Opel Astra G Station 1.6 16V: Inbouw orginele Nokia Carkit voor GSM 3410

Bouwjaar: 1999

Ik heb een nieuwe Nokia Carkit voor mijn 3410 GSM.
Uiteraard moet deze zo snel mogelijk ingebouwd worden in de
Astra G 1.6 16V StationWagon.

1. is er een standaard manier om de 12V ergens te betrekken ?
2. ik heb een standaard CDR 500 radio-CD. Kan ik het geluid op
mute schakelen als ik gebeld wordt ? Hoe sluit je zo iets aan ?
3. heeft er iemand ervaringen met een bevestigingsbeugel die
rechts van de CD-radio komt te zitten en waarop de telefoonhouder bevestigd kan worden ?

HELP HELP

erik_astra

Geplaatst door erik_astra (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Jack_D (0), 19 jaar geleden

Hoi Erik,
12V kan je bij je telefoonvoorbereiding pakken achter je handschoenenkastje (mits aanwezig) Voor het aansluitschema van deze stekker verwijs ik je naar de site van Opeltje.
Ja, er zit een mute aansluiting in deze stekker voor je radio.
Je kan zelfs het geluid van je CK via je CDR500 laten gaan.


Een Unimount voor je houder raad ik je af, dit i.v.m. de contacten van je radio die dan niet volledig in de stekker gaan.
Beter ben je af met een orginele mount voor de astra G.
Deze monteer je ook zonder boren of schroeven.
Nog mooier is natuurlijk een console.

suc6 met je inbouw !

erik_astra (0), 19 jaar geleden

Hallo Jurgen,

Even voor de duidelijkheid: er is een mogelijkheid dat achter het handschoenenkastje een stekker zit die bedoelt is voor de radio voorbereiding. Van deze stekker kan ik de (geschakelde) 12 V afhalen en ook het mute-signaal op aansluiten dat van mijn nokia carkit komt. Dus ik hoeft niet direct achter de radio in de kabelboom te gaan knippen ?
De orginele mount van de Astra G kan ik bij de dealer kopen. Weet jij zo of die direct rechts van de radio komt, of komt deze iets lager te zitten ?
De bedrading wilde ik door het vakje onder de kachelbediening laten lopen. Maar dan moet dit vakje er wel eerst uit, omdat ik aan de achterkant een gat moet maken voor de doorvoer van de kabels die van de houder afkomen. Hoe krijg ik dit vakje eruit ?

Tot zover even nog wat vragen. Alvast bedankt !

Jack_D (0), 19 jaar geleden

Die stekker is voor de telefoonvoorbereiding.
Je kunt daar inderdaad je 12V en je mute vandaan halen, bij een org. Nokia CK is het niet nodig een geschakelde voeding te gebruiken, je kunt de rode en de blauwe draad samen op de vaste 12V (+30) zetten. Je hoeft dan inderdaad niet achter je radio in de kabelboom te knippen.

De mount voor de Astra G kun je op verschillende hoogtes plaatsen, naast het onderste dinbakje is de meest gebruikte plaats.
Het vakje krijg je eruit op de volgende manier,
Je matje eruit halen, onder en boven de nokjes iets naar binnen buigen met een schroevendraaier o.i.d. en het bakje naar je toe schuiven.

p.s. heb je het schema van deze stekker nog gevonden ?

suc6 !

erik_astra (0), 19 jaar geleden

Hallo Jurgen,

Ik heb in de tussentijd nog weer het een en ander ondernomen:

1. De dashmount voor de houder: de OPEL-dealer bood mij 2 oplossingen aan. Een zogenaamde Console speciaal voor mijn Astra (met leer bekleed), of een universele dashmount. Vreemd was wel dat bij navraag bij een naburige OPEL-dealer de universele dashmount ook gelijk weer afgeraden werd ivm problemen bij het inbouwen/uitbouwen van de CDR500 enz.enz. Geen goed plan dus. Het alternatief is dus de orginele console, maar dat vond ik zelf weer wat minder. Uiteindelijk heb ik bij een gespecialiseerde auto-materialen zaak een dashmount gekocht die speciaal voor de Astra B/G gemaakt (merk: Optimount prijs 32.50 euro). Niet duur maar past perfect.

2. De telefoonvoorbereidingsstekker heb ik ook nagevraagd. Niet alle Astra's hebben deze stekker. Men kon niet aangeven welke types/bouwjaren wel en welke niet. Zelf checken dus. Als je deze stekker wel hebt is het allemaal redelijk eenvoudig aan te sluiten. (zie dus de schema's van Opeltje). Als je deze niet hebt blijft er niks anders over dan direct achter de radio-CD de benodigde signalen af te tappen/aan te sluiten.

Ik heb ook nog als tip mee gekregen dat de microfoon het beste midden bovenin bij de binnenverlichting geplaatst kan worden.
Geluid over de luidsprekers hoef ik niet, ik gebruik de meegeleverde Nokia speaker.

Nu rest mij alleen het inbouwen nog....

groeten
Erik

Jack_D (0), 19 jaar geleden

Hoi Erik,

Beste mic. positie is inderdaad bij je binnenverlichting.
Geluid over de luidsprekers van je astra vind ik zelf een aanrader. Dat klinkt echt geweldig.
Mocht je problemen hebben met de inbouw laat het me maar weten,
mijn e-mail : j.bont@tiscali.nl

suc6

erik_astra (0), 19 jaar geleden

Hallo Jurgen,

Bedankt voor het meedenken !!
Wanneer ik zo'n telefoon voorbereidings stekker heb, is het dan zondermeer mogelijk om het geluid via de luidsprekers de laten verlopen ? Omdat ik ook wel eens wat heb gehoord dat je een omvormer nodig hebt ?

Microfoon komt middenvoor bij de binnenverlichting.

Erik

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

sommige astra's en zafira's hebben inderdad de omvormer nodig.

Jack_D (0), 19 jaar geleden

Hoi Opeltje,

Dat probleem had ik dus met mijn astra ook, ik heb toen de ls-bekabeling van de CK direct op de radio-stekker aangesloten.
Dit werkt ook probleemloos.
Het is alleen iets meer werk.

Groeten Jurgen.

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

klopt...

erik_astra (0), 19 jaar geleden

Heb vandaag de dashmount gemonteerd. Moest toch nog wel iets meer doen dan 'het stevige aandrukken' zoals het in de handleiding stond. Ik heb uiteindelijk met 2 schroevendraaiers iets ruimte moeten maken, maar daarna zat deze perfect. (onderkant dashmount gelijk aan bovenkant aflegvakje onder kachelbediening).

Nu nog even een vraag over het electrisch aansluiten.
Bij de CK zit een kabelboom met in totaal 5 kleuren kabels (rood,zwart,blauw,groen,geel). Volgens de handleiding hoeft de blauwe en groene niet aangesloten te worden. Zwart is de massa, rood de continue plus 12 Volt, en geel is de radio-mute.

Komt jullie dat bekend voor ? Ik bedoel er hoeft dus geen geschakelde 12V aangesloten te worden ? Trekt de telefoon de accu dan niet leeg, als ik de auto verlaat ?

Groeten
Erik

Jack_D (0), 19 jaar geleden

Hoi Erik,

Je kunt de blauwe en rode samen op de konstante 12V (+30) aansluiten. Je CK trekt dan je accu niet leeg en het lijkt me verstandig dat je bij het verlaten van je auto je telefoon mee neemt,......voor een ander dat doet ;-)

De groene hoef je niet te gebruiken (deze is voor extern alarm bij binnenkomend gesprek)

Zwart is inderdaad de min-massa en geel is je mute.

Ik hoop dat je zo voldoende info hebt.

Groeten,
Jurgen.

erik_astra (0), 19 jaar geleden

Nog even een afsluitend verhaaltje:

De carkit zit erin. Na uitbouw van het handschoenenvakje (dat met 6 zelftappers (torx) vastzit) kun je overal prima bij. Ik heb in het aflegvakje onder de kachel een ga geboort voor de bekabeling die van de telefoonhouder komt. Jammer genoeg was er al iemand voor mij bezig geweest de 6 torx schroeven los te draaien, met een normale schroevendraaier. Kapot dus. Ik kon ze er nog net uitdraaien en ik heb ze uiteraard door nieuwen vervangen. Na het uitbouwen van het handschoenvak bleek dat ik keurig een nog niet gebruikte radio voorbereidingsstekker had.
Ik heb hier de 12V en Massa signaal op aangesloten alsmede de MUTE van de radio. Perfect. Wat niet werkt is het rechtstreeks aansluiten van de AUDIO-IN signalen, zodat het geluid over de luidsprekers komt. Omdat de CD-radio orgineel ingebouwd waren ben ik maar niet direct achter de CD-radio gaan kijken om daar het AUDIO-IN signaal te testen. Ik heb de orginele NOKIA speaker aan de bijrijderskant ingebouwd.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Bedankt voor jullie hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.