auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Signum: Houdt in boven 5200 RPM.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2

Dag,

Ik heb hier een Opel Signum met een apart probleem. Als ik rustig rijd met deze auto gaat er niks fout. Zodra ik volgas accelereer houdt de auto in boven de 5200 RPM en als ik dan volgas blijf houden gaat hij in noodloop. Als ik de foutcode's uitlees krijg ik P0313: Cilinderoverslag achterste cilinderrij door brandstofgebrek.

- Brandstofdruk gecontroleerd onder dezelfde omstandigheden, blijft 3,8 bar (moet 3,6 tot 4,0 bar zijn)
- Nieuwe bougies en bobine gemonteerd
- Variabele inlaatspruitstukkleppen getest, reageren goed op vacuümcommando.
- Gasklephuis gereinigd.
- Met behulp van scoop heb ik de signalen op bobine en injectoren gecontroleerd, lijkt allemaal goed.
- Distributieriem is vervangen in 2009 en is nog lang niet aan vervanging toe.
- HC getal stationair en deellast is nagenoeg nul PPM.

Wat kan dit nu nog zijn?

Geplaatst door

jopiekees (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet niet waar je de uitleg voor die foutcode vandaan haalt, maar dat is niet de exacte omschrijving.
P0313 is Misfire BIJ een lege tank (hoeft niet DOOR de lege tank te komen, kan echter wel). Ook wordt er geen cylinderrij opgegeven.

Is de tank leeg? Of werkt het datasignaal voor de tankvulling niet goed? Eventueel EOBD/OBD2 Pid 2F uitlezen.
Als de motronic weer gaat herkennen dat de tank niet leeg is, krijg je waarschijnlijk een specifieke Misfire melding.
Weet je de cylinder of cylinders waar het om gaat.
Fuel trim al bekeken? Desnoods met EOBD/OBD2 uitlezen.
Wat voor brandstofdruk wordt er opgegeven bij motor uit, brandstofpomp aan? 4,0 bar?

Heb je de andere getallen van de 4-gas test ook bij de hand? CO, CO2, O2, lambda getal?

oldford 0
badge

13 jaar

uitlaat of kat (deels)verstopt?
Kun je lambda meten met vollast? is er verrijking of juist niet?

marcel7031 0
badge

13 jaar

Dag Oldford en marcel7031,

Bedankt voor jullie reactie, de omschrijving van de foutcode heb ik gekregen van onze universele EOBD uitleesapparatuur. Tevens worden de code's p0301, p0303 en p0305 weergegeven. (Cilinderoverslag op resp. cilinder 1,3 en 5).
Viergastest is nagenoeg perfect;
- CO%=0,03
- C02=15%
- O2=0,2%
- HC=0 ppm
- Lambda=1,000 (onbelast)
Short fuel trim= hooguit 6% negatief en positief
Long fuel trim = hooguit 4% positief
Brandstofdruk bij contact aan en motor uit is mij onbekend, ik haal mijn gegevens uit Autodata, daar staat gewoon "voorwaarden brandstofdruk= 3,6 tot 4,0bar". Ik heb aangenomen dat dit de tolerantie is van de brandstofdruk zolang contact aan staat met motor aan en uit.
Wat betreft de tankvulling, de klacht begon met de tank 10% gevuld, maar geen foutcode's hierover te vinden. Accu is ook al een dag los geweest in verband met demontage van inlaatspruitstuk. Dan moet ie wel gereset zijn, dacht ik. Ik heb later getankt met de auto en toen verdween er wel een melding van het display mbt. lege tank.

Wat betreft uitlaat verstopt, daar heb ik ook aan gedacht maar eigenlijk rijdt de auto daar te mooi voor. Tot 5200 RPM trekt hij echt als een beest, vandaar dat ik vooralsnog een verstopping had uitgesloten. Echter, als ik niks anders kan vinden zal ik toch maar eens de uitlaat los gaan halen. Ik zal eens met datalogger gaan rijden of er wel verrijking is op vollast, daar kom ik nog op terug.

Alvast bedankt voor het meedenken.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Lambdasignaal inmiddels gecontroleerd, Bank 1 sonde 1 wordt arm op het moment dat ik boven de 5200 rpm kom met vollast. De rest van de sondes geeft een aannemelijk signaal. Ik kan zeker niet de achterste kat leeghalen? Dan geeft hij een fout op de werking van de kat, denk ik. Ik ga de uitlaat maar eens demonteren om te kijken of er iets afwijkt.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Vandaag Katalysator gedemonteerd, zat deels dicht met keramisch materiaal, te weinig doorstroming, morgen komt de nieuwe. Kost maar €1000,- dus dat valt mee.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Motor loop inmiddels prima met nieuwe katalysator en acceleratie gaat vlekkeloos en foutloos. Bedankt voor het meedenken.

Groet, Kees

jopiekees 0
badge

13 jaar

goeiedag heb een opelsignum 2.2 16v cosmo nu reed ik s,morgens weg en hield hy in en bij gas geven was het net of liep hij op een cilinder minder nu zegt de opel dealer dar er een nieuwe ketting om heen moet .de auto heeft 149000 gedraaid is dat normaal wie weet hier een antwoord op .heeft net 2600 euro aan montage gehad nieuwe bobine ,nieuwe dynamo,en noem maar op nieuwe achterveren nieuwe pakkings ,of word ik uitgebuit!

tjerkbijma1 0

13 jaar

Ik zou hier even een nieuwe vraag van maken in het Opel forum.

Groet,

Kees

jopiekees 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.