof.
De bougies en het luchtfilter vervangen lijkt mij geen probleem.
De olie en oliefilter is meer werk maar lijkt ook goed zelf te doen, ik zag vanmiddag een grote bout onderop de motor/carterpan zitten, daar zal ik wel moeten aftappen.
Even kort warm laten draaien en dan toch aftappen?
Nu wil ik dus ook de koelvloeistof zelf vervangen maar wie weet waar ik die af moet tappen?
Ik kan daar niet echt 't laagste punt van vinden, mits ik de radiatormoeren onderop losmaak, maar liever kom ik daar niet aan, die zitten nu goed dicht en ben anders bang dat deze zullen gaan lekken.
Kan mij ook niet voorstellen dat de garage 't op die manier aftapt.
En wie weet waar ik het benzinefilter kan vinden?
Kan ik deze ook zelf vervangen?
Remblokken en schijven zijn nog prima.
De remolie zal ik wel latendoen, iets te specialistisch denk ik.......zou ook niet goed weten hoe dat aan te pakken.
Zijn er verder nog punten bij de Corsa waarop ik moet letten of zelf zou kunnen vervangen?
De distributiesnaar is bij 66000km al vervangen dus lijkt nog wel mee te kunnen.
Is trouwens ook een werkje wat je niet zelf kunt, of wel?
Je hebt dan toch te maken met de rollers e.d.?
Verder ga ik alle wielkassen schoon maken en nieuw in de tectyl spuiten.
De bodemplaat en balken maak ik ook schoon en zal ik opnieuw in de tectyl spuiten.
Helaas heb ik op 2 balken van achter naar voor, op 't voorste gedeelte rotte stukken metaal.
Wie kan/weet een adres waar ik wellicht deze balken zou kunnen laten repareren?
Het is niet heel erg groot, maar zeker wel nodig.
Zie ook de foto van 1 van de roestplekken: http://img403.imageshack.us/my.php?image...
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Tim.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je mist nog 2 dingen: het benzinefilter en het interieurfilter.
Het 1e zit onder de auto naast de tank, het 2e onder de paravan onder de voorruit.
Daarvoor moeten de ruitvegers er af, daarna 3 schroeven los om de paravan te verwijderen en daarna de zwarte afdekplaat. Het filter zelf is simpel te vervangen.
Alle koelvloeistof aftappen zal niet lukken omdat er domweg geen aftapplug op het laagste punt zit. Vraag is, of het wel noodzakelijk is om dit te vervangen. Op deze leeftijd van de auto is dat al vaak gebeurd i.v.m. bijv. het vervangen van de waterpomp. Om het meeste koelwater kwijt te worden kun je hoogstens een aantal waterslangen loshalen, maar alles zal er dus niet uitkomen.
Remvloeistof vervangen is niet moeilijk maar als je niet weet hoe het moet, kun je het beter even laten doen. Belangrijk is het wel. Dient iedere 2 jaar herhaald te worden.
Vergeet ook de V-riem niet te controleren op scheurvorming en spanning. Ook de ruitvegers dienen gecontroleerd te worden, scharnieren en sloten smeren, bandenspanning controleren, de ruitensproeier, verlichting nazien, remmen achter schoonmaken, geleiding handremkabels invetten.
De lasverbinding van de chassisbalken is inderdaad een gevoelig roestpunt bij deze auto's. Informeer bij een garage of schadebedrijf wat dit zou kunnen kosten. Met 'n uurtje werk moet dit voor hun bekeken zijn.
Controleer ook de plaats waar de accu staat onder de motorkap. Ook hier wil nog wel eens een gat inroesten.
Wielkasten schoonmaken is aardig, maar heeft voor niet zoveel zin. Er zitten hier kunststof kappen onder. Wel is het verstandig om die kappen aan de onderzijde aan de achterkant even los te halen omdat daar altijd veel troep achter blijft zitten en roest in de hand werkt.
Je ziet, een grote beurt is meer dan alleen 'n beetje olie en bougies vervangen.
Gr.
Motor
* Ververs olie
* Vernieuw oliefilter
Controleer op olielekkage
* Vervang bougies (behalve DOHC motoren vanaf 1992)
Controleer staat en spanning van aandrijfriem(en), indien nodig vernieuwen of afstellen
Koelsysteem: controleer op lekkage, controleer vloeistofniveau en antivries gehalte; indien nodig corrigeren
Controleer stationair toerental en CO gehalte in uitlaatgas
Lees storingscodes van het motormanagement uit
* Vernieuw luchtfilter(s)
* Vernieuw brandstoffilter(s)
Koppeling, versnellingsbak en eindaandrijvingen
Mechanische koppeling: controleer regelingen en pedaalhoogte, indien nodig afstellen
* Handgeschakelde transmissie: controleer olieniveau, indien nodig bijvullen; controleer op lekkage
* Automatische transmissie: controleer olieniveau, indien nodig bijvullen; controleer op lekkage
Aandrijfashoezen: controleer op lekkage en beschadigingen
Besturing
Controleer alle onderdelen van de stuurinrichting op lekkage, beschadiging en slijtage
* Controleer vloeistofniveau stuurbekrachtiging, indien nodig bijvullen
Remmen
* Vernieuw remvloeistof (elke 12 maanden)
Controleer remleidingen, slangen en aansluitingen op lekkage en beschadiging
* Controleer remblok- en remschoendikte
Wielophanging, wielen en banden
Wielophanging: controleer algemene staat voor beschadigingen en slijtage
Controleer profieldiepte en slijtagepatroon van alle banden, inclusief reservewiel
Controleer bandenspanning, indien nodig afstellen
Elektrisch systeem
Controleer werking verlichting en claxon
* Controleer ruitenwissers en ruitensproeiers; controleer vloeistofniveau, indien nodig bijvullen
Controleer koplamphoogte, indien nodig afstellen
Interieur
* Vervang interieurfilterelement
Algemeen
Proefrit maken
Okee, zo te zien heb ik nog heel wat werk te doen.
Helaas kan ik zelf niet het CO gehalte meten, laat staan het motormanagement uitlezen.
Voor die werkzaamheden moet ik dan toch naar de garage.
Dan is het wellicht verstandig om de remolie te laten vervangen, ik weet zelf niet goed hoe ik dat zou moeten doen.
Tenslotte wil ik niet dat mijn vrouw door mijn onkunde ergens tegenaan rijdt omdat er geen remdruk meer is. :-)
Hoe dan ook, heren bedankt voor jullie opmerkingen.
Ik kan vooralsnog aan de slag.
Bedankt;
Tim.
17 jaar
Wip ff langs bij de plaatselijke openbare bibliotheek en zoek daar even zo'n vraagbaak voor jouw auto op.
Je remmen zullen echt niet direct de geest geven, hoor, maar indien de remolie niet elke 2 jaar ververst wordt, neemt de hoeveelheid vocht in de olie (remolie is hygroscopisch, dus trekt vocht aan) toe en je zou theoretisch na langdurig en krachtig remmen (b.v. bergafwaarts) last kunnen gaan krijgen dat het vocht in je remolie gaat koken en DAN heb je WEL ineens problemen met je remmen.....
De remvloeistof zelf vervangen stelt niks voor, maar als leek zul je het ff met z'n tweeen moeten doen met als extra aandachtspunt om het rempedaal tijdens het pompen NIET helemaal tot de aanslag door te trappen.
17 jaar
Okee, bedankt Santa voor de tip.
Wellicht dat ik het dan inderdaad eens zelf ga proberen.
Zal het met 2 man doen en inderdaad met dat boek, die had ik al eens op internet bij een boekhandel gezien.
Goed idee om deze eens te huren en de voor mij belangrijke stukken te kopieeren, thnx.
Tim.
17 jaar
Wat WEL handig is bij het ontluchten van de remmen, is een ontluchtingssleuteltje.
Het verschil met dit sleuteltje t.o.v een gewone steeksleutel is het feit dat deze sleutel lijkt op een ringsleutel, doch NIET helemaal gesloten is.
Soms is er gewoon te weinig ruimte om de nippel met een ringsleutel los te draaien en dan pakt men vaak een steeksleuteltje. Indien de nippel echter erg vast zit, loop je de kans de boel dol te draaien.
Met zo'n speciaal sleuteltje heb je net ff meer grip dan met een gewone steeksleutel.
In geval van nood zou je van een oude ringsleutel ook een stukje kunnen wegslijpen zodat de werking nagenoeg hetzelfde is, maar het blijft natuurlijk behelpen zo.
Vroeger vaak een ringsleutel "aangepast" om die ene bout van de waterpomp bij een Opel CIH motor te kunnen lossen. Ging altijd perfect.
't Is beter om passend gereedschap te hebben maar niet iedereen heeft dat.
17 jaar
olie in de remmen????
santa
het is (gelukkig) geen citroen
rem vloeistof en dan wel zonder stof
(zijkerd)
ok k weet t
maar anders krijgen we weer een naam en gummetje
Beste Mensen,
Bedankt voor jullie reactie's
Inmiddels heb ik zo'n vraagbaak boek online besteld.
Samen met jullie advies en uitleg, ga ik mij er komend weekend aan wagen.
Bedankt voor de reactie's.
Tim.
17 jaar
En, onthoudt goed wat Jerry zegt:
remVLOEISTOF en GEEN remOLIE !
hi,hi
succes.
mvg,
Hans.
Nou moe..............
Sorry hoor, maar ik was nog met mijn hoofd bij de topic waarin iemand om aankoopadviezen voor een Citroen C5 vraagt.....
Jullie hebben helemaal gelijk: remVLOEISTOF!
't Is toch gebaseerd op glycol..??
En nu ga ik gauw even naar het magazijn voor een doosje bougievonkjes en schijfremmenanti-corrosievet.....
17 jaar
[quote=Santa]Nou moe..............
Sorry hoor, maar ik was nog met mijn hoofd bij de topic waarin iemand om aankoopadviezen voor een Citroen C5 vraagt.....
Jullie hebben helemaal gelijk: remVLOEISTOF!
't Is toch gebaseerd op glycol..??
En nu ga ik gauw even naar het magazijn voor een doosje bougievonkjes en schijfremmenanti-corrosievet.....[/quote]
en een doosje hamerstelen vet
en als dat er nog is voor de deur scharnieren een tube muggetjes vet van t ruggetje
JAJAJA,..... heren zo kan ie wel weer. :-)
Ik snap het m.b.t. de remVLOEISTOF ipv Olie !!!
De plintentrappen en krentenbuksen zal ik gelukkig niet nodig hebben. :-p
Topic gesloten.
17 jaar
Incl lassen van de chassisbalken kom ik uit op ongeveer 200 Euro incl B.T.W.
Dat wilt zeggen dat ik alle onderdelen zelf koop bij een garage/autobedrijf en dan zelf de grote beurt uitvoer.
Ook het laswerk zal ik zelf doen. Proplassen.
17 jaar
[quote=TimTheToolman]Incl lassen van de chassisbalken kom ik uit op ongeveer 200 Euro incl B.T.W.
Dat wilt zeggen dat ik alle onderdelen zelf koop bij een garage/autobedrijf en dan zelf de grote beurt uitvoer.
Ook het laswerk zal ik zelf doen. Proplassen.[/quote]
een koopje tim.....
Gr. paul,
Tja, ach.....voor het geld is dan wel inderdaad een hoop gedaan.
Weet alleen nog niet of ik zelf de remvloeistof vervangen of dat ik het wellicht toch door de Opel dealer laat doen....incl een APK-tje.
Maar dan heb ik 'm zelf in ieder geval APK klaar gemaakt en onderhoud gegeven.
17 jaar
jaaa
dat klaarmaken kost soms erg veel tijd
Nou ben ik zelf niet zo'n lasser of zeer deskundige op het gebied van de kleine lettertjes van de APK, maar proplassen aan chassisbalken..??
Is het niet verstandiger om chassisbalken gewoon helemaal door te lassen?
17 jaar
Santa:
Proplassen is oke, als de lassen niet verder dan enkele centimeters uit elkaar zijn. Je kunt het vergelijken met puntlassen, en zo wordt het ook op de fabriek in elkaar gelast............
Gr.
Proplassen moeten een minimale diameter hebben van 4mm en mogen niet verder uit elkaar liggen dan 20mm.
APK regelgeving permanente eisen artikel 2.2.22 sub 2 b.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]Proplassen moeten een minimale diameter hebben van 4mm en mogen niet verder uit elkaar liggen dan 20mm.
APK regelgeving permanente eisen artikel 2.2.22 sub 2 b.
mvg,
Hans.[/quote]
ja en dan over de gehele omtrek
rupsen over 75% vd omtrek
en de fabriek mag om de 10 cm een puntlas leggen
Kijk, daar kan de auteur dan weer wat mee.
Ik was wel bekend met de term proplassen maar ik zou zelf op chassisdelen liever rupsen trekken.
't Is zomaar een gevoel.
"Vroeger" was alles ook "degelijker", hahahaha!
17 jaar
opel manta
ascona
record
veel roestiger eeeeeeeh degelijker
maar wel makkelijker en beter
Nou Jerry, die Manta's en Ascona's die IK allemaal heb gehad, hadden beduidend MINDER last van roest dan de beruchte E-Kadett...........
17 jaar
das ook geen opel meer
SlOpel............
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar