Opel Corsa: Hall gever vervangen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: C14NZ

Ik heb een nieuwe hallgever gekocht, ik dacht dat een compleet element was, maar blijkt nu alleen de electronica.
Hoe vervang ik de gever, want ik zal het vliegwieltje moeten losmaken, doe ik dat gedemonteerd in een bankschroef?

Peter

Peter8824

Geplaatst door Peter8824 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Teken de stand af van het schijfje onderop de ontsteking t.o.v de rotor boven. Haal de as er uit en wissel de hall-gever. Teken ook het ontstekinghuis stand af op de bevestiging tegen de kop. Succes.

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Punt, bedankt voor advies, blijkbaar moet de hele apparaat eruit, en is het kwestie van een simpel klempennetje eruit tikken die de weg vrijmaakt. Vervelende is dat ik een hallgever uit één stuk heb, ze hebben me er één meegegeven die een bodem plaatheeft met 4 schroefgaten (ik heb er maar 2) en los stekkermoduul. Terug naar de leverancier dus. Jammer dat m'n verdeler sneuvelde , die zat zo vastgeroest dat ie brak door de schroevendraaier

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Haal er een op de sloop .....of er is ook wel een aanbieding in de ruil/revisie- handel . Prijs valt je mee. Groeten.

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Probleem lag , dat de auto af en toe uitvalt , bobine met elctronica al vervangen, de hall gever had ik een half jaar gelden vervangen (sloop 25 plus 10 euro verzendkosten), voor 75 euro heb ik een nieuwe en hopelijk gaat die een stuk langer mee

Bedankt voor je reply

peter

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Hall gever nu vervangen, auto blijft stotteren.

Heeft iemand nog oplossingen voor dit probleem, zit met m'n handen in het haar.

Peter

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Dat laatste zal zeker niet helpen. Hoe is dat stotteren gekomen ? Was het spontaan of na enig "önderhoud".
Heb je de juiste bougies in het blok en staat de voorontsteking wel goed . De 14 hebben een afwijkende waarde en de motor moet wel in de basisafstelling staan . Vertel eens wat meer over je bevindingen. Groet.

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Punt, de auto is dit spontaan gaan doen. Of ik de juiste bougie's heb weet ik niet. Nu na plaatsen van een revisie hallgever staat de ontsteking denk ik niet meer op tijd. Vorige keer gedaan dmv een stroboscooplamp bij een garage.
Vreemde is dat de eerste 5km, al het blok nog koud is er niets aan de hand is. Pas dan begint deze bij het koppelen (lage toeren) te horten stoten. Wat bedoel je met basisafstelling.

Vriendelijke groet , Peter

kleijn (0), 12 jaar geleden

als ik zo je verhaal lees heb ik
toch het idee dat het niet je halgever is

kleijn (0), 12 jaar geleden

[url=http://img171.imageshack.us/i/ontsteking...][img]http://img171.imageshack.us/img171/8803/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

kleijn (0), 12 jaar geleden

[url=http://img809.imageshack.us/i/ontsteking...][img]http://img809.imageshack.us/img809/9030/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

denk dat meneer punt dit bedoelt
en als het goed is zit er een delco stroomverdeler in
met nr 90340736

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Timin distributue, ik kan er naar kijken, maar de wagen loopt de eerste 5 km goed.

kleijn (0), 12 jaar geleden

denk ook dat het iets anders is gasklep potentie meter bv

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Kleijn, bedankt voor de afbeeldingen en tip met de potentiemeter, kan natuurlijk als de motor stottert proberen met een koude middel erop te spuiten.

Peter

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Carburateur ingespoten met remmen reiniger, loopt nu mooi, na 15 km begint het gestotter opnieuw en heftig.

Hal gever losgemaakt, misschien dan de draadjes die vlakbij de rotor zaten zijn doorgeschuurd, open gemaakt.

Er zat wat bruine aanslag op het groene draadje maar geen beschadiging, maar je moet de het aansluitblokje niet bewegen anders komen ze ertegen aan denk ik.

Wat een budoplossing de revisie van die hallgever.

In elkaar geschroefd, stekker gaat er niet echt lekker erop.

Motor gestart loopt redelijk, maar niet echt soepel, starte nu wel laatst niet.

vervang Computer 1, stekkers passen niet.

vervang Computer 2 , motor start gewoonweg niet.

In mijn computer zit wel een opening voor de chip, maar geen chip te vinden.

Oude computer weer teruggehangen, motor slaat direct aan.

Terug naar de halgever, ik zit te morrelen aan de steker, motor slaat bijna af, loopt dan weer onregelmatig, en als ik steker de andere kant op beweeg loopt ie opeens soepel

Dus daar zit het euvel, krijg de stekker er ook niet fatsoenlijk op, nieuwe stekker die bij de nieuwe hallgever past?

peter

kleijn (0), 12 jaar geleden

het zijn ook vaak de stekkertjes die problemen geven

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Nieuwe stekker eraan gemaakt (is afgeschermde kabel) erop gezet, niet starten, morrelen aan de stekker en start wel.
Hallgever losgemaakt, blijkt van de nieuwe hallgever de aansluitpennen naar binnen zijn gedrukt, met punttang naar buitengetrokken, nu zitten ze ook vast.

Echter het probleem is niet opgelost, zo om de kilometer houdt de motor kortstondig in, begint het MM lampje te branden. Zit nu te denken aan de boardcomputer

Peter

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

of je brandstofpomp(relais) geeft de storing... verbind die eens door en ga eens rijden. Volgens mij zat ie passagierskant,onderin a-stijl

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Hoi, Maarten, heb ook al gebeld met de boortoren (sloopbedrijf in Ospel : zijn erg schapelijk) , kan inderdaad de pomp zijn of het inspuitventiel

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat zou inderdaad kunnen,maar het relais wil iik nog wel eens zulke storingen geven... dus verbind die even door (30-87) voor je nog meer dingen gaat vervangen die misschien voor niks zijn.

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Hallo Maarten, relais is een jaar geleden vervangen door een nieuwe, eerst een verkeerde mee gekregen waarbij de contacten verkeerd zaten en zo mijn accu leeg trok en de boardcomputer te veel voor z'n kiezen kreeg.
Ik zal de contacten doorverbinden, maar ga morgen eerst naar de boortoren, daar kan ik een paar compueters lenen en kijken of daar het euvel zit.

Bedankt voor je response

Peter

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Maarten heb punt 30 en 87 doorverbonden hoewel deze aan de stekker wat geoxideerd waren vonkte het.
Maar probleem is erger geworden nadat ik remmen reiniger in de carburateur heb gespoten.
Er val niet meet te rijden om de 100 meter bokt ie.

De boortoren vertelde dat het niet aan de computer ligt, de "computer doet het of doet het helemaal niet meer.

Zou volgens hen kunnen liggen aan een defect membraan (carburateur) of inspuitventiel

Heb nu op het moment geen auto ter beschikking en de boortoren heeft geen complete carburateurs liggen

Voor mijn C14NZ

Peter

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

Klopt zijn ook geen Carburateurs maar injectie huizen..

willem

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Vandaag weer naar de sloop geweest, vervangende verstuiver. en een nieuw brandstof filter gehaald.

Dacht eerst dat het probleem verholpen was, maar NEE, iedere kilometer bokt ie een keer en MM gaat wederom even aan.

Weet iemand nog een wonder?

Peter

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Peter,
heb je misschien ook de koelvloeistofsensor gecontr?? Vooral omdat de eerste 5 km (koud) er niks aan de hand is...

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Nee, nog niet, Maarten, vraagje, weet jij waar die zit en hoe controleer je deze.
Bokken begint na 1 km.

met vriendelijke groet Peter, ik begin een beetje wanhopig te worden.....

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

waar hij zo zit weet ik niet vanachter de computer. Misschien reageerd er een oplettende collega die wel beschikt over autodata. Daar staat op waar hij zit en welke weerstand waarde hij moet hebben.
Als ezelsbruggetje over kvl sensoren onthoud ik het zo. NTC weerstand dus wanneer de temp hoger wordt,wordt de weerstand lager (denk maar aan een vrouw,die werken precies hetzelfde)

P.Rutser (0), 12 jaar geleden

plaats bij de dynamo stekkerhuis is blauw

weerstand bij 20 graden tussen de 2000 en 3500 ohm
90 graden tussen de 200 en 400 ohm

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Maarten , op een bepaalde leeftijd wordt het koud zonder te blazen....
maar ik ken vanuit mijn studie tijd: Negatieve Temperatuur Coëfficiënt.
Zoals je zei een oplettende colega
P.Ruster, bedankt voor de info, zal wel eerst het koelwater moeten spuien.
Morgen weer een dag om even te proberen.

Wel wil ik even opmerken dat ik geen foutcodes heb ontvangen en volgens boekje....

met vriendelijke groet, Peter

P.Rutser (0), 12 jaar geleden

dan doe je iets niet goed want als het mm lamje even brand zet hij een foutcode
aan je diagnose stekker zitten vier draden
bruin/wit -rood -wit/zwart en bruin
wit/zwart en bruin doorverbinden contact aan en tellen maar

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

Ik heb andere kleuren

Bruin, bruin/geel

en Bruin/wit en rood

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

ik krijg alleen `12, net weer gereden, 2 km 3 keer bokken en MM lampje brand een seconde.
Paperclip geplaatst, MM lampje brand, motor uit en weer op contact: 12

P.Rutser (0), 12 jaar geleden

sorrie van de kleuren had een schema van 88 tot 1990.
dus toch net iets anders.

dus jouw kleuren zullen zijn.
A-bruin.
B-bruin/geel.
E-bruin/wit.
F-rood.

ik weet niet of het iets uitmaakt maar ik doe het altijd zo;
motor en contact uit.
paperclip op A en B.
contact aan.
dan zie je 12-12-12-eventuele fout codes-12-12-12.

Peter8824 (0), 12 jaar geleden

P.Rutser, A en B kortgesloten, alleen code 12. na het onderstaande.

Massakabels schoongemaakt en 1tje bij gemaakt naar de dynamo-blok
Massakabeltjes computer op blok (2 bruine) schoongeschuurd.
Massakabel accu-koetswerk schoongeschuurd, massakabel blok nog niets aangedaan(motor is heet), maar omdat de wagen goed start zal dat wel geen probleem zijn.

Aan steker gasklepotmeter gewiebeld, geen probleem.
Wat ik nog kan doen is de potmeterbanen schoonmaken met aceton.
(even later: kan niet potmeter is een gesloten behuizing)

Gecontroleerd slangetje vacuum sensor, zie geen lek, ook rembekrachterleiding, ziet er goed uit.
Wat is trwouens dat dunnen slangetje wat van een soort klep in die leiding naar beneden gaat?

Kilometer gereden, mm lampje knippert even heftig, bokt niet omdat ik het gas los had, uitgelezen: 12..........

Ik probeer vol te houden, maar de moed zakt langzaam in de schoenen.

Peter

membraan injectie huis gecontroleerd, is heel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.