Opel Insignia: Hoog stationair toerental Ecoflex?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CDTi Ecoflex

Zelf ben ik geen Opel kenner, het betreft de wagen van m'n schoonouders, nl. een Opel Insignia Sportstourer 2.0 Ecoflex van 2010.

Ze hebben vorige maand een ongeval gehad, rechtsvoor, en de wagen is ondertussen herstelt bij een carosseriebedrijf.
Nadat ik hun winterwielen terug heb opgelegd, heb ik een klein ritje gemaakt en het viel mij op dat de wagen redelijk hoog stationair blijft draaien.
Wat is het normale stationaire toerental van een Ecoflex? Deze blijft tussen de 1200 en 1400 t/min. draaien en volgens m'n schoonvader merkt hij regelmatig dat de wagen bij het lossen van de gas blijft doorgaan ipv op de motor af te remmen?

Met mijn vorige hobbywagen (Ford escort RS 2000 16V) had ik dit ook regelmatig maar hierbij wist ik dat de rolantieklep soms bleef hangen, na het reinigen was het opgelost. Was bekend bij de rs2000.

M'n schoonvader heeft het bij de Opeldealer al eens aangehaald van deze Insignia maar kreeg enkel te horen dat het normaal was, had met uitstoot te maken. Klopt dit of is het toerental toch wat aan de hoge kant voor een diesel?

Mvg, Jimmy

Jim_RS

Geplaatst door Jim_RS (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Insignia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

zafira2.2dti (0), 11 jaar geleden

Raar verhaal, dat ding draait in de 6de versnelling bij de zelfde toeren, 80km p/u, lijkt mij heeeel hoog, normaal is volgens mij 800??

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Deze motoren regelen zelf de stationair toerentallen heeft te maken met oa. de ladingstoestand van de accu, de buitentemperatuur of je de airco aan hebt enz. diverse voorwaarden kunnen dus veroorzaken dat de auto soms (stationair) 925 toeren per minuten loopt en de andere keer bijna 1200 toeren (werkt met 3 trappen).
Dat zou een "oorzaak" kunnen zijn van hetgene dat jij beschrijft.

kaleido 1 (1610) PRO, 11 jaar geleden

Wat was de schade ? misschien dat het 1 met het ander temaken heeft , mischien resetten en stationair opnieuw inleren , omdat de spanning eraf geweest is .
Laat het eens 900 toeren zijn ,maar 1400 is veel tehoog , en ook nog eens gevaarlijk , je denkt af te remmen door je gas los te laten , maar niets is minder waar.
Niet met een kluitje in het riet laten sturen , misschien nog naweeen van de aanrijding.

Jim_RS (0), 11 jaar geleden

De schade was links voor, achterste hoek van bestelwagen geraakt waardoor band linksvoor stuk + spatbord + bestuurdersdeur (aan lage snelheid) => band + spatbord + deur vervangen.
Zodra ik bij m'n schoonouders kom zal ik het toerental nog eens exact controleren (koude motor en warme motor), en zo trachten nauwkeuriger verslag uit te brengen.

De automatische airco staat altijd op, buitentemperatuur was koud maar boven vriespunt, ladingstoestand accu => auto maakt weinig km's dus zal hij wel veel moeten bijladen.
Ik kan aannemen dat met deze punten hierboven en een koude motor het toerental net boven de 1000t/min draait maar naarmate deze warmer wordt moet het stationair toerental toch geleidelijk aan zakken, ik had de indruk dat hij na de rit nog steeds hetzelfde draaide als bij koudstart.

Ik zal het in ieder geval één dezer dagen nog eens grondig controleren en de bevindingen zo exact mogelijk neerschrijven.

Mvg, Jimmy

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Maakt niet uit koud of warm hij regelt het dus gewoon zelf aan de hand van allerlei voorwaarden en metingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.