Mijn Insignia geeft zo nu en dan onderstaande melding:
"AFL LAMPEN VEREISEN SERVICE" en bijbehorend oranje lampje van koplamp met pijltje links/rechts op het dashboard brandt continu.
Op dat moment "sturen"de lampen niet meer mee en werkt het grootlicht uit veiligheidsoverwegingen ook niet.
Wanneer je bijvoorbeeld de auto uitzet en daarna weer start kan het best zijn dat het weer goed werkt maar de melding kan ook zo weer terugkomen.
Uiteraard kan je dit in het boekje van de auto terug vinden en verwijst naar de dealer.
Dealer heeft uitgelezen en vind een foutmelding B000 en heeft software een update gegeven.
Helaas geen succes.
Dealer is zoekende maar ben zelf van mening dat, met genoemde en gerichte foutmelding in de boordcomputer, de Opel dealer toch wel enigszis rechtstreeks het probleem zou moeten kunnen vinden.
Naar mijn mening is het updaten of vernieuwen van de software niet het probleem maar is er een mechaniekje of sensor van AFL lampen die de storing veroorzaakt en dit vervolgens doorgeeft aan de computer.
Deze laat dan de melding zien bij uitlezen.
Je kunt aan de gang blijven met updaten/vervangen van software maa je moet de oorzaak weghalen.
Ik zie het maar als: thuis een schakelaar met kortsluiting waar je op drukt die een zekering doet doorbranden.
Een zekering vervangen heeft dan alleen zit als je ook de defecte schakelaar vervangt.
Zie ik het goed ?
Wie heeft ervaring met deze foutmelding en vooral, wie weet hoe het opgelost moet/kan worden ?
Ik hoor het heel erg graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je onlangs de auto laten uitlijnen? Of iets anders laten doen aan de stuurinrichting?
Het kan zijn dat je probleem uit de stuurhoeksensor kan komen die problemen geeft of moet worden ingeleerd.
Evt. andere foutcodes?
Er is inderdaad een softwareupdate voor problemen met de afl verlichting.
Welke tekst staat erbij de foutcode B000?
En zo zwart-wit als je nu schildert kwa oplossen van een probleem is het niet, aangezien meerdere systemen met elkaar communiceren en van elkaar gegevens overdragen, het kan dus zijn dat je een AFL storing krijgt omdat dus zoals ik zei een stuurhoeksensor verkeerd aangeeft, maar als de stuurhoek sensor verkeerd aangeeft kan het gevolg zijn van uitlijnen zonder dat de stuurhoeksensor is ingeleerd.
Vroeger was het inderdaad 1 of 2 ecu's in je auto,1 voor de motor en 1 voor de abs voor de rest was het sensoren en actuatoren.
Nu praten we over ik noem maar wat 10-20 ecu's die met elkaar communiceren en elkaar gegevens uitwisselen met sensoren en actuatoren....
Daar zit dus ook wel weer de uitdaging in voor de monteurs om dit door te hebben hoe dit allemaal werkt. Maar goed dat terzijde.
Beste Mr. T,
Ikzelf heb de auto niet laten uitlijnen maar niet nieuw gekocht.
Of de voorgaande eigenaar dit heeft laten doen is mij niet bekend.
Staat in ieder geval niet in het serviceboekje die wel volledig is ingevuld qua historie.
Bij B000 staat nog: Code in regelmodule rijrichtingscamera.
Motorstuurapparaat en EBCM (stuurapparaat van electronic brake controle module) software update uitgevoerd.
Auto moet morgen weer naar dealer en neem aan dat auto grondig zal worden geinspecteerd.
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
12 jaar
De foutcode kan ontstaan zijn bij het programmeren.
Soms helpt het om desbetreffend stuurapparaat eerst te resetten en dan weer opnieuw te programmeren.
Foutcode B000 kan ik niet zo herleiden,foutcode B0000 kan ik wel herleiden, dat zou een probleem met je radio kunnen zijn, hier pakt hij volgens mij het snelheidssignaal van.
Tevens kan het een probleem zijn met je motorstuurapparaat en zoals je zei hebben ze die hergeprogrammeerd, dus zou het weer uitkomen misschien bij wat ik als eerste heb geschreven heb, een programmering die fout is gegaan....
Ben benieuwd.
Ik ook !
Auto staat vandaag en morgen bij de dealer.
Ze hebben wel iets gevonden maar nog zijn niet helemaal overtuigd.
Ik heb gezegd de auto nog maar een dag te laten staan.
Tevens een tip gegeven om de accu los te koppelen en weer aan te sluiten.
Vind op internet wel vaker een dergelijke oplossing ook al is het niet helemaal verklaarbaar waarom het dan over is.
Maakt mij niet zoveel uit ALS het maar klaar is.
Gisteren trouwens gereden (c.a. 100 km) en vanmorgen op weg naar de dealer zonder foutmelding. (??)
Ik houd je (jullie) op de hoogte zodra ik meer weet.
12 jaar
Vandaag mijn Insignia weer opgehaald.
Nog niet klaar maar ze hebben het probleem gevonden!
Na veel uitlezen met diverse appratuur en een laptop was er tijdens het rijden niets aan de hand totdat......
er nog een collega wenste mee te rijden om te kijken en daarvoor achterin ging zitten !
Pats, "STORING"!!
Motor stoppen achter uitstappen en motor weer starten.
Geen storing tot er weer iemand achterin ging zitten.
Pats, "STORING" !!
Wat bleek ?
Een van de vele sensoren die in de auto zitten is een sensor die in de achterophanging zit.
Deze sensor dient ervoor te zorgen dat de AFL lampen bij belading de juiste, niet verblindende stand" innemen.
Sensor meten (of hoe ze dit ook maar doen) en inderdaad, kapot !
Auto is nog niet klaar zoals gezegd want de nieuwe sensor moet uit Duitsland komen en duurt c.a. 2 werkdagen.
Maandag gaat de auto weer voor de definitieve reparatie.
Monteur zei dat dit achteraf een erg simpele storing was maar ja, kom er maar eens achter.
Gelukkig bij toeval dus.
Voor diegene die met hetzelfde probleem zitten, doe er je voordeel mee, het kan hetzelfde zijn !
Dank voor meedenken en -schrijven.
12 jaar
** Zie Boven ! **
12 jaar
Gelukkig.
Er is wel een schrijven/buitendienst van opel voor,van de rijhoogte sensor, dat er vocht in kan komen, was in de veronderstelling dat ze dat toch wel hadden bekeken maar goed, je probleem is opgelost.
Gisteren de auto weer opgehaald.
Verliep goed.
Sensor vervangen en opnieuw ingeleerd.
Helaas, ijdele hoop !
AFL LAMPEN VEREISEN SERVICE !
Toch nog geen oplossing dus.
Weer "back in the race" dus wanneer iemand tips heeft, heel graag.
12 jaar
Dealer gemaild maar geen reactie gekregen,slechte zaak.Maar goed, zelf verder gezocht en getest en ben tot de volgende conclusie /oplossing gekomen.
Het vervangen van de sensor was wel nodig maar gaf zo nu en dan nog storing.
Wat blijkt ?
Wanneer de auto wordt geopend met de afstandbediening gaan de dim xenon lampen aan, afhankelijk van het omgevingslicht.
De lampen kantelen en kalibreren zichzelf, dat is normaal.
Zet de auto op contact en de lampen herhalen deze handeling, ook dat is normaal.
Wanneer de sleutel vanaf 0-stand op het contact in 1 keer helemaal doorgedraaid wordt en de motor gestart wordt, dan wordt de lampen kalibratie procedure gestoord en geeft de computer de foutmelding.
Wanneer je daarentegen vanuit 0-stand het contact eerst op stand 1 zet en de lampen een paar seconden de gelegenheid geeft om te kalibreren en daarna te starten is er geen probleem.
De storing blijft met deze manier van starten nu al 2 weken weg !
Zeker uit koude stand zijn deze paar tussenseconden toch al nodig om de diesel even te laten gloeien.Zoals het nu lijkt, opgelost dus.
Blijft het feit dat de dealer niet heeft gereageerd op mijn mail.
Zonder exacte namen te noemen:Slechte zaak OPEL !
12 jaar
Om nog even verder te gaan.....
Ja jullie begrijpen het al, wederom storing. (?!@@#??!!)
Wel minder maar onder het rijden toont zich zo nu en dan weer dezelfde melding.
Vandaag bij Opel (gratis) laten uitlezen (mijn mail was tussen wal en schip beland en Opel heeft hiervoor excuus aangeboden)
Wat de computer aangeeft is een "Communicatiefout met apparaat 2"
Wie weet wat dit "Apparaat 2" is en nog mooier zou zijn, wie heeft er ervaring mee voor een hopelijke definitieve oplossing ?
12 jaar
Wat is het foutcode nummer?Ze hebben hem uitgelezen dus dat moeten ze hebben.
De sensor aan de achterzijde van de auto wil weleens water in de stekkerverbinding krijgen.
Er zitten 3 hoogtesensoren in de auto (2 van voren, 1 van achter.)
Die informatie gaat naar een regelapparaat voor de koplampen en die sturen de actuatoren aan in je koplampen wat ze moeten doen.
Wat dus kan is 1 of meerdere van de sensoren die verkeerd meten, het regelapparaat dat interne een fout heeft, of dat er een actuator (zeg maar het motortje dat aangestuurd word om de lamp te laten bewegen) is stuk of loopt stroef....
Maar wat van belang is wat het foutcode nummer is wat er in zit dit geeft evt. een meer duidelijker iets in welke richting het zou kunnen zitten...
Mr. T,
Dank voor je terugkoppeling.
Ik heb je vraag zonder naam en toenaam zojuist via mail neergelegd bij dealer.
Voor de codes en hoop dat ze iets met je tips kunnen.
Zodra ik meer weet meld ik het.
Moet Dinsdag a.s. weer naar dealer maar nu voor een gratis software update van Opel.
Deze update had volgens hen niets met het probleem te maken maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus wie weet ?
In de tussentijd, meerdere tips zijn uiteraard altijd welkom.
P.S. Apparaat 2 moest eigenlijk zijn bus 2 of zoiets maar dan weet ik nog niets.
Mvg,
Pieter.
12 jaar
Ik heb afgelopen week hetzelfde gehad bij een 2010 Astra. heb me suf gezocht ook foutcodes opgeslagen geen communicatie enz.
en wat bleek het gewoon te zijn..
een bochtlampje kapot.. dus ook die nog even nazien.
12 jaar
"Helaas" zijn deze lampen in orde.
Heb nu de auto bij een universele garage ondergebracht voor de storing.
ik moet zeggen dat ik meer vertrouwen bij deze heb om de storing te vinden en op te lossen, even afwachten.
Ik zat te denken....
Mijn telefoon (Iphone 4) is uiteraard gekoppeld aan de auto i.v.m. carkit via bluetooth.
De Iphone haalt 1 x per uur automatisch de email op.
Omdat ik geen vinger kan leggen op, wanneer de AFL storing optreed dacht ik:
Kan het automatisch email ophalen door de Iphone deze AFL storing in de computer veroorzaken juist omdat deze gekoppeld is aan het DVD800 infotainment systeem.
De storing treed alleen op wanneer het dimlicht aan is dus zal een evt. storing niet optreden wanneer alleen de dagrijverlichting aan is.
Ik zou me er aan één kant iets bij kunnen voorstellen maar misschien heeft het er helemaal niets mee te maken.
Je gaat dingen zoeken toch ?
Iemand ervaringen hiermee ?
11 jaar
Nooit meer wat terug gehoord over een evt. foutcode?
Nee, helaas.
D.w.z. er wordt telkens gesproken over een communicatie storing.
Dat kan van alles zijn denk ik.
Zoals eerder gezegd zou de achterste hoogte sensor vervangen zijn (zit bij linker achterwiel) dus daar ga ik maar van uit.
De garage, waar ik meer vertrouwen in heb, en waar ik nu ben zegt dat een sensor in principe niet echt "zo nu en dan"stuk kan zijn.
Met andere woorden, een sensor is stuk of niet.
Is een sensor stuk dan veroorzaakt deze direct weer storingen maar dit is met onregelmatigheid.
De storing die ze uitlezen heeft te maken met Bus U 1512 of zoiets.
Volgens hem heeft dat te maken met een storing die veroorzaakt wordt door WEERSTAND (wijziging).
Opel is maar blijven proberen en is dan hier weer 100 euro dan daar weer 150 enz. en kortom, zo kom ik niet verder.
Als ik de lichten op handbediend zet, dus de schakelaar helemaal naar rechts draai is er geen storing.
Natuurlijk niet want daarmee omzeil je het AFL systeem maar kan je de voordelen ervan uiteraard ook niet gebruiken.
Ik blijf het proberen maar ben er wel achter dat je er geen haast mee moet hebben.
Feit blijft dat ik het een vreemde zaak blijf vinden dat Opel er niet een soort van database van heeft.
Ik zal beslist niet de enige zijn.
Ik had van Opel meer gerichte inzet verwacht van een auto met een nieuwwaarde van c.a. 35.000,00 euro !
Zoals eerder gezegd, als iemand een tip kan geven in welke richting dan ook, heel erg graag !
11 jaar
U1512 gaat over de koplampgroep linker voorzijde.
Communicatie Lin bus 1 naar apparaat 2 is verbroken.
Komt dus eigenlijk neer dat de master (uit mijn hoofd zeg ik de carrosserieregeleenheid) geen contact kan krijgen met zijn slave (ik vermoed de regeleenheid van je linkerkoplampeenheid)
Of hij dus het signaal niet verstuurd zeg maar een wake up signaal er naar toe (kan) versturen of dat de unit wel zijn signaal verstuurd maar dat er niks gebeurd kan ik natuurlijk niet vanaf hier beoordelen.
Dat is bruikbare informatie lijkt me.
Ik heb de info doorgestuurd naar de garane.
Hoop dat deze er wat mee kan.
Wat bedoel je trouwens met "Wake Up" signaal ?
Trouwens ter info:
Het uitschakelen van het email verhaal op mijn Iphone had geen effect.
Dit was te verwachten zeker na jou tip maar het was te proberen.
Het blijven computers tenslotte.
11 jaar
Wat ik bedoel met een wake up signaal, zal het proberen simpel en met een hele korte uitleg te verduidelijken.
Een master stuurt via de Lin bus een beginsignaal (wat eigenlijk ook weer uit 3 delen bestaat),daar word een antwoord opgegeven.Maar als er even (paar seconden meestal) geen signaal is geweest naar de slave gaat deze in slaapmodus, en zal er dus weer een wake up (wakker worden) signaal moeten worden verstuurt, dit doet hij een paar keer krijgt hij dan geen reactie/antwoord op dan verstuurt hij niks meer en zal dus een foutcode zetten.
Ik ben 'blij' dat ik niet de enige ben met deze storing, ik heb exact dezelfde ervaring/ storing..... AFL lampen vereisen service.
Mijn auto Insignia is ook van 2009. Dus we hebben vast dezelfde onderdelen.
Inmiddels is hij vier keer terug geweest naar de dealer, echter zonder goed resultaat. Ook ik probeer op te letten
wanneer de storing zich steeds openbaart, echter geen touw aan vast te knopen.
Omdat ik dacht dat ik verlengde garantie had tot juni 2013 maakte het niet zoveel uit dat de auto steeds weer naar de
garage moest, vorige week werd ik echter gebeld dat die verlengde garantie beperkt is tot 100.000 km, dus die vlieger
gaat volgens hun niet meer op. Moet nog onderzoeken wat bij de koop is afgesproken / kleine lettertjes.
Als ik iets nieuws hoor over deze k storing dan hoor je dat. Groet René
11 jaar
Ook ik heb een Insignia van 2009 met exact hetzelfde probleem. Hij is nu voor de 3e x naar de Opel garage (1e x uitgelezen, 2e x achter sensor vervangen, 3e x ben benieuwd wat ze gaan doen). Pietera....ben benieuwd of het probleem bij jou inmiddels is opgelost of niet??
11 jaar
Hier ben ik weer eens.
Probleem is nog steeds niet opgelost maar ben ook niet zo gericht meer aan het zoeken, ik zou niet weten waar trouwens.
Er is een garagebedrijf mee bezig geweest en die heeft het niet kunnen vinden helaas.
Wellicht is er in de tussentijd iemand geweest die een oplossing heeft kunnen vinden, dat hoor ik dan graag uiteraard.
Gisteren mijn auto helemaal in de wax gezet en daarbij kwam ik tot ontdekking dat mijn linker mistlamp een beetje naar binnen gedrukt was.
(Klemmetje kapot en deze is besteld)
Ik weet niet hoe lang dit al zo is (nooit opgevallen) maar het zou toch niet zo kunnen zijn dat de beweging/trilling hierin de storing veroorzaakt ?
Repareren en proberen maar denk ik ?
Tot zover de, helaas geen oplossing biedende, update.
11 jaar
Ik heb dit zelfde probleem
Ook bij een Opel Insignia BJ 2009
Het probleem is dat je met uitlezen op het verkeerde been wordt gezet.
Het AFL melding lijkt er op dat de bochtenverlichting stuk is dat klopt dus niet.
Wat er in de koplamp mis gaat is dat een van de motortjes die het grootlicht bedienen soms vast loopt en alles
In het noodloop gaat incl meldingen.en lampjes
Dit onderdeel is niet te vervangen en kost je een nieuwe koplamp
Ik deel dit graag omdat er veel mensen onnodig veel geld uitgeven om deze storing op te laten zoeken
Mijn insignia van bj 2009 heeft ook dit probleem volgens de dealer heeft heeft het afl systeem geen contact met de hoofdcomputer ik heb het erbij laten zitten. Tot nu nu geeft de boordcomputer aan dimlicht links stuk maar tevens is de dagrijverlichting uitgevallen. Zekering?
Ondertussen wel al in beide koplampen nieuwe lampen ingezet.
6 jaar
Allen,
Er is voor deze storing nooit een oplossing gekomen.
Velen zijn jullie voor gegaan.
Vermoedelijk toch ergens een bug in de software.
Opel doet hier niets meer mee, beschouwen het als een vervelend product eigenschap.
Als er geen motortjes of sensoren stuk zijn kunnen ze niets met de storing.
Het kost alleen maar klappen met geld en het resultaat blijft hetzelfde.
6 jaar
Ik krijg dezelfde foutmelding in mijn Insignia uit 2009. Ook in de linker koplamp Bus U 1512 storing.
Is dit probleem op te lossen met een nieuwe koplamp?
6 jaar
@bart
Het is bij mijn verholpen na veel zoeken
In bedrading en meten software flash enz
Is het vervangen de enige optie
Storing nog steeds aanwezig.
Inmiddels nieuwe koplamp links en nieuwe computer ingebouwd storing bleef 2 dagen weg, daarna je raad het al. Ik terug naar de dealer hun de auto uitgelezen en konden niets vinden.
5 jaar
ik lees dit net,ik heb hier een astra J staan 1.6 turbo, expansie vat heeft scheurtjes en de koelvloeistofsensor doet het niet,maar om het vat eruit te halen heb ik de accu klemmen los gemaakt en de accu naar voren geschoven,gisteren alles weer terug gezet nu storing die jullie ook hebben,voorheen kwam deze storing nooit naar boven,ik moet er wel bij zeggen dat de auto rechtsvoor is opgekrikt dus hij hangt schuin,ik hoop toch wel dat de storing weg gaat als ik weer ga rijden.Ik hou jullie ook op de hoogte.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar